• marre81a

Hur länge hosta ?

min son är 5,5 månad o har hostat ( slem )sen i tisdag o varit förkyld lika länge..
    Hur lång tid "får" de gå med det innan man bör söka upp en läkare ?

Har hört att om man går för länge med hosta så kan de sätta sig på lungorna tillslut..

han vaknade idag med 38.0 C, normal temp. annars brukar ligga på 36, 6

• Svar på tråden Hur länge hosta ?
  • Familytime

Min son var 4 månader och jättesjuk i minst tre veckor, han fick bricanyl för att vidga luftvägarna, men annars gjordes ingenting. Han hade 39 graders feber och förlorade rösten under några dagar. De klarar mer än man tror. Men för att vara på den säkra sidan, ta kontakt med barnmottagningen på måndag och förklara hur läget är. Det är inget akut, så du behöver inte åka till akuten i helgen i alla fall, men ta kontakt med barnmottagningen på måndag, så du får utesluta öroninflammation och lunginflammation.

Vi var inne tre gånger med vår son, men det var samma sak varje gång; hem och avvakta. De sa att han fick virus efter virus och hann inte bli frisk mellan gångerna.

• marre81a

Oki..
    han får Mollipect.. men den är egentligen till för en "annan" hosta som han har haft sen han var ca 2 veckor gammal( torrhosta).. Fick det utskrivet för 1,5 vecka sedan o ska ta det 2 ggr/dag ett tag.. o så fick han denna hostan i tisdags o har då fortsatt ge honom den, för den är ju slemlösabde o luftrörsvigande..
    men de blir inte bättre ändå..

Är nog mer luftrörsvigande i Bricanyl kan jag tänka mig ?

tänkte ringa dit på Måndag om hostan är lika jobbig o mycke..
    Det är så grymt jobbigt att lyssna på honom, tycker så synd om honom..
    svider i mitt hjärta

• Familytime

Jag satt vaken 23 nätter i sträck, för han kunde inte sova pga hög feber och pga hostan och snuvan. Det var det värsta jag varit med om, jag såg i syne till slut. Tyvärr är det så med de här små, en vanlig förkylning är lite jobbigare att leva med, men de klarar det.

Det är nog bra idé att ha kontakt med barnmottagningen, så känns det lite säkrare i alla fall! Lycka till!        

• marre81a

Tack så mkt

ja om inget annat än lugna sig själv lite..
    kanske kan lyssna på honom i alla fall..

23 nätter??? hade blivit tokig pga av sömnbrist !!
    stackare!

• Familytime

Precis, du ska söka vård dels för att se till att allt faktiskt är bra med den lilla och dels för att du ska känna dig trygg. Det är a och o!

Ja, jag hoppas jag slipper göra om det. Och jag hoppas verkligen du slipper det!

• Å1977

Min flicka har haft feber i 12 dar och slemhosta lika länge, det enda vi fått är mollipect för det ska enligt vår läkare vara slemlösande, han sa också att det inte finns något universalmedel mot hosta... det vill man ju inte höra när barnen hostar hela nätterna??? Men min flicka är ändå 3,10 och jag har kontaktat läkare två gånger, men fått svar att det är virus. Virus kan tydligen hålla i sig 10-12 dagar.
    Hälsning Åsa

• Familytime

den lille....såg nu att det var en son du hade och inte en tös....     

• marre81a

Tycker tyvärr inte att Mollipecten hjälper ngt!
    Ja de är nog virus som han har, men hoppas att de snart går över..
    Han näsa bara rinner o rinner...
    han är ju så liten,, känns som han hela tiden är små sjuk.

Hostat sen han princip kom.. ( torrhosta) Fick nyligen utskrivet mollipect för de
    Varit täppt i näsan sen 2 mån. tillbax.

hoppas dett blir en genomkörare o han slipper den gamla hostan o att vara täppt i näsan

• marre81a

hehe ja en liten prins

Familytime skrev 2008-01-26 17:57:36 följande:
    den lille....såg nu att det var en son du hade och inte en tös....     
Svar på tråden Hur länge hosta ?