• Hanna 77

Koffeinfritt kaffe vid IVF?

Jag har fått information från olika håll att kaffe är negativt när man vill bli gravid, speciellt då för oss som har svårt att få barn. Nu i veckan stod det ju i DN också om en amerikansk studie som menar att kaffe ökar risken för missfall. www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp

Jag har gjort 2 IVF:er, en med och en helt utan kaffe och har enligt min läkare en något ökad benägenhet att få missfall så jag bör väl undvika kaffe.

Nu til frågan: tror ni att jag kan dricka koffeinfritt kaffe eller ska jag undvika helt?

• Svar på tråden Koffeinfritt kaffe vid IVF?
  • Jemema

Personligen tänker jag göra ALLT jag kan för att IVF:en ska lyckas nu. Jag tror att vanligt kaffe innehåller mest koffein. Snabbkaffe ska inte vara lika farligt. Tre koppar the motsvarar en kopp kaffe.

Jag har fått tips om att rött the inte innehåller något koffein alls, så det tänker jag satsa på. Det är ju gott att ha nåt varmt att dricka vid den här årstiden!

Lycka till!

Sprayar inför IVF nr 1
  • Piccolina

Hej, Jag kör med koffeinfritt, finns både som snabbkaffe och även som typ Lavazza/ILLY mm som man har i espresso maskin. Flera kafeer har också koffeinfritt på menun. Örtteer, roiboos mm är också koffeinfria. Tänk på att både coca cola och choklad också innehåller koffein.

Lycka till

• Hanna 77

Innehåller choklad koffein? Det visste jag inte, då ska jag sluta med det, får ändå dålig hy av det!

• Piccolina

En liten bit ibland skadar säkert inte
    : )

• Feline

Till mig har de sagt att koffeinfritt är helt OK.

Ville egentligen bara lägga till att Trocadero också innehåller massor med koffein, och många sådana där energidrycker. Bara så man tänker sig för.

• Love4cats

Jag vill att vi har så bra odds som möjligt men jag känner mig utanför när jag tänker "Måtta med allt" Fundersam. Däremot vet jag att jag behöver dra ner på kaffe för den konsumtionen går upp och ner.

• Love4cats

CHOKLAD? Gråter Stackars nerver Räcka ut tungan

• Feline

Heh, det där beror ju på hur man ser på det. Jag tycker det är mycket lättare att gå över till koffeinfritt än att dra ner på kaffedrickandet ;)

Choklad tänkar jag inte ens försöka!

• Love4cats

Har testat koffeinfritt kaffe. Helt ok Men choklad...jag är chockad...Är ju som att ge upp en del av sig själv. Nä, jag måste dra ner det beroendet oxå märker jag.

• Mrs  You

Jag ska göra IVF nu i vår och tänker hoppas över kaffe i samband med detta....
    Lika bra...

Det tar tid att skapa mirakel.....
  • Tolla

Hej på er! Jag har en vännina som läst allt som har med graviditet och kaffe att göra, tyvärr måste jag meddela alla kaffeälskare att inte ens koffeinfritt är bra. Så försök att hålla ut... Lycka till!

• Babe

Tolla: på vilka grunder skulle inte koffeinfritt kaffe vara OK?
    Det är ju koffeinet i kaffet som inte är bra för gravida att inta i större mängder...? Rätta mig om jag har fel, men har aldrig hört ngt annat.

Det ska vara helt OK att dricka koffeinfritt kaffe, Gevalia har ett bryggkaffe (minipaket) som faktiskt är helt OK. Annars tror jag att man lugnt kan dricka max 3 koppar/dag, som SLV rekommenderar för gravida. Tänk på att även cola och the innehåller koffein.

Jag drack koffeinfritt kaffe under IVF/graviditet. Nu under andra grav. har jag däremot druckit en del te, som innehåller lite mindra koffein än kaffe...

Lycka till/

• Joboli

Hej hej!
    Har haft samma dilemma själv.. Första IVF:en drack jag koffeinfritt kaffe, fick MF, andra IVF:en drack jag vanligt kaffe och koffeinfritt, då blev inga ägg befruktade, 3:e Ivf:en drack jag vanligt kaffe, då blev det minus på stickan, nu inför 4:e ivf:en dricker jag vanligt Lipton the, har helt slutat med kaffe. Dricker ca 2 muggar the om dagen.Har hittat en lista för längesedan här på Familjeliv om koffeindrycker, vet ej hur säker den är, men sänder med den ändå
    Kram Leijon..

Här följer en lista på koffeinhalten i några av de vanligaste dryckerna:

* Espresso: enkel, 100 mg.

* Bryggkaffe: 2,5 dl från kaffebryggare 184 mg; från perkulator 128 mg.

* Pulverkaffe: 2,5 dl 104 mg.

* Bryggte: 2,5 dl 64 mg.

* Pulverte: 2 dl 48 m

* Iste: 33 cl glas, 70 mg.

* Cola: 33 cl glas, 35 mg.

* Cola light: 33 cl glas, 38-45 mg

* Drickchoklad (varm choklad, pulverchoklad): 33 cl glas, 6 mg

* Mörk choklad: halvsöt, 30 gram, 20 mg.

* Mjölkchoklad: 30 gram, 6 mg. 

Det anses relativt säkert att dricka två till tre koppar vanligt kaffe (300 mg koffein) om dagen

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Eludie
    Love4cats skrev 2008-01-28 17:07:53 följande:
    Jag vill att vi har så bra odds som möjligt men jag känner mig utanför när jag tänker "Måtta med allt" . Däremot vet jag att jag behöver dra ner på kaffe för den konsumtionen går upp och ner.
    Nej, du är inte helt ensam där ute. Jag har druckit normalt kaffe. 1 kopp om dagen (att jämföra med tre, fyra i normala fall) och även om jag inte skulle få till det (gravtest i morgon) tänker jag inte tro att det var en kopp kaffe som var orsaken.

Jag skulle tro och hoppas att min läkare skulle ha nämnt kaffet om det var farligt. Hon gav mig, förresten, inga som helst förmaningar efter ET. Det enda hon önskade var att jag skulle ta det fysiskt lugnt den första veckan.

I morgon vet jag hur det har gått.
  • Mrs  You

Jag menade givetvis vanligt kaffe koffeinfritt får det bli eller the utan koffein...

IVF till våren,äntligen.....
  • Love4cats

. Jag känner mig smått hysterisk av alla kostråd men förstår ju att normalt, rent leverne kan ju bara vara positivt. Så länge som vi har försökt också har jag svårt att tro att jag ska banna mig för en kopp kaffe också om det inte går vägen när vi får börja...
     Däremot ska jag försöka hålla huvudet kallt och inte pendla så stressmässigt som jag gjort. Ok, för att det inte är påvisat om stress påverkar men det påverkar mig tillräckligt som det är oavsett gravidchanser eller inte...

Eludie skrev 2008-01-31 14:56:23 följande:
    Nej, du är inte helt ensam där ute. Jag har druckit normalt kaffe. 1 kopp om dagen (att jämföra med tre, fyra i normala fall) och även om jag inte skulle få till det (gravtest i morgon) tänker jag inte tro att det var en kopp kaffe som var orsaken.Jag skulle tro och hoppas att min läkare skulle ha nämnt kaffet om det var farligt. Hon gav mig, förresten, inga som helst förmaningar efter ET. Det enda hon önskade var att jag skulle ta det fysiskt lugnt den första veckan.I morgon vet jag hur det har gått.
Svar på tråden Koffeinfritt kaffe vid IVF?