• zimona

Kvinnans roll inom Buddhismen

Jag är lite nyfiken på vad Buddhismen säger om kvinnor?

Jag vet att när Buddhas lärljunge Ananda frågade honom varför han var så motvillig till kvinnliga nunnor så sa han:

"Elak, Ananda, är kvinnan, svartsjuk, Ananda, är kvinnan,
    missunnsam, Ananda, är kvinnan, enfaldig, Ananda, är kvinnan".

Är det någon här som är väl insatt så skulle jag gärna vilja lära mig lite mer!

Frid, Malin

• Svar på tråden Kvinnans roll inom Buddhismen
  • JTA

Jaha. Misogyni, är det möjligen det enda som förenar all världens religioner?

Nä förresten, det är nog bara en konsekvens av att alla religioner hittats på av män. Och det vet vi ju alla (män), att kvinnor är hopplöst svåra att förstå sig på.

• FlisaLina

Inom buddhismen görs ingen skillnad på män och kvinnor. Denna indelning är ointressant eftersom det är en mänsklig konstruktion.
    Funderar lite varifrån du hämtat citatet, vilken är källan, vore intressant att studera den närmare? Buddha inrättade ju trots allt en nunneordern och hans styvmor var den första nunnan. Det tog tid och han tillfrågades flera gånger innan hon upptogs som bhikkshu. Detta har säkert att göra med dels, hur det omgivande samhället såg ut. En munk/nunna är beroende av lekmän för sin överlevnad och för att kunna leva ett liv i enlighet med de regler de har att rätta sig efter. på 500 f kr var Indien ett land, präglat av olika hinduiska trosriktningar och en rad olika hierarkier, vilka gjorde det svårt för en kvinn att få det stöd hon behövde för att kunna leva som bhikkshu och för att en hel "community" av nunnor skulle kunna överleva utan att göra avkall på de olika uppförandekoder de åtagit sig att följa i och med att de blev unnor.
    Notera dock att det inte görs någon skillnad vad avser intelligens, möjlighet att uppnå nirvana etc om du är man eller kvinnas inom buddhismen.

• FlisaLina

Oj, hoppas du förstår.....Hade bråttom, därav det osammanhängande språket...

• zimona

Hej!

Tack så mycket för ditt svar!

Citatet kommer från Henri Arvons bok om Buddhismen.

Jag måste fråga, vad är bhikkshu för något? :)

Är det så att kvinnor och män anses ha samma möjlighet att uppnå nirvana och komma lika långt andligt? Jag har läst annolunda nämligen. Min kompis åkte till et Buddhistisk tempel och där var det bara munkar (de flest tempel man ser på tv och så är ju också bara för män) det FANNS kvinnor i det här templet, men dom skulle mest bara se till att göra livet så lätt som möjligt för munkarna, så de skulle kunna ge sin fulla koncentration till sin andliga utveckling.

Frid, Malin

• FlisaLina

Bhikkshu = kvinnlig munk/nunna
    Bhikku = manlig munk

Absolut är teori och praktik två olika saker,. dessutom finns det ju olika buddhistiska traditioner precis som inom kristendom, Islam, hinduism etc, där den religiösa praktiken ser olika ut.
    Tempel för män och kvinnor ska vara geografiskt åtskilda, de ska inte bo tillsammans, detta är en del i de regler som munkar/nunnor måste följa, är din kompius säker på att det var ordinerade nunnor i templet och inte bara noviser? Både kvinnor och män (lekmän) passar upp på munkar/nunnor för att de ska kunna koncentrera sig på meditation och cermonier.
    Kvinnor och män har absolut samma möjlighet till uppnå andlighet och nirvana som män, det görs i teorin ingen skillnad!! Vem har påstått att män och lkvinnor inte är likvärdiga i detta avseende? Den personen måste vara dåligt inläst på buddhistisk filosofi....
    Buddhismen exicterar dock inte i något vakuum. Precis som alla andra religioner är tolkningar av Buddhas läror kulturspecifika och partikulära. Detta får naturligtvis konsekvenser för hur buddhism praktiseras i verkligheten av såväl lekmän som "proffs".
    Olika länder i Asien har också lite olika inställning till exempelvi nunnor, detta har dock inte att göra med att de är kvinnor i sig. Det har en historia i att nunneorden på Sri Lanka dog ut och att denna enl. vissa munkar inte kan återupprättats då den en gång upphört att existera. Dock finns samma ordern kvar i exempelvis Burma, så där kan en kvinna få ordination till nunna utan några problem och helt enligt reglerna.... Inom exempelvis tibetansk buddhism finns många nunnor!
    Kanske bör tillägga att jag framför allt har kunskap inom den riktning som kallas för Therevadatraditionen (finns bl a på Sri Lanka, i Thailand och Burma)

• zimona

Hej igen :)

Jag tror inte att de var nunnor, kvinnorna i templet, men de var definitivt kvinnor, hon träffade och talade med dem själv :)

Jag trodde det var speciellt innom theravadatraditionen som nunnor ansågs inte kunna nå lika långt..

Några flera frågor som jag skulle vilja ha svar på ang theravada traditionen är;

* Varför har munkar bara 227 regler, medans nunnorna har 311?

* Varför måste nunnor alltid buga sig för munkar, men inte munkar för nunnor?

* Varför får munkar tillrättavisa nunnor, men nunnor får aldrig tillrättavisa munkar?

Jag undrar också över resten av de 8 reglerna som är speciella för just kvinnorna.

