• Mosekälla

Hund som INTE slutar bita sönder saker

Vi har två tikar (mor och dotter) modern blir 9år i höst och "valpen" är 2år. Vi har inte vant "valpen" att vara ensam, vilket vi borde ha gjort när hon var liten! När vi lämnar de ensamma så söker hon direkt upp något som hon vet att hon inte får ha och tuggar sönder det! Även om vi så bara går ut genom dörren och in igen. Hon hoppar upp på bordet och stjäl saker där. Hon har tuggat sönder; mest pennor, tändare, toapappers rullar, två av mina bettskenor (som kostar 2200kr/st), pocket böcker, strumpor You name it! allt hon kan få tag i. Hon biter inte på dessa saker när vi är hemma förutom pennor kanske. Hon har fullt med leksaker och tuggben som hon verkligen FÅR bita på. Jag vet inte vad vi ska göra för att få slut på detta! Jag börjar verkligen på att bli trött! Vi ska få smått i sommar och jag misstänker att det kommer att bli dyrt med nappar och leksaker! Suck hjälp oss någon!!

• Svar på tråden Hund som INTE slutar bita sönder saker
  • frulan

Du har ju svaret själv... ni har inte ensamhetstränat henne och hon är uppenbarligen inte trygg i att vara ensam utan er (trots en till hund).

Ni får börja träna helt enkelt. Precis som att hon var en liten valp.

• Mosekälla

Hur länge måste man hålla på med det? De får ju ofta vara själva hemma från morgonen till lunch då jag kommer hem och sedan från lunch tills vi slutat jobbet. Jag tycker att hon borde vänja sig vid att de faktiskt överlever att vara själva någon timme.

frulan skrev 2008-01-26 14:51:20 följande:
    Du har ju svaret själv... ni har inte ensamhetstränat henne och hon är uppenbarligen inte trygg i att vara ensam utan er (trots en till hund).Ni får börja träna helt enkelt. Precis som att hon var en liten valp.
  • frulan

Fast om de är ensamma så länge är det ju mer än någon timme?!
    Låter t o m som att det är mer än de rekommenderade 4-5 timmarna
    De timmarna ska vara totalt per dag. Inte jobba 4 timmar, rasta och sen 4 timmar till.

Hur ser hennes vardag ut annars? Får hon mental stimulans och motion?
    Får hon detta utan sällskap av den andra hunden (det behövs)?
    Hur stor yta har de att vara ensamma på (går det att avgränsa så det är mindre del att "vakta").

Det går inte att svara på hur lång tid det kan ta. Hon är ju rätt gammal nu och har nog ett rätt befäst beteende.
    Det får ju ta den tid det tar eller ordna med hundvakt eller dylikt om dagarna.
    Hon mår ju uppenbarligen inte bra och verkar inte vänja sig

Börja med korta pass, då hunden är lugn och tillfredsa (har fått varva ner efter motion SAMT mental stimulans).
    Utöka då det verkar gå bra.
    Gör precis som med en valp.

Hoppas det löser sig

• frulan

Du skulle ju även kunna pröva med en sån där DAP-grej man sätter i eluttaget.
    Ska utsöndra någon slags hormon tiken gör när de är valpar. Ge trygghet.
    Kan ju fungera?!

• Gummisnodden

Har samma problem fast med min katt! Generad Ja va gör man?!

2 barnsmamma - 2004 & 2005 + En liten i magen BF 080504! ( v.26 )
Svar på tråden Hund som INTE slutar bita sönder saker