• alegria

frysta grönsaker

oj oj undrar om jag gjort något dumt nu.
    Brukar äta frysta grönsaker som typ broccoli blomkål och då brukar jag endast tina dom i micron.
    Står ju på förpackningen att dom är förvällda trodde det betydde att dom var förkokta och då kan dom väll inte innehålla några bakterier.
    Men såg nu på förpackningen att det står att dom bör ätas tillagade betyder det att dom kan innehålla typ toxoplasmos eller nåt.
    Lite orolig.

• Svar på tråden frysta grönsaker
  • Ameos

Broccoli och blomkål kan du ju tom äta råa, så det borde verkligen inte vara någon fara.

• Tovetrollet

Nej det tror jag ska gå bra. Grönsakerna äts ju även färska, blomkål, broccoli, ärtor mm... Har ätit det hela min graviditet så jag hoppas verkligen inte att det är nåt fel med det. TInar oxå mina i mikron

• alegria

ok ja jag hoppas det inte e nån fara plus att det står ju att dom e förvällda och det betyder väll att dom e förkokta.
    Blev fundersam när jag såg att det stod på förpackningen att dom bör ätas tillagade.

• Vilna

Tror nog inte du behöver vara orolig, men det rekommenderas att frysta grönsaker för säkerhets skull kokas en stund innan man äter dem, finns en liten risk att de kan innehålla listeria. T.ex. frysta ärter, som ofta bara tinas upp, och därefter sätts i sallader, ska man undvika som gravid.
    Råa grönsaker är hälsosamma, men det är mycket viktigt att de är noga tvättade innan man äter dem.

Svar på tråden frysta grönsaker