• Joleen

Ridkläder - kvalitet. Vill någon hjälpa en nybörjare?

Vill någon hjälpa en relativ nybörjare på denna shoppingmarknad?

Ridit 1 år och nu vill jag fortsätta. Dock behövs ju nu helst helskodda ridbyxor för att ge bästa fäste, riktiga ridstövlar och bra handskar, egen hjälm för att slippa ridskolans svettiga halvtrasiga hjälmar (och där man aldrig hittar rätt storlek)....

Ridläraren har sagt att stövlar gör stor skillnad, och även byxorna....handskar måste jag ha för att jag får "nariga" händer lätt.....

TIPS???

MÄRKE???

PRIS???

BUTIK??

Behöver massa tips!!!!

Ska man gå på märkesgrejer, håller de bättre??

• Svar på tråden Ridkläder - kvalitet. Vill någon hjälpa en nybörjare?
  • LillaMysan

Även om de är lite dyrare så har mina mountain horse ridbyxor hållt i typ sju år nu Om du inte gillar ridstövlar kan du ju ha ridskor och chaps. Handskar och sånt brukar jag köpa på Hööks..

Lycka till med ridningen

• snuttP

Var bor du? Bor du här nere i Skåne så har jag en del att tipsa om..

• Nallatalla

Det där med ridkläder är en smaksak.
    Jag tycker absolut inte att helskodda ridbyxor behöver vara det bästa.
    Jag har ridit hela mitt liv och har egna hästar och jag har olika kläder/skor som jag varierar med.
    Det är inte alls nödvändigt att ha en dyr utrustning för det är inte kläderna som gör ryttaren men det är ändå bra att tänka på att att köpa utrustning av bra kvalitet.
    Själv köper jag mycket Mountain horse pga att att priserna är rimliga samt att kvaliteten är rätt ok.

Vart bor du någonstans? Jag bor själv i Stockholm och kan tipsa om en hel del bra inköpsställen.

/ Nalla

• Nallatalla

Tänkte bara tillägga att du inte ska kasta ut för mkt pengar på handskar och hjälmar.
    Tänk på att en hjälm håller en avåkning,det är vad tillverkarna kan garantera. Jag har alltid bytt hjälm efter en avåkning för att vara på den säkra sidan.
    Handskar har en viss förmåga att komma bort och det är ju lite trist om man slängt ut för mkt pengar på dem.

/ Nalla

• Lantani

Har ridit och hållt på med hästar ett bra tag känns det som, dock inte nu längre, men här kommer lite av mina erfarenheter. Har en bra ridbutik att tipsa om du bor i skåne.

Helskodda ridbyxor: Det bästa köpet jag någonsin gjort. Haft lite olika, både billiga och dyra och överlag så är de dyra absolut att satsa på, då alla mina lite billigare gått sönder efter ett tag.

Ridstövlar: Det är någon som behöver sitta bra, men jag har inte lagt ut så mycket pengar på det. Köpte både ridstölvar och skor/chps och tyckte det var bättre och mer frihet med skor och chaps.

Handskar: Haft både med typovansida och läer i handen, men de gick bara sönder hela tiden. Visst man kan lätt göra av med ett par handksar, men jag hade jätte problem med skav på händerna, så jag köpte ett par rikgia i helskinn för kanske en 200 och de var verkligen kanon.

Hjälm: Det tycker jag är en viktig sak som man verkligen bör hitta en som passar perfekt. Köpte min hjälm på ett ridvaruhus, där jag fick prov en massa och de hjälpte till att hitta en hjälm som passade min huvudtyp och satt bra. Kostade inte överdrivet mycket enligt mig, runt 550 tror jag, men det handlar ju fkatiskt om säkerhet.

Hör gärna av dig om du har några frågor.

• aniratac

Man ska absolut satsa på en säkerhetsväst för det är bra och ha i fall att det skulle hända något.

• Lantani

Japp säkerhetsväst är verkligen bra att ha, annars hade nog inte min rygg varit så bra som den är idag.

• Mamma t EoV

När det gäller ridbyxor så skulle jag antingen köpa billiga på Börjes, fanns en länk i ovanstående inlägg eller ribyxor av märket Eurostar. Börjes är billiga, men håller förvånansvärt bra. Vet inte om jag haft otur, men jag köper inte Hööks helskodda eller Mountain horse, tycker kvaliteten har varit bedrövlig trots att de inte har varit billiga. Ska du fortsätta med ridningen och har råd skulle jag satsa på ett par eurostar, har haft mina i flera år och tvättat dem massor med gånger och de ser inte ens slitna ut.

Alla hjälmar som säljs är godkända, det handlar mest bara om att hitta en som sitter bra, det finns hyfsat billiga.

Jag håller med ridläraren att stövlarna gör skillnad, ska man ha riktiga läderstövlar får man nog vara beredd på att betala 2000 kr och uppåt. Bra hästbutiker har ofta många storlekar, vidder och skafthöjder så man hittar stövlar som passar bra. Skor och shortchaps funkar det med om man inte vill el har möjlighet att köpa stövlar.

• logg81

Jag köpte mina ridbyxkor på hööks. Resten av kläderna var från Börjes. Jag tyckte de hade bra kvalité och till skapligt pris. Vantar slits jättefort så köp på dej ett par stycken så du inte står utan helt plötsligt.
    Stövlar tyckte jag var obehagligt att ha. Jag körde med dr Martens och shortchaps.
    Hjälm har jag ingen aning om. Finns en uppsjö med hjälmar, bästa är att prova för att hitta en som sitter bra och som man tror man kommer trivas med. Jag slutade använda hjälm när jag var 16 pga av en olycka. Jag fick en gren intrasslad i remmarna och blev hängandes och spännet släppte inte. Jag höll på att strypas, efter det hade jag inte hjälm på mej. Men testa att panikdra i spännet innan du köper den... Är den rätt konstruerad ska den gå upp.