Frid, Malin

• FlisaLina

Inom Buddhismen finns inget ?själv? eller ?jag?, därmed finns inte heller man kvinna, munk nunna som något annat än en mänsklig konstruktion. Ur detta mer teoretiska perspektiv blir begreppen överordnad respektive underordnad obetydliga. Dock är teori och praktik inte alltid i harmoni med varandra.

I praktiken, är det tydligt att det finns skillnader vad avser arbetsuppgifter, status etc mellan munkar och nunnor . Detta är inte så konstigt med tanke på att de olika klosterordnarna upprättades för ca 2500 år sedan.
    Vad avser dina frågor, så är antalet regler olika på grund av att nunneordern skapades efter munkordern. Nunnorna hade åtagit sig att följa alla de regler som munkarna gjorde, men problem uppstod. Detta eftersom nunneorden var ny och eftersom kvinnor var, ansåg man, i behov av större skydd. Detta har naturligtvis att göra med hur situationen för kvinnor såg ut för 2500 år sedan, då kvinnlig asketism inte hörde till vanligheten.
    Även detta med att nunnor förväntas buga inför munkar har sina rötter i historien och i skillnaden vad avser munkars, respektive nunnors kunskaper i den buddhistiska filosofin. De första nunnorna var tvungna att gå som lärlingar/noviser för munkar eftersom det till en inte fanns nunnor. Att buga var således ett sätt att visa aktning för den kunskap som munkarna besatt, men ännu inte nunnorna. Att detta fortfarande lever kvar är naturligtvis intressant och kan diskuteras i oändlighet. Troligtvis beror detta på att det inte skett så mycket ny tolkning av munkarna/nunnornas uppföranderegler. Vill gärna tipsa om en bok, som mycket grundligt, går igenom hur nunneordern skapades, under vilka förutsättningar och hur den utvecklats genom historien.
    Boken heter ?Buddhist Nuns: The birth and development of women?s monastic Order?
    av Mohan Wijayaratna
    Ytterliggare intressant läsning om du är specifikt intresserad av kvinnor och buddhism är till exempel
    ?The Feminine Face of Buddhism? av Gill Ferrer-Hill
    "Making Fields of Merit: Buddhist Female Ascetics and Gendered Orders in Thailand," Av Monica Lindberg Falk ( detta är en svensk antropolog som själv är ordinerad Buddhist nunna I Thailand)

Om du verkligen vill fördjupa dig och är intresserad av de specifika reglerna, så finns ju dessa nedtecknade i Tripitakan och i delen av denna som hetter Vinaya Pitaka. Du kan säker hitta detta på nätet.

Oj detta var långt!
    (PS annat ord för nunna är även bhikkuni)

Ha det gott

• Zhna

Hur bra behandlas det kvinnliga könet då i dom buddhistiska länderna? Så som jag uppfattar det så behandlas dessa oavsett ålder, härstamning och hålsotillstånd som skräp. Om du inte tror mig så ta reda på hur det förhåller sig med barnprostituonen i Thailand och Kambodja. Nå, vad är det för religion som tillåter detta? Oj, men dom har ju ej någon Gud som dom gör sig skyldiga till för dom äger ej läran om uppståndelsen. Bara en massa ateistdemoner som ju älskas av Druj ingår.

Om man tar lite om buddhismens moral annanstädes så praktiserades manlig homo-bisexualitet under Japans medeltid i kloster t.o.m. Det enda undantaget är då den formen av buddhism som förekommer i Kina vilket har varit och är strängare än annanstädes. Men att buddhismen är exoterisk till sin natur har ej gjort den mindre av Drujreligion än t.ex den ortodoxa kristenheten.

Buddhismens mål om Nirvana är ett mål om evig död(Vilket "attraktivt" mål i sanning) vilket står fjärran från det eviga liv som t.ex Jesus utlovar. Visserligen mjuknades detta en aning i Kina men från dess ursprungliga korrupta väsen är det omöjligt att kringå.

• FlisaLina

Kära Zhna

du verkar ha en mycket oproblematiserad förståelse för religion i allmänhet och för buddhism i synnerhet.
    Religion är ingenting utan utövarna. En religion/filosofi kan inte existera i ett vakuum, religion är beroende av utövare och uttolkare. Det är de praktiserande människorna som ger mening/betydelse åt religiösa dogmer. Alltså kan inte en religion/filosofi klandras för någonting, det är människorna som är aktörer inte religiösa skrifter etc.Är du bekant med hermeneutik?

Vad buddhism har med prostituerade barn att göra förstår jag inte. Vad homosexualitet har med buddhism att öra förstår jag inte heller. Vänligen utveckla ditt resonemang. Skulle också vara intressant att veta vilka källor du stödjer dig på när du säger att:

"Hur bra behandlas det kvinnliga könet då i dom buddhistiska länderna? Så som jag uppfattar det så behandlas dessa oavsett ålder, härstamning och hälsotillstånd som skräp"?

Du skulle kanske kunna definiera vad du menar med "behandlas som skräp". Vad har du för idé om hur kvinnor i buddhistiska länder borde behandlas? Är Sveriges sätt att se på kvinnor en eftersträvansvärd norm i hela världen ? Du borde ju underbygga ditt resonemang med specifika exempel och referenser för att öka din trovärdighet i frågan.

Det osar fördomar, okunskap och etnocentrism...

Svar på tråden Kvinnans roll inom Buddhismen