• Puss och Kram

Hur ser en vanlig dag ut på dagis för era 1-2åringar? (ej 15 tim barn)

Ja jag tycker att dagis är ett bra ord ...
    Vi ska snart (om två månader) skola in på dagis och vill veta lite hur en dag ser ut ungefär för era barn, vilka tider för frukost, lunch mellis sovtider osv. Om man har en liten aning kan man kanske anpassa rutinerna lite här hemma innan för att underlätta det på dagis sen...

Något annat man bör tänka på?

Har lite dagisångest och vill veta vad vi har att vänta oss...

• Svar på tråden Hur ser en vanlig dag ut på dagis för era 1-2åringar? (ej 15 tim barn)
  • Mickis74

Våra barn går hos dagmamma och deras dagar ser ut såhär:

7:30 frukost
    Utelek eller aktivitet (ofta tillsammans med de andra dagmammorna) på förmiddagen.

Frukt på fm.

11:30 lunch och sen sover de små barnen efter det.

Utelek på eftermiddagen eller pyssel inne.

14:30 mellanmål

• Kimmi
    Våran yngst dotter började när hon var 13 månader gammal, är idag 2 år.
    Jag lämnar klockan 7.30 på morgonen. Frukost dukas fram kl.8
    Samling med efterföljande fruktstund kl.9
    Utgång med lek på gården efter klockan 10
    Lunch serveras kl 11.30
    sovstund efter lunch fram till ca 14-14.30 för de som behöver. Min dotter sover  ca 1,5-2 timmar efter lunch. När hon började vid 13 månaders ålder var hon tvungen att sova efter fruktstunden. Mellanmål mellan 14.30-15 ca . sedan utgång med lek på gården.
    Jag hämtar oftast mellan 14-16
  • Snutte83

Robin börjar kl 8, kommer till ett dukat frukostbord! Vi brukar gå upp vid 7.10, har 2 min gångväg till dagis.
    Sen är det frilek och samling/sångstund.
    Sen ungefär vid 10 går dom ut och leker fram till lunch som är kl 11.30.
    Sen vid 12-12.30 sover dom små barnen, och dom större har lässtund eller liknande.
    Sen är det fri lek fram till 14.30, då är det mellanmål.
    Kl 15 hämtar jag honom, då har han precis ätit klart.

15.30 slås småbarnsavdelningar ihop.

• Freakgirl

Hampus börjar på dagis kl 09:00 oftast brukar dom gå ut direkt vid 09:00 sedan äter dom lunch vid 11:00, sedan sover dom efter lunchen, Hampus brukar sova mellan 12:00-13:00 sedan är de lite lek inne sedan äter dom mellanmål vid 14:00. Sen går Hampus hem vid 15:00.

lycka till med inskolningen!

• Jen 82

Kl 8 är det frukost dags
    9 går dom ut (fruktstund ute)
    10-11 kommer de in igen beroende på väder och ålder (de minsta som inte går får gå in först
    11,15 lunch
    12 Sovstund eller läsvila beroende på ålder
    Sen vaknar barnen när de vaknar allt från 1-2 timmars sömn
    14,30 Mellis
    15 hämtar jag oftast men då är det inne lek ett tag
    15,30-16 slås avdelningarna ihop och det blir lite fruktstund vid 16 för de barn som är kvar.

1 dag i veckan är det rytmik och en dag i veckan skapande för några barn och då går de inte ut på fm utan går ut på em ist om dom är kvar

• Arctura

kl 8.00 frukost

kl 9.00-10.40 utelek el planerad verksamhet, så som pyssel, rörelse, grupper. teman el liknande....

kl 11.00-11.15  Samling

kl 11.15 Lunch

Efter lunchen sover barnen (lite olika länge beroende på barn) så mellan kl 12-14 så sover alt leker barnen som inte sover fritt & personalen går på rast i omgångar (barnen blir aldrig lämnade ensama)

kl 14.00 Läsvila/läs stund

kl 14.15 Mellis

Eftermiddagen leker man antingen utomhus el innomhus beroende på vädret och då är oftast inget särskillt inplanerat...

Detta är en vanlig dag på vår förskola. Sen kan det ju så klart variera beroende på årstid osc så.... vi är ett "utedagis" och bedriver stora delar av verksamheten utomhus. Vi äter många av måltiderna utomhus och har ofta vår planerade verkamhet utomhus. Vissa barn behöver sova en stund på förmiddagen och vissa en stund senare på eftermiddagen och då ordnar vi det...

(¯`°?♥.¸ ♥Nova ♥¸.♥?°´¯) (¯`°?♥.¸ ♥Lucas♥¸.♥?°´¯)
  • Puss och Kram

Det ser ganska lika ut på de flesta dagis ser jag. Skönt då är det nog so på vårt dagis också. LIten ändring får jag försöka med här hemma ... Tack för alla svar...

• hälsingejänta

Frukost kl. 8 och efter det brukar vi sjunga/leka/fri lek/frukt. Vid halv tio går vi ut och är ute tills det är lunch kl.11. Efter lunchen är det sovning och när de efter hand vaknar är det lite mys med frukt/kex och dryck och fri lek. Mellis vid 14 eller när det passar, beror på hur länge de sover. Sedan leker vi, inget speciellt brukar vara planerat så det blir lite olika. Sedan droppar barnen av en efter en.

• Stora

Vi lämnar ca 7.20
    Frukost kl 7.45
    fri lek
    samling 9.30 sånger rim o ramsor
    utelek till lunch vår sommar o höst äter de ute 1g/vecka skogen 1 g/vecka
    lunch 11.30
    vila Edvin sover en timme de brukar väckas vid 14 tiden.
    15 mellanmål mjölk o smörgås ofta ute
    fri lek
    16 slår avdelningarna i hop sig.
    mellan 14 - 16.30 hämtar jag eller min man beroende på hur vi slutar.

Jag har en son på 1,5 o en dotter på 3,5 som går på samma avdelning.

• beatyfullbaby06

våran dotter är 2 snart och går från kl 7.30 frukost på dagis

sen samling
    ute lek
    mat 11.15
    sover till ca 13.30 sen hämtar jag henne någon gång mellan 14.00 - 15.30
    eftersom att jag pluggar har jag egenstudie tid på eftermiddagarna så vi får ha henne till 16.15 men har aldrig blivit så länge!! oftas längtar man för mkt=)

Svar på tråden Hur ser en vanlig dag ut på dagis för era 1-2åringar? (ej 15 tim barn)