• Anonym (rädd)

Rädd att jag har cancer i magen.. Någon kunnig? Svara snälla.

Måste få skriva av mig lite. Min mage har varit så konstig på sistonde och jag är mycket orolig. Känner mig så svullen över magen och är förstoppad nästn hela tiden.För att inte tala om gaser (luktar verkligen pyton). Det känns som att jag har et hinder i tarmen som gör att varken avföring eller gaser kommer ut. Min mormor dog i tjocktarmscancer och hennes mamma likaså. Är ärftligt har jag förstått.
    Jag känner mig helt uppblåst:(
    Har fått mellanblödningar också. Varje gång jag går på toa så kommer det blod men ingenting däremellan.
    Tycker det är jobbigt att söka läkare för dessa symtom men är orolig att jag kanske väntar förlänge och förvärrar allt ihop.
    Trevligt att höra om mina tarmproblem eller hur?
    Tack för att man kan vara anonym...:)

• Svar på tråden Rädd att jag har cancer i magen.. Någon kunnig? Svara snälla.
  • Anonym

jag har ingen aning men jag tycker att du ska söka läkare iaf om det nu skulle vara något...

bättre att veta än att gå och oroa sig, tro mig! jag vet hur det är...

• Anonym (rädd)

Ja, jag borde väl det:(

• Anonym

Tycker förstås du ska gå till en läkare! Det låter ju som att allt inte står riktigt rätt till.

Men att det skulle vara cancer är väl att ta det ett steg för långt i nuläget i alla fall. Jag är inte läkare så någon sådan får gärna rätta mig men är det cancer så torde du väl haft problem en längre tid?

Vet inte hur fort de kan växa men.. jag har själv haft (godartade iofs) tumörer i tjocktarmen och jag blödde då från tarmen i många år innan jag fick veta vad det berodde på. Dessutom hade jag diffust ont från det ställe där största tumören satt. I övrigt hade jag inga direkta symptom.

De problem du har kan troligen orsakas av en massa olika saker. Men varför vänta med att söka hjälp? Det finns inget att tjäna på det! Tycker dessutom du ska se till att få göra en koloskopi även om läkaren tror på en annan diagnos än cancer, så att du slipper vara orolig sen.

• Tvetydig

Men du....det måste kännas jättetufft, men det finns SÅ mycket mysko man kan få som ger problem med magen.
    Det KAN vara så enkelt att du är allergisk eller har början till magsår eller något sådant.

Självklart skall du kolla upp det här! Vi står här bakom och stödjer! Heja, tjejen.

• Anonym (samma sak)

Som vanligt i såna här trådar, vad exakt är det du vill att folk här ska svara? INGEN här på fl eller någon annanstans på internet kan dom se GENOM sin datorskärm/webcam och se din mage och din eventuella cancer. kontakta läkare om du vill veta.

• Anonym

Mellanblödningar ? Från tarmen eller vagina ?

Kan ju vara hemorrojder också, inget farligt alls. Det får man ofta om du har en trög mage.

• Anonym

Ring din vårdcentral och boka en tid.

Problem med magen är vanliga och inget att skämmas för. Berätta om din oro, och om din ärftlighet. Du kan komma att få lämna blodprov och avföringsprov, och det kan hända att doktorn vill känna i ändtarmsöppningen eller göra en rektoskopi. Försök att stå ut med det, det är lite obehagligt, men det tar inte lång stund.

I de flesta fall är magbesvär ofarliga, men det är ändå viktigt att utesluta allvarligare diagnoser. Om inte annat för att du ska få sinnesro!

Lycka till

• MizzTez

Låter som att du är förstoppad och har uttorkade tarmar!

Om dina fisar luktar pyton är det tecken på att du har avföring kvar i tarmarna, sedan kan det komma blod just pga av samma anledning. Uppsvälldheten kommer med på köpet..

Jag har nämligen sökt för samma saker till min doktor, har åxå tarmcancer i släkten. Det tog bara 3 år innan de märkte att det var fel på min kost, jag åt alldeles för lite fett och det gjorde att mina tarmar inte vill fungera ordentligt. Du får säkert kramper i magen åxå?!?
    Så nu är jag ordinerad att dricka matolja, använda rent smör, 3%-ig mjölk och ABSOLUT inga light produkter!!

Men jag tycker för säkerhetsskull att du ska söka läkarvård, för det är ju inte så att dina symptom måste instämma på det som jag har! Det kan bara en läkare ta reda på!

Lycka till

• Anonym (myom)

Skulle kunna vara tecken på att du har muskelknutar sk myom. Myom kan ge blödningsproblem och trycka på tarmar och ge problem. I vilket fall som helst tycker jag oxå att du bör ta kontakt med en läkare för undersökning.

• Anonym (rädd)

Tack alla! Känner mig lite lugnare nu. Behöver ju faktiskt inte vara obotlig cancer men på natten sticker mina tankar iväg och allt blir så dramatiskt. Ska söka läkare.

• Anonym

Anonym (samma sak) skrev 2008-01-26 01:30:05 följande:

Som vanligt i såna här trådar, vad exakt är det du vill att folk här ska svara? INGEN här på fl eller någon annanstans på internet kan dom se GENOM sin datorskärm/webcam och se din mage och din eventuella cancer. kontakta läkare om du vill veta.
    Det där var väl ändå onödigt!
    Ofta skriver man av sig för att få stöttning och råd. En del har liknande problem med sin mage och kan ge sin syn på saken.
    Har man inget bra svar till TS, utan bara stör sig, kan man låta bli att svara överhuvudtaget. Det är inte så svårt.

Till TS!

Bra att du ska uppsöka läkare! Det kan som sagt vara MYCKET med magen.
Svar på tråden Rädd att jag har cancer i magen.. Någon kunnig? Svara snälla.