En del kör med säkerhetsvästar oxå. Jag tycker att de är för långa. Jag har haft en importerad från USA. Sånna de använder på rodeo och tjurridning. De slutar vid midjan.

• bipsiebop

Hej !
    Utöver hööks o börjes så har du även - www.bole.nu , www.hippson.se samt granngården och lokala ridsportaffärer.

Hjälm ska man absolut köpa en ny och i rätt stl. Räkna med runt 500 kronor iaf.

Ridvantar, ridbyxor o stövlar går att köpa begagnat. Själv rider ja hellre i halvskodda/knäskodda ridbyxor än helskodda. Men vill man ha helskodda tror jag man ska satsa på ett par dyrare då oftast "skinnet" är bättre, mjukare och lättare att göra rent än på de billigare varianterna.
    Med ridskor o Shortchaps blir du smidigare o sitter grejerna rätt o är i rätt stl så får du ett bra stöd. Stövlar kan man hålla utkik efter begagnade läderstövlar till bra pris - brukar gå at hitta från 500 å uppåt om har is i magen o ganska normal benstl. ( inte jättelånga o smala ben som mig då )
    Ridvantar kan löna sigatt köpa ett par dyrare i skinn då de ger bättre grepp o känsla samt håller längre än billigare i tyg.

Ang om märkesgrejor håller bättre el inte ....säger så här att många gånger så håller de billigare typ börjes o bole lika länge el längre som de dyrare pikeur, kyra k o liknande men ridsporten och vi som håller på med den är rätt lätta att lura på märkesgrejor sen givetvis har man haft ett par riktigt bra o dyra ridbyxor o rider väldigt mycket så vill man gärna ha såna även i fortsättningen. Man letar ju hela tiden efter den där känslan och utrustningen spelar in.

• bipsiebop

Säkerhetsväst är helt klart bra att köpa iaf på sikt, när man börjar hopa och kanske rida ute i naturen mer o mer. Där är det jätteviktigt att verkligen prova ut en så man får rätt stl annars blir den bara obekväm o då använder man den inte.

• dreamer78

Jag jobbade som beridare för *hmm* 8 år sedan, köpte då ett par "kvalitetsridbyxor" av märket Victor Hugo, de höll inte ens ett halvår, trots att jag inte hade dem på mig vid mockning etc utan bara vid ridning (4-7 hästar/dag). Efter det har jag bara kört på billigare ridbyxor, mina favoriter kommer från Mountain Horse, Börjes och Back 2 back. Nu när jag i stort sett bara rider min egen häst håller ridbyxorna hur länge som helst.
    Har både helskodda och oskodda, till tävling vill jag numera ha helskodda då jag endast rider dressyr, annars spelar det inte så stor roll, men visst får man ju bättre grepp med helskodda.

Handskar, rider jag helst utan på min egen häst (sköna tyglar och en häst som aldrig skulle rycka i tygeln), men nu vintertid har jag ett par varma från Graninge, sommartid har jag såna här tunna "dressyrhandskar" till tävling. Men Hööks har skinnhandskar som jag vet många är nöjda med.

Mountain Horse ridstövlar vet jag många som gillar, jag har tre olika modeller av deras skor och två modeller på shortchaps därifrån, som är underbara. Ridstövlar har jag specialbeställda pga mina fötter i stl. 34,5 och förhållandevis långa och tjocka vader. Är inne på mitt andra par Soubirac, världens skönaste stövlar! Men även skor+shortchaps tycker jag funkar bra, i så falls kulle jag satsa på ett par rejälare joddisar typ Mountain Horse Sports jodhpur plus xcellsior leggings eller nya sporty leggings (bara för att de är så fräcka). Då kan du ju lätt komplettera med ett par varmare skor också om du kommer att rida ut mycket vintertid.

Hjälmar är ett svårt kapitel, personligen tycker jag att den klassiska sammetshjälmen är klart snyggast, finns ju massor av modeller allt från Hööks billigaste (300 kr ca) och upp till Charles Owen (3000 kr ca) och säkert dyrare ändå. Men alla hjälmar som säljs ska ju ha samma skydd, så välj en som sitter bra oavsett vad som står i den!
    Finns ju även ventilationshjälmar typ GPA och alla dess efterföljare, jag köpte en IRH (något billigare kopia alltså) för ett par år sedan och den är faktiskt skön sommartid, i och med att det kommer in lite mer luft i den. Men ful som stryk, tycker jag.

• vackrastarflow

jag föredrar ridskor och chaps, men det är ju en personlig sak. dock skönare att vandra runt i skor än i stövlar brukar de flesta tycka.

helskodda ridbyxor tycker jag är allra bäst, men har aldrig köpt av "kvalitet" och ändå har de hållt i all evighet.

lycka till med att hitta det bästa för dig, det är alldeles säkert en smaksak ;)

• Joleen

Spännande med så många bra tips!!!!

Ni som undrade vart jag bor, jag bor i mellansverige.

Nalla, vilka inköpssställen tänkte du på?

Svar på tråden Ridkläder - kvalitet. Vill någon hjälpa en nybörjare?