Svenskar i Bern?
Hej!
Jag och min familj ska flytta till Bern i maj/juni.
Vi är lite nyfikna på om det finns fler svenska barnfamiljer som är intresserade av nya vänner?!
Hör gärna av er i min gästbok eller svara i tråden!
//O22
Hej!
Jag och min familj ska flytta till Bern i maj/juni.
Vi är lite nyfikna på om det finns fler svenska barnfamiljer som är intresserade av nya vänner?!
Hör gärna av er i min gästbok eller svara i tråden!
//O22
Hej !
Vi har planer på att ev flytta. vi har släkt i Bazenheid och bülach, men det verkar vara sååå besvärligt. Var börjar man ???
Vad för er till Schweiz ?
Hej!
Va kul med svar i tråden! Vi kommer att flytta till Bern på grund av att min man fått jobb - vi flyttar inte permanent, utan på ett treårskontrakt. Jag har aldrig bott utomlands så det känns enormt spännande!
Vad är det som gör att du tycker att det känns krångligt? Såklart är det skillnad att flytta på kontrakt i o m att företaget fixar flytt och bostad, men i övrigt - blir bara så nervis att det är något vi misssat ;)
Håll gärna kontakten det vore kul med en till Svenska!
Kram Isa
Hej !
Jag har ju inte hunnit läsa på så mycket än men tex
försäkringskassan - rättigheter/skyldigheter, vad har man rätt till vid ev tillbakaflytt
skattemyndigheten
husförsäljning
söka alla tillstånd i schweiz , vilka behövs
skola
dagis
själva flytten
språk
kan man klara ekonomiskt om bara mannen jobbar
mm mm
jag så många funderingar så jag vet inte var jag ska börja. Vi ska iallafall åka till min svåger i Bazenheid över påsk, får kolla upp lite mera då kanske.
Hej igen !
I dag har jag pratat med schweiziska ambassaden i sthlm och jag blev alldeles förvånd. Han sa att vi inte behöver fixa några papper alls innan vi flyttar dit !!!!!
När man flyttar dit har man 10 dagar på sig att få ett intyg från arbetsgivaren och anmäla sig till "främlingspolisen" och då fixar man allt.
Tyckte nästan det lät lite fööör simpelt.
Har ni kollat upp nåt ?
Hej!
Nej, i o m att vi åker på kontrakt så fixar Mattias arbetsgivare allt sådant - till och med sjukförsäkring är klart, vilket känns jätteskönt!
Jag har fått kontakt med en trevlig tjej i Bern och hon tipsar om svenska lekgrupper mm, det finns tydligen 8-9 andra svenska mammor på plats redan, vilket känns jätteskönt!
Ska du jobba eller vara hemma? När tänker ni flytta ner?
Vi hörs vidare!
Kram Isa
Hej
Jag har tänkt att vara lyxhustru och vara hemma , gå och shoppa osv , ha ha ha
Vi flyttar nån gång i juni , barnen ska bara gå färdigt terminen här först.
Då kan vi ju göra sällskap ;)
Kul att du kommer ner!
//Isa