• Limpis

Riktigt, riktigt yr i huvudet... fler?

Har drabbats av en extrem yrsel flera nätter (och nu dagar) de senaste veckorna. Alltså inte bara lite lätt illamående, utan det känns som om hela rummet snurrar. Förut var det mest när jag låg ner, men nu även när jag sitter. Jättejobbigt och obehagligt!

Jag är i vecka 33+6 och undrar om någon vet vad detta kan bero på, eller om någon upplevt något liknande. Inte alls kul...

• Svar på tråden Riktigt, riktigt yr i huvudet... fler?
  • Melami

Jag kände så inatt och imorse med. känner av lite just nu oxå, men inte en bråkdel av var det varit...Jag är dock bara i v.6...

• snysop

Hur har ni det med blodtrycket? Är det lågt? Jag har lågt och blir yr lätt även när jag inte är gravid.

• momto5

Limpis,om du får det när du ligger ned,så kan det ju vara barnet som trycker mot kroppspulsådern..mår du illa samtidigt?
    Kan ju även vara ditt blodtryck,blodvärde(hb) blodsocker som är lågt...
    Har dessa värden vart bra på kontrollerna hos bm?

• loopy

Jag har hört att det ofta beror på att bebisen trycker mot kropspulsådern och att det orsakar yrsel och även illamående ibland. Själv blir jag yr lite titt som tätt, liggandes, sittandes eller ståendes. Det brukar hjälpa att ställa sig på alla fyra liksom, så att magen hänger fritt om du förstår? Jag brukar ställa armbågarna på soffkanten och stå på knäna i soffan, så försvinner det!

• Limpis

Tack alla! Jo, järnvärdet är lite lågt men det är jag "van vid" nu, det är inte alls samma yrsel. Det här är tio ggr värre, känns som en riktigt misslyckad fjortisfylla... :-/ Ska genast prova det där med att stå på alla fyra, kollegorna här på kontoret får tycka vad de vill

• mutti2

Jag har haft yrselattacker många gånger den närmaste månaden. Känns som om hela världen snurrar... och att man faller. Läskigt! Enligt min BM kan det bero på lågt HB eller så har det med mina dåliga sockervärden att göra (har alltså graviditetsdiabetes).

• MammaFia

En orsak till. Det kan vara ett virus som satt sig på balansnerven. Det hade jag i vintras. Jätte läskigt. Det kändes precis som att hela rummet snurrade runt.

• DiSgRaCeFuL DiVa

Shit-jag fick gå in på sjukhuset idag pga av just en plötslig yrselattack som varade i ca 10 sekunder... Satt ner (vilket gör det så konstigt) Hade ju inte ansträngt mig, det brusade inte i öronen, som det gör när man håller på o svimma och jag fick inte hjärtklappning eller svettningar... Bara en plötslig intensiv yrsel som fick mig att nästan trilla av stolen...
    Men var på MAS o de kollade allt o allt såg normalt ut...
    SKRÄMMANDE!

Svar på tråden Riktigt, riktigt yr i huvudet... fler?