• missimi

Någon som har erfarenhet av att åka bil långt som gravid?

Imorgon ska jag ev åka till mor-mor (10 mil) Sen vidare därifrån till (Östersund 50 mil) Blir en resa på 60 mil. På söndag åker vi hem igen.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra än. Är i v 36 när vi åker.

Någon som åkt så långt? Tar ca 7 tim utan stopp men det kommer vi ju att göra.

Ska hälsa på storebror som jag inte sett sen i julas.
    Tänkte att det är ju lika bra nu innan bebis kommer för det kommer ju dröja ett tag innan man kan åka så långt med liten.

Ja vad tror ni?
    Svammligt inlägg

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att åka bil långt som gravid?
  • Kaya

Jag var i v. 20-24 med mitt förra barn när jag och min man körde tvärs över nordamerikanska kontinenten från kust till kust med en gammal folkabuss. Jag var ju inte så stor än som du är nu, men jag försökte se till att ha stödstrumpor på mig för det mesta, stanna och ta rast ofta, osv...

Den här graviditeten kommer jag att behöva åka ca 80 mil när jag är i vecka 35. Då kommer vi nog att ta resan i etapper och kanske t ex bo på vandrarhem eller i tält efter halva vägen. Men det kanske inte är något alternativ för er?

Det går säkert bra! Se till att stanna ofta och sträcka på benen bara!

• TweetyUllis

För två veckor (i v. 36) sedan åkte jag och min 30 mil ena dagen och 30 mil till nästa (t o r Göteborg - Malmö). Inte bekvämt alls. Vi stannade en del, men det var inte så bekvämt i magen, tyckte jag. Det blev så ihoptryckt, även om vi har en jättebekväm bil.

• missimi

Tack för svaret
    Nej det blir att åka raka vägen dit. Men det blir 50 mil på torsdagen för 10 är redan avklarade imorgonkväll
    Tror nog att jag åker. Man får ta många pauser

• lycra

åkte 40 mil enkel resa i helgen & kan säga att man fick rejält ont i ryggen! Nu pausade inte vi utan åkte 4 timmar i sträck, försökte byta sittställning för att lindra värken men det gick inte. Men tar du många pauser så är det ingen fara =)

• Sea star

Jättebra inlägg. Jag planerar att åka från Stockholm till Västkusten (52 mil) när jag är i v. 35 och undrar lite om jag kommer klara en sådan lång bilfärd. Fler erfarenheter?

Sea star, v. 31

• Fridisen

Jag åkte Stockholm-Sollefteå julen 2003 och vår dotter föddes 30 januari. Jag märkte ingen större skillnad från övriga gånger vi åkt upp men det där beror ju på hur du mår i övrigt.

• martina426

Åkte ca 100 mil när jag var i vecka 15-20, Gick bra! Blev många stopp för att kissa bara!! Man blev van att kissa ute iallafall hehehehe!!

• Krillan

Jag åkte till Sälen i v. 32, 45 mil och blev jättesvullen på vägen dit, benen var som stockar. Men jag köpte stödstrumpor till hemresan och det hjälpte. Många stopp och att röra på fötterna under bilfärden är bra. Kan tillägga att jag är inte svullen för övrigt, utan det var allt stillasittande som gjorde det.

• Glad i hågen

Jag är i v 35 och körde själv på ett jobb 30 mil bort förra veckan. Det gick bra, men det sparkade under revbenen på ena sidan så jag fick sitta lite snett ibland. OCh jag var himla stel när jag klev ut. Fick stanna för pinkpaus också.

Men barnmorskan rådde mig att inte åka utanför länet sista tiden. TYdligen kan det ha med försäkringar och sånt att göra också. Och skulle det gå igång för tidigt kan det ju vara lite nervöst att börja leta närmsta BB längs vägen...

Så jag har bestämt mig för att inte resa längre streckor sista veckorna nu.

• missimi

Blir att jag åker. Imorgon åker vi 10 mil sen på tors så blir det 50 mil!
    Får ta många pauser. Sen ska man ju hem igen då. 120 mil totalt men det går. Kommer ju att få vila när jag kommer hem igen

• sagogryn

Jag åkte ca 250 mil i bilen när jag var i vecka 30, det funkade fint! Blev många kisspauser bara!

• Tuss o Tony

vi körde från malmö-norrköping-västerås i vecka 30. det e en strecka på 60-70 mil och vi körde i total snöstorm på vägen upp men allt gick bra utan problem. blev två raster på båda hållen. det var inget problem tvärt om var jätte skönt att åka bil med magen för den älskar att mysa o ta det lungt i bilen

• mrs MaYA

se till att sova mjukt, jag har åkt bil en del och är bara i vecka 18. Hade ont en vecka efter ^_^, sov på en liten smal madrass mellan stoppen på 60 mil x 2 .Inte vidare skönt. Kör lite gympa i bilen är mitt tips, annars blir man stel som en pinne :). Det blev i allafall jag :P

Mrs MaYA

• mina barn

I sommar ska vi åka till Finland, en resan som kommer ta ca 18 timmar. Har också funderat på om jag verkligen kommer att klara det. Dessutom ska vi ha med vår två-åring....

• Grodan72

Körde 60 mil själv till Stockholm i v35 och det var ganska ok. Lite jobbigt var det när bebben sparkade. Stannade några gånger och hade stödstrumpor. Tyckte det gick hur bra som helst!

• Bebbsen05

Jag åkte 110 mil i vecka 36! Gick jättebra!

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av att åka bil långt som gravid?