• rosita333

Söker Era smarriga recept på tacolåda/tacogratäng/tacopaj!!?

Som rubriken lyder så söker jag efter Era goda recept på tacolådor/tacogratänger/tacopaj! Det ska vara någorlunda lätt att göra och får inte vara FÖR starkt eftersom det ska ätas av en 5 åring också! Så välkomna att lista era favoriter!:D Tackar på förhand!

• Svar på tråden Söker Era smarriga recept på tacolåda/tacogratäng/tacopaj!!?
  • Familytime

Tacopaj

Pajdeg:
    50 gram smör eller margarin
    2 dl mjölk
    4 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Fyllning:
    500 gram köttfärs
    1 gul lök
    1 vitlöksklyfta
    1 pkt tacokryddmix
    1/2 dl vatten

Täcke:
    5 dl creme fraiche
    2 msk majonäs
    1/2 pkt tacokryddmix

Gör pajdegen och tryck ut den i formen (en ganska stor en...)
    Stek färsen och löken, blanda i kryddan och vattnet
    Blanda täcket.
    Häll färsblandningen i formen, smeta över täcket och häll på ost om man vill.

225 grader i 45 minuter ca.

Den är alltid en hit när jag bjuder på den! Ingen fettsnål sak, men va faan... En härligt fräsh sallad är kanon till!  

• hmmhmm

ta en gratängform, lägg en förpackning philadelphia ost i botten o bred ut.
    därefter den stekta o kryddade köttfärsen varvat med tacochips. eventuellt lite creme fraiche ovanpå, sen skivade tomater o riven ost.

ha i ugnen till osten fått fin färg o servera med grönsallad :)

brukar vara mycket uppskattat av de lite yngre oxå.

• sophiie

det finns tidigare trådar om recepet till tacogratäng o dyl

Använd "sök inlägg" så hittar du många smaskiga recept.

• myzan81

jag brukar göra nästan samma recept som familytime fast skippa löken & vitlöken.och inte ha krydda med i täcket.
    Min lillasyster älskar den & var nog 5 när hon åt den första gången.

www.jennyshus.webblogg.se

• svag

Tacolasagne:

"Plattor"=tortillabröd

Fyllning:
    Stek kycklingfiléer delade i småbitar (alt. qornfärs)
    tillsammans med finhackad lök, när det fått färg häll i creme fraiche (chili) och krydda med tacokryddpåse.

Smörj en form och lägg ut ett lager tortillabröd och varva med fyllning precis som vanlig lasagne.

Toppa med lite ost och låt stå i ugnen på ca 200 grader tills osten har blivit gyllenbrun. Tar bara ca 10-15 min. Sen är det klart! Servera med mycket sallad och eventuellt tacosås och gräddfil.

• Solskensmor

Tortillalasagne
    4 stora portioner

500 g kycklingfile
    1 gul lök
    200 g champinjoner
    2 paprikor
    1 burk majskorn

Skär allt i bitar och fräs i stekpanna några minuter.
    Häll i:
    1 påse tacokrydda
    1 msk vetemjöl
    1 burk tacosås
    1,5 dl mjölk

Låt allt koka ihop några minuter.
    Varva kycklingröran med tortillabröd och riven ost i en ugnsform. Grädda ca 20 minuter i 200 grader.

Det här är ett favvorecept i vår familj, gott och enkelt. Smaklig måltid.

• Aquagreen

Tackopaj: Köper fördig paj/smördeg.
    Steker köttfärs, häller på en påse tackokrydda, tillsätter majs, paprika.
    Lägger färsen på pajdegen.
    Blandar 2 små burkar creme fraich med 1 påse färdig rivem texmex ost, lägger det som ett täcke o in i ugnen i ca 20min.
    Vill man ha det starkare brukar vi äta jalapenos till

Detta äts av våran 1,9 års son oxå som älskar det.

• fruis

Gör en paj utan pajdeg. 200 g philadelphiaost i botten istället, tacofärsen ovanpå det (med lite vitlök och gul lök + tacokryddningen. En hackad purjolök över tacofärsen och så på med ost. Völdigt enkel att göra och inte för starkt.

• Tussen06

Hej!!
    Gå in och titta på en utav mina bloggar där hittar du recept på taco paj och tacorullar.

• msbrownie

håller med familytimes recept men jag har har lite chilisås i köttfärsen.

mellan köttfärsen och täcket lägger jag på hackade färska tomater. och i täcket tar jag inte tacokrydda utan blandar i riven ost!

blir supergott!!!!!!!!!!!!!!

• Mollymajs

GRATÄNG
    Jag steker färs med tacosås som kryddning och lägger det i en form. Blandar cremefraiche o filadelfia och riven ost och brer över och gratinerar i ugnen. Serverar med natchos och sallad. Brukar använda natchosen som bestik

Tycker det blir bättre med färsen underst och den goda geggen över.

PAJ

Jag gör vanlig pajdeg med olja som ja förgräddar lite.

Sen steker ja köttfärs med tacokrydda och lägger i formen. blandar cremefraiche, majonäs, hackad lök, hackade tomater, riven ost och pepper. Brer sen ut geggen över pajen och in i ugnen igen.

• pippi28

tacolasagne med tortillabröd -tacofärs och cheