• Trogga

pimp my semla!!!!

Som ALLA vet är det fettisdag den 5 februari. Nu har jag fått veta att det finns konstiga personer som inte gillar semlor. Visst har jag vetat länge om de idioter som har vaniljkräm istället för den underbara mandelmassan.

Men i vår tidning UNT förra året "pimpade" de semlor.

Kom igen med pimpade semlor, sen den 4feb har vi omröstning vilken som verkar godast.

ex på en pimpad semla blåbärssylt och lakritsgrädde.

Kravet är att det ska vara en bulle, en fyllning och grädde eller liknande på. Även att det ska vara ätbart.

• Svar på tråden pimp my semla!!!!
  • Guden Gute

Semmelbulle
    S[dan d'r kolas[s gjord p[ kondenserad mj;lk
    Gr'dde med kanel och kardemumma i

Jag är med dig alla dagar, intill tidens ände
  • Suri

Jag kräver äkta semlor som man bakat/pimpat själv och lägger in en bild på för att få vara med och tävla.

Annars blir det för enkelt helt enkelt.

one people, one nation, one destiny
  • Pirum

Har ingen bild men måste slänga in en vanlig semla fast med pistage-mandelmassa. Mums.

• Trogga

BILDER BEHÖVS EJ!

Vad sägs om chokladtryffel fyllning och kokosgrädde?

• cleopatra2

det jag inte tycker om är degen,så jag gör det med en mycket fetare och saftigare bulldeg,eller med smördeg,änn bättre.

• Grannen

Chokladkräm och grädde, mmmm gott!

• lugnåsbo

shit jag kan nog bli omvänd o gilla semlor om det kommer såna här goda pimpade versioner

• Trogga

en matigare gjord på en fralla.
    räkfyllning och gräddfil med stenbitsrom istöllet för grädde

• Tant Greta

Men trogga,det blir ju en macka då..

Trogga skrev 2008-01-27 19:05:52 följande:
    en matigare gjord på en fralla. räkfyllning och gräddfil med stenbitsrom istöllet för grädde
  • Trogga

Tant Greta skrev 2008-01-27 19:08:08 följande:

Men trogga,det blir ju en macka då..
    nej en matig semla
  • Tant Greta

Nähe,en matig macka

Semlans innehåll [redigera]

I Sverige består semlor oftast av en söt vetebulle, oftast kryddad med kardemumma, med avskuret lock och med mandelmassa och vispad grädde som fyllning under det florsockerpudrade locket. I Finland har man ofta sylt, gärna hallonsylt, i stället för mandelmassa. Det finns även färdiggjorda semlor för allergiker och andra som följer en viss typ av kosthållning, till exempel med laktosfri grädde.

Servering [redigera]

Traditionellt äts semlan i en djup tallrik med varm mjölk, som ibland spetsas med en gnutta salt, för att bryta mot sötman, och i vissa delar av Sverige är även kanel pudrat över semlan. Under andra halvan av 1900-talet började den dock allt mer betraktas som en sorts bakelse som äts utan mjölk, troligen som en följd av att den började serveras på konditorier. Vissa av dessa började även använda wienerbrödsdeg för att göra semlan ännu mer bakelselik. Traditionen att servera semlan med varm mjölk har dock återinförts på ett flertal kaféer och konditorier under senare år, åtminstone i de större städerna. Semlor är också väldigt populära i Danmark.

I Sverige har det under slutet av 1900-talet och under 2000-talet varit en återkommande tradition av dagstidningar och sajter att utse "bästa semlan" inom olika geografiska områden, vilket medfört att det finns en otrolig mängd med utmärkelser. Det finns mycket sällan samordning mellan utmärkelserna så det går ännu inte att objektivt peka ut den bästa semlan.

Trogga skrev 2008-01-27 19:09:09 följande:
    Tant Greta skrev 2008-01-27 19:08:08 följande: nej en matig semla
  • Miss Jay
    loly skrev 2008-01-28 00:49:40 följande:
    Wienersemlan. Galet god där bullen är wienerbrödsdeg.
    mm, fast den ska vara fylld med blåbärssylt och vaniljkräm
  • Trogga

Miss Jay skrev 2008-01-28 00:57:54 följande:

mm, fast den ska vara fylld med blåbärssylt och vaniljkräm
    Blir inte det sötsliskigt?

lemoncurd istället för mandelmassa, och kesella istället för grädde då blir det syrligt
  • Miss Jay
    Trogga skrev 2008-01-28 09:40:39 följande:
    Miss Jay skrev 2008-01-28 00:57:54 följande:Blir inte det sötsliskigt?lemoncurd istället för mandelmassa, och kesella istället för grädde då blir det syrligt
    Nja, man äter bara en om man säger så sen dröjer det 1 år innan man blir sugen igen Men j*vlar vad gott det är.
  • JLS

Mmm Napoleon-semlan såg ju så god ut

Vårt lilla mirakel...Bf 080621
Svar på tråden pimp my semla!!!!