• Anne Yone

Marsvin eller kanin? Eller både och?

Jag har alltid älskat smådjur (eller ja, alla djur om jag ska vara ärlig) och har nu bestämt mig för att skaffa kanin eller marsvin snart... Har katter och småbarn men ska bygga en rejäl utebur där de får springa runt skyddat och äta gräs och så..
    Men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha kanin eller marsvin!! Hjälp! Har tänkt köpa två stycken...
    Vad är fördelarna med kaniner resp marsvin? Är ngn av dom bättre tillsammans med barn? Kan man ha en kanin och ett marsvin tillsammans? (på djuraffärerna så brukar de ju ofta ha dom tillsammans) Eller behöver tex ett marsin ett annat marsvin för att må bra?

• Svar på tråden Marsvin eller kanin? Eller både och?
  • snysop

Marsvin behöver vara två för att må bra. Kaniner och marsvin går inte bra ihop pga att kaninen kan sparka ihjäl marsvinet (så står det iaf i alla böcker). Anledningen till att vi köpte marsvin var för att jag läst att kaninerna är inte lika keliga, de vill inte sitta i ens famn i timmar, de börjar rivas och ha sig.

Tyvärr vet jag inte hur bra de är med barn då vi inte har några ännu, men jag tror att de är jättebra.

• tii

marsvin funkar jättebra med alla åldrar, men givetvis ska man ju inte låta barnen hålla på me marsvinen själva om dom är ensamma.

marsvin funkar bra med dvärgkaniner, men du måste ha två marsvin som de står ovan. marsvin mår bäst av att vara två eftersom dom är flockdjur och för att dom har ett "tal" , dom pratar väldigt mycket, o för att kunna utveckla sitt "prat" har dom ett stort behov av andra marsvin.
    det är oxå de som ja tycker är bättre me marsvin, att man får gensvar av dom genom deras pip, kutter o tjut. (:

därimot så vet ja inte om de är så bra o ha marsvin ute dygnet runt.. har hört nånstans att man hellst inte ska de. men de kanske du inte hade tänkt?

personligen hade ja ju valt marsvin.

• snysop

Ja, marsvinen pratar väääldigt mycket... Urgulligt!! Men när de börjar "skrika" mitt i natten för att de hör något utanför eller om man går på toa mitt i natten så är det inte jättekul...

• Maria84

Marsvin och kaniner går visst att ha ihop. det stämmer inte det minsta. Vi har haft massor av kaniner och marsvin tillsammans och de fullkomligen älskade varandra. De låg och sov tillsammans, de tvättade varandra osv.

• tii

snysop :

haha.. näe, de förstår ja.. (: mina brukar vara rätt tysta på natten faktist.. *tur* men ja har dom inte i sovrummet, så de kanske är därför ja inte hör dom..

• Pojkmamma

Jag hade nog valt kanin. Detta för att marsvin kan låta riktigt högt om dom vill ha uppmärksamhet och kaninen kan man ha ute året runt.

• snysop

tii,

Har inte mina i sovrummet heller, men när jag går till toan så hör de mig och kan sätta igång...

Men faktiskt, det är det som är charmigast hos marsvinen, att de pratar alltså. Förut så stod de närmare köket och hörde när man öppnade kylskåpsdörren, då började de tjuta eftersom att det tror (vet) att mat är på gång. Så nu när de står på en annan våning så saknar jag att inte höra dem när jag är i köket.

• tii

snysop :

jaa.. dom är så underbara. vi bor i en tvåa, så ja har mina i tevirummet, eftersom de är där vi är mest. så ja hör dom varje dag.. dom brukar gå omkring o småprata lite me varann.

hade ett marsvin förut som blev galen när man tog fram potatisskalaren.. haha.. för då skulle de bli morot eller nåt annat smaskit. haha.
    dom är inte dumma precis.

• Anne Yone

Oj många råd och synpunkter... Vet inte om jag är mkt klokare än men..

Sammanfattning:

Kaninfördelar: Tysta (om man nu tycker det är en fördel), går att ha ute året runt

Marsvinsfördelar: Keligare (?), pratar (om man nu tycker det är en fördel), gräver inte (mitt eget tillägg )

Ang keligheten så har jag tidigare haft både kanin och marsvin och jag upplevde kaninen som keligare... Men hade inte marsvinet så länge och det var ett ensamt omplaceringsmarsvin så jag antar att det kan spela in.

Att kaniner kan vara ute året runt är en klar fördel faktiskt. Men jag har inte än bestämt mig om jag vill ha dom ute eller inne på vintern så jag vet inte om det är viktigt... Kommer dock ha dom ute på sommaren iaf.

Fler synpukter?

• Pojkmamma

Jag vill bara säga att det var riktigt roligt att svara på dina frågor och att du gick igenom dom och följde upp det som du gjorde. Jag kände att jag gjorde någon nytta med mitt inlägg. TACK.

Svar på tråden Marsvin eller kanin? Eller både och?