• Komzi

HJÄLP! Kattlöp, blod?

Skitdum fråga kanske men blöder katter när dom löper?
    Vår lilla hona löper o nyss såg jag en liten bloddroppe i rumpan på henne. Vill inte ringa en veterinär vid denna tiden om det nu är normalt att dom blöder vid löp...
    Har aldrig sett något på vår gamla hona när hon löpt därför jag är lite rädd!

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden HJÄLP! Kattlöp, blod?
  • Peggie

Nej, katter är solitärlevande djur och blöder inte då de löper.
    De får inte ägglossning för än vid parning - de har inte "råd" att släppa ägg om det inte finns hanar i nörheten vilket det i regel alltid finns i flockar.

• Komzi

Ja, att hundar gör det vet jag.. katter borde ju också göra det? är bara så himla rädd att nått är fel med henne!
    Tack för ditt svar!

Någon annan som vet?

• Komzi

Peggie:
    Tack för ditt svar! då får jag kanske ringa veterinären?

Usch mammas lille miiise!

• Komzi

Kom precis o tänka på att hon råkat smita ut 2 gånger under sitt löp.. kan det va så att hon haft ägglossning då men att det inte tagit eller nått? Om hon nu stött på en hane o haft hyss för sig?

Korkade frågor, jag vet.. men är orolig!

• Peggie

Oj, missade den delen! Ja, ring BUMS!Kan vara livmoderinflammation och det är riktigt illa och framför allt smärtsamt. Om du inte ska avla på henne, boka tid för kastrering på en gång. I regel klarar man inte livmocern ändå vid en livmoderinflammation. Lycka till!

• KickanAnnika

Ring veterinär.
    Men det behöver inte alls vara nåt allvarligt. Bli inte alldeles orolig nu.
    En urinvägsinfektion kanske?

• Peggie

Ja, en hona kan få små blödningar av parningen, det som stimulerar ägglpossningen är "hullingar" på kattens snopp (fräschigt ;) ) Det är därför de vrålar så vid parningen (som bara tar et par få sekunder). Men jag har haft kattuppfödning i många år och aldrig haft en hona som blöder annat än vid förlossning så det är inte vanligt i alla fall. Urinvägsinflammation är också vanligt på katter men vanligare på hanar än honor. Det är mycket smärtsamt men brukar inte framkalla blödning.

• Peggie

Verkar hon allmänpåverkad? Alltså hängig, driker mer elle rmindre än vanligt, äter inte eller sover mer än vanligt? Om hon är sjuk brukar de bli allmänpåverkade förutom vid just livmoderinflammation som triggas av hormoner som kommer efter löp. Inflammationen kan gå riktigt långt innan katten visar tecken på sjukdom och då är det bråttom.

Svar på tråden HJÄLP! Kattlöp, blod?