• Izzen

Stora nässelutslag!!! Era erfarenheter...?

Jag har fått stor utslag över ena benet...
    Började inatt. Som "blaffiga" svullna myggbett, oregelbunden form.
    Stora och små, med röd kant. Som kliar DJÄVULSKT!!

De försvann idag under dagen, men har nu kommit tillbaka....
    Inte en chans att kunna somna, då det kliar sjukt mycket!!

Är bara över ena benet, och varför kommer de och går??
    Gravidklåda har jag ju hört talas om, men hur är det egentligen??

Någon som haft liknande som jag och kollat upp vad det var??

TACKSAM för svar!!

• Svar på tråden Stora nässelutslag!!! Era erfarenheter...?
  • pixeltrasher

Jag har inte haft liknande som gravid, har dock problem med nasselutslag i vanliga fall. Och jag vet att huden generellt blir kansligare nar man ar gravid, sa kan du fundera pa om du anvant ny bodylotion eller kanske nytt skoljmedel? Sen kan ju extrem graviditetsklada vara ett tecken pa nagon sorts leverproblem, dock vet jag inte om det visar sig som nasselutslag, dar ar min kunskap alltfor begransad. Har du tagit upp detta med din BM? Ett tips som lindrar kladan ar potatismjol, vet inte varfor men sprid ut det over utslagen sa brukar det lugna kladan. Och ar ju definitivt inte skadligt for dig eller bebben!

• Babe

Jag fick "nässelutslag" i vristerna och handlederna några veckor i början av graviditeten. Det förklarades av att det är helt normalt, jag "överreagerade" på alla hormonförändringar i kroppen, gravid med tvillingar... De försvann efter några veckor.
    Har du ätit eller druckit eller tagit medicin som du inte brukar? Det brukar kunna vara en vanlig orsak...
    Jag fick ta prover för hepatos(leverpåverkan) för att utesluta det. Doktorn trodde inte heller att det skulle vara det... men jag ville ta proverna.
    Badda kallt och be BM om hydrokortison eller någon lämpiig klådstillande salva som är OK för gravida. Själv baddade jag med alsollösning och vatten och smorde in med babyolja emellanåt.
    Lycka till/

• therese

Jag hade grym klåda vid min 1: grav. Tog leverprov men det visade inget, som tur var. Fick utskrivet Tavegyl, en klådstillande tablett som är OK att ta när man är gravid. Men man kan inte köra bil efter att ha tagit den...

Råden ovan är bra, kola krämer, tvålar, tvättmedel mm och tänk efter om du ätit ngt som kunnat ge utslag. Som godis med färgämnen eller så.

Jag hade nog ringt min vårdcentral, bett om att få träffa läkare och talat om att jag var gravid (då brukar det gå mkt lättare att få läkartid!)

Hoppas det blir bättre

/Therese

• wholelottarosie

Jag har haft nässelfeber sedan födseln och lider av nässelutslag i stort sett varje dag. De kan uppkomma på specifika ställen eller på hela kroppen. De kan vara små eller stora, många eller får. De ät blekröda och svullna och kliar som satan. Tyvärr så finns det egentligen inget konkret du kan göra, själv så tar jag allergimedicin; aerius eller prednisolon (som är starkare) och smörjer in mig med hydrokortisonsalva (finns att köpa receptfritt) eller elcolonsalva, vilken är starkare och receptbelagd. Inget av detta hjälper så att utslagen försvinner, men klådan lindras och i och med att du slutar klia på dem så försvinner utslagen snart.

• wholelottarosie

Usch, skriver som en kratta när jag är trött;

FÅ ska det vara, inte får.

ELOCONsalva inte Elcolon.

Ber om ursäkt :)

• Babe

Gravidklåda (med hepatos-risk) ger oftast klåda på handflator och fotsulor och min dr sa att man ofta får lite gul nyans på huden (som gulsot), så du behöver nog inte oroa dig för det!
    Ha det bra/Babe

• wozzgirl

Jag led av nässelfeberallergi i tonåren men det har försvunnit nu.
    Då sa de iaf åt mig att undvika jordgubbar, tomater o penicillin.. det verkade också som om jag fick mer utslag av just dehär.

• twix

Här är en till som har nässelutslag. Har haft det i 5 veckor. Jättejobbigt!!! Det kommer och går över hela kroppen. Har fått tid hos en läkare 29 feb och jag bara längtar att få gå dit för att få veta mer om varför jag har det. Just nu tar jag Clarityn (som läkaren på akuten sa att jag skulle ta) för att dämpa klådan men det hjälper inte så mycket tyvärr. Jag är inte gravid, så det beror inte på det. Antar att jag har blivit allergisk mot något men vet inte vad. Får se om jag blir klokare efter läkarbesöket...

• LeoGirl

Undvik citrusfrukter och tomat.

Jag hade själv besvär med nässelutslag, särskilt nattetid, höll på att bli galen. Jag var faktiskt in igår och lämnade leverprover pga klådan.. när jag väl var där så berättade jag att jag ätit mkt apelsiner, och då säger sköterskan att man kan få klåda av det! Så jag slutade direkt med mina apelsiner och inatt var klådan borta. Så jag hoppas att det "bara" var det som var problemet.

• Spartacus

du har tur som har dom på benen du... jag har hormonella utslag runt överläpp och näsa där jag får trevliga blåsor och ser ut som en tonåring ungefär men farbror doktorn säger att det bara är att vänta...

som med allt annat ungefär

det är nog bara att smörja för att lindra, prova med kylbalsam och milt bedövande som emla...

• lillawi

Jag har haft så i två dagar nu! Kliar och har fått nässelutslag runtom vristerna. Är gravid i v 11 och väntar tvillingar. Jag tänkte ringa barnmorskan och kolla för säkerhets skull. Tänkte prova hydrokortison ikväll för jag håller på att bli tokig!

lillawi

• mammsenanna

Hej!
    Jag hade hela benen fulla med nässelutslag som kliade ngt helt otroligt. Kliade så mkt att jag har fått stora blåmärken, ser ut som om ngn har slagit mig med ett basebollträ! Ringde läkare och fick tid samma dag, fick tavegyloch svag kortisonsalva. Blev bättre efter 2 tabletter, nu 3 dagar senare har klådan försvunnnit helt. Är i v 14. Lycka till... Jo förresten, fisk rådet att ha tunna bommullsbyxor på mig så det luftade ordentligt...

• lillawi

Jag var också hos läkare för klådan. Tog prover för att kolla levervärden och mäta gallsyror, för säkerhets skull. Blev erbjuden recept på tavegyl och fick tips om att smörja mycket med återfuktande hudkräm och även hydrakortison som finns receptfritt på apoteket. Det värsta kliet har gått över nu (går in i vecka 14 på måndag).

lillawi

• sarismaris

Jag fick utslag över benen, armarna, magen och halsen för ett par veckor sen, runt påsk. Var i ungefär 38:e veckan då. Blev som röda små knottror och kliade som attan!! Var till bm och frågade om det kunde va tecken på för högt levervärde. Men hon sa att då får man inte utslag, utan det blir bara klåda, och det kliar främst i handflatorna och fotsulorna. Så hon trodde jag hade en allergisk reaktion på nånting.
    Gick över efter ca en vecka. Jag smorde ett par gånger med hydrokortison.

Svar på tråden Stora nässelutslag!!! Era erfarenheter...?