Inom Buddhismen finns inget ?själv? eller ?jag?, därmed finns inte heller man kvinna, munk nunna som något annat än en mänsklig konstruktion. Ur detta mer teoretiska perspektiv blir begreppen överordnad respektive underordnad obetydliga. Dock är teori och praktik inte alltid i harmoni med varandra.
I praktiken, är det tydligt att det finns skillnader vad avser arbetsuppgifter, status etc mellan munkar och nunnor . Detta är inte så konstigt med tanke på att de olika klosterordnarna upprättades för ca 2500 år sedan.
Vad avser dina frågor, så är antalet regler olika på grund av att nunneordern skapades efter munkordern. Nunnorna hade åtagit sig att följa alla de regler som munkarna gjorde, men problem uppstod. Detta eftersom nunneorden var ny och eftersom kvinnor var, ansåg man, i behov av större skydd. Detta har naturligtvis att göra med hur situationen för kvinnor såg ut för 2500 år sedan, då kvinnlig asketism inte hörde till vanligheten.
Även detta med att nunnor förväntas buga inför munkar har sina rötter i historien och i skillnaden vad avser munkars, respektive nunnors kunskaper i den buddhistiska filosofin. De första nunnorna var tvungna att gå som lärlingar/noviser för munkar eftersom det till en inte fanns nunnor. Att buga var således ett sätt att visa aktning för den kunskap som munkarna besatt, men ännu inte nunnorna. Att detta fortfarande lever kvar är naturligtvis intressant och kan diskuteras i oändlighet. Troligtvis beror detta på att det inte skett så mycket ny tolkning av munkarna/nunnornas uppföranderegler. Vill gärna tipsa om en bok, som mycket grundligt, går igenom hur nunneordern skapades, under vilka förutsättningar och hur den utvecklats genom historien.
Boken heter ?Buddhist Nuns: The birth and development of women?s monastic Order?
av Mohan Wijayaratna
Ytterliggare intressant läsning om du är specifikt intresserad av kvinnor och buddhism är till exempel
?The Feminine Face of Buddhism? av Gill Ferrer-Hill
"Making Fields of Merit: Buddhist Female Ascetics and Gendered Orders in Thailand," Av Monica Lindberg Falk ( detta är en svensk antropolog som själv är ordinerad Buddhist nunna I Thailand)
Om du verkligen vill fördjupa dig och är intresserad av de specifika reglerna, så finns ju dessa nedtecknade i Tripitakan och i delen av denna som hetter Vinaya Pitaka. Du kan säker hitta detta på nätet.
Oj detta var långt!
(PS annat ord för nunna är även bhikkuni)
Ha det gott