• fragola

dragläge

Ni som är på väge att ta körkort hur går det med dragläge. För mig det går svårt,helt enkelt det gör inte och plus att jag är ointeresserad, men ja g måste ta körkort. Hur går det för er. Kör ni med privat handlägere eller trafikskolan.
    Jag försökte med min man och det gick inte så började jag i trafik skolan och då ska vi se, kandke blir det bättre.

• Svar på tråden dragläge
  • buspappan
    fragola skrev 2008-01-26 08:11:42 följande:
    Ni som är på väge att ta körkort hur går det med dragläge. För mig det går svårt,helt enkelt det gör inte och plus att jag är ointeresserad, men ja g måste ta körkort. Hur går det för er. Kör ni med privat handlägere eller trafikskolan. Jag försökte med min man och det gick inte så började jag i trafik skolan och då ska vi se, kandke blir det bättre.
    Så här gjorde jag när jag lärde min sambo om dragläge. Först åkte vi till en övningskörningsbana i Linköping. Det som är bra med den är att den är täckt av grus. Fördelen med grus är att det är en smula lättare att slippa motorstopp (hjulena kan slira lite ifall man släpper för hårt istället för att bilen dör). Så jag lät henne känna på bilen. Jag bad henne vara noga med ganska mycket gas och sen att "labba" med kopplingen. Sen gick vi över att försöka spinna loss. Övade en del på det. När hon hade fått lite känn på vid vilket läge hjulen spann loss, så bad jag henne försöka starta utan att de spinner loss. Också med ganska mycket gas men med försiktigare kopplingssläpp. O så en hel del övning på det viset.

Sen fanns det små uppförsbackar med asfalt på samma ställe. Då bad jag henne stanna i ett sådant och sen göra det vi lärt oss innan. Med den skillnaden att hon skulle lära sig få bilen att stå still och varken åka frammåt eller rulla bakåt. Sen balansera så ett tag, för att sedan öka gaspådrag och släppa lite koppling. Efter ett par timmar där, satt dragläget som sten.

Hon är inte alls bilintresserad, dock har ganska lätt att lära sig, men jag tror metoden funkar på alla.
Svar på tråden dragläge