• nane82

Låg födelsevikt, sjukförsäkring?

Hej hej!

Vår lilla dotter föddes i v.29+2 o vägde då 1073g.
    Idag ca 8 månader senare mår hon prima, följer sin vikt- och längdkurva och har inte haft några som helst koplikationer..

Tänkte höra om nån har fått försäkra sitt prematura barn, med låg födelsevikt (under 1000g), hos nåt försäkringsbolag innan barnet e 18 månader.

Vi har bla sökt hos Trygghansa, men dom har tydligen en gräns på 1300g.

Verkar vara svårt att få teckna just sjukförsäkring, men olycksfallsförsäkring e inget problem.

Känns jobbigt att inte kunna försäkra sin lilla skatt nu, utan att vänta tills hon e minst 18 månader.

Mamma till Alina Enkeli
  • Svar på tråden Låg födelsevikt, sjukförsäkring?
  • Maadddox

Hejsan.

Jag har precis samma problem,min son föddes med 1865g som födelsevikt. Han föddes även med ett hjärtfel och när jag skulle ta försäkring på honom så fick jag inte ta den försäkringen jag ville ha,men olycksfallsförsäkring går jätte bra. Jag hade fått ta vilken försäkring jag ville OM jag hade försäkrat magen när jag va gravid...Men jag fick INGEN info om att man skulle göra det..Så jag säger till ALLA som väntar barn att försäkra magen..
    Man vill ju försäkra sin skatt som du säger...

/Madde

• Amathea

Jag hade gravidförsäkring, men fick ändå inte teckna sjukförsäkring osv.

Mina tvillingar vägde 655 o 635, men får trots att vi sökte nu när dom var 20 månader, inte teckna hos trygghansa.

Därimot har vi genom facket, hos folksam, en gruppförsäkring för barnen.
    Bättre än inget.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • cloudberry79

Jag hade också graviditetsförsäkring men får ingen sjukförsäkring, trots hög födelsevikt. Det beror dels på att jag hade graviditetsdiabetes men också att sonen opererats tre gånger för sina problem med lungorna.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Nellies matte

Vi fick sjukförsäkring hos Scandia, Ella vägde 1310gram

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Nettis1975

Har ingen sjukförsäkring till min dotter och sökt hos flera försäkringsbolag. Hon är endast olycksfallsförsäkrad i Länsförsäkringar.

Detta pga låg födelsevikt, dålig tillväxtperiod och näthinneförändringar under hennes första halvår. Hon blev helt återställd i ögonen men ändå anser man att det är en risk.

Hon är nu 3 år och vi får ansöka igen om sjukförsäkring när hon fyllt 4.

• låddan

Hej. Mitt barn föddes i vecka 27 och vägde då 1026g. Jag har haft problem att försäkra henne men så blev jag uppringd av ett företag som heter ace europe de gör ingen hälsoundersökning ochdärför spelar inte födelsevikten någon roll. Jag har inte engagerat mig så mycket i att jämföra den med en vanlig barnförsäkring men jag tog den i alla fall, bättre än ingenting.
    Gå in på www.aceeurope.se om du vill läsa om den.

• knäppisen

aceeuropa har endast olycksfallsförsäkring (de säger visserligen att den är bättre än en vanlig olycksfallsförsäkring och det stämmer kanske) och det kan du få i vilket försäkringsbolag som helst utan hälsoprövning.

• sofie och laura

hej gumman
    Jga har försäkrat leo på ace europe
    men det går fast leo hade låg födelsevikt o lungsjukdom som e på väg att försvinna

• JewelGirl

Jag fick oxå avslag hos Trygghansa på sjuk- och olycksfallsförsäkring och fick bara olyckfallförsäkringen som är gratis upp till 18 mån.

Har nu ringt Folksam och Länsförsäkringar som båda sa att de helt avgör efter en hälsodeklaration och inte hade några direkta gränser på vikt osv som Trygghansa uppgav att de har.

Våra vägde 1310 och 1105g vid födsel men har mått prima sen dess.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Maria C S 75

Jag fick ingen prematur bebis men en tillväxthämmad på 1970 gram (född i v42+1). Frisk i övrigt men det var svårt att få försäkring. Men efter 4 månaders utredning så fick vi det äntligen när han var ca 7 månader. Vi fick hos Trygg hansa.

• maroon

Har precis skickat in papper till Trygg Hansa, vi får se vad de säger helt enkelt. Vår son kom i vecka 31 o vägde 1802. Han har aldrig varit sjuk, opererats eller liknande, men tidigt född. Vi få se vad de säger..

Svar på tråden Låg födelsevikt, sjukförsäkring?