Jag jobbade som beridare för *hmm* 8 år sedan, köpte då ett par "kvalitetsridbyxor" av märket Victor Hugo, de höll inte ens ett halvår, trots att jag inte hade dem på mig vid mockning etc utan bara vid ridning (4-7 hästar/dag). Efter det har jag bara kört på billigare ridbyxor, mina favoriter kommer från Mountain Horse, Börjes och Back 2 back. Nu när jag i stort sett bara rider min egen häst håller ridbyxorna hur länge som helst.
Har både helskodda och oskodda, till tävling vill jag numera ha helskodda då jag endast rider dressyr, annars spelar det inte så stor roll, men visst får man ju bättre grepp med helskodda.
Handskar, rider jag helst utan på min egen häst (sköna tyglar och en häst som aldrig skulle rycka i tygeln), men nu vintertid har jag ett par varma från Graninge, sommartid har jag såna här tunna "dressyrhandskar" till tävling. Men Hööks har skinnhandskar som jag vet många är nöjda med.
Mountain Horse ridstövlar vet jag många som gillar, jag har tre olika modeller av deras skor och två modeller på shortchaps därifrån, som är underbara. Ridstövlar har jag specialbeställda pga mina fötter i stl. 34,5 och förhållandevis långa och tjocka vader. Är inne på mitt andra par Soubirac, världens skönaste stövlar! Men även skor+shortchaps tycker jag funkar bra, i så falls kulle jag satsa på ett par rejälare joddisar typ Mountain Horse Sports jodhpur plus xcellsior leggings eller nya sporty leggings (bara för att de är så fräcka). Då kan du ju lätt komplettera med ett par varmare skor också om du kommer att rida ut mycket vintertid.
Hjälmar är ett svårt kapitel, personligen tycker jag att den klassiska sammetshjälmen är klart snyggast, finns ju massor av modeller allt från Hööks billigaste (300 kr ca) och upp till Charles Owen (3000 kr ca) och säkert dyrare ändå. Men alla hjälmar som säljs ska ju ha samma skydd, så välj en som sitter bra oavsett vad som står i den!
Finns ju även ventilationshjälmar typ GPA och alla dess efterföljare, jag köpte en IRH (något billigare kopia alltså) för ett par år sedan och den är faktiskt skön sommartid, i och med att det kommer in lite mer luft i den. Men ful som stryk, tycker jag.