• tantbrun

fast anst. sedan ny tjänst och provanställning?

Om man har fast anställning och ska få en ny tjänst inom samma företag, kan dom då ge en provanställning?

• Svar på tråden fast anst. sedan ny tjänst och provanställning?
  • Ellah

Ja, det kan de, så gör vi här i alla fall. Oftast brukar man här kunna ordna tjänstledigt från sin gamla tjänst under provanställningstiden, fall i fall.

• krammamma

Enligt lag får inte provanställning ges om du är känd på arbetsplatsen. Dvs har du haft en tjänst eller ett vikariat en längre tid så blir det fast anställning med en gång.
    Ring ditt fack för att ta reda på var det står i lagtexten.

• tantbrun

jaha! så om jag haft provanställning i ett halvår och ska få en ny tjänst som är en förbättring på min gamla, men ändå en NY, så är dom tvungna att ge mig fast anst. direkt?

• krammamma

Ja, enligt lagen så får man inte ge ny provanställning om man är "känd".

• Ellah

Hos oss ges alltid provanställning även om man är sk känd, dvs säg att man jobbar som kundservicemedarbetare på avdelning X, men söker en tjänst som säljassistent på avdelning Y. Facket är väl inblandat i de flesta sådana anställningar och det är aldrig någon som motsatt sig.

• tantbrun

Jo men nu pratar jag om jobb inom samma avdelning med exakt samma personal.

T.ex. en traineetjänst på ett företag som sedan leder till en annan tjänst, fast inom samma avdelning där du gjort traineetjänsten.

Svar på tråden fast anst. sedan ny tjänst och provanställning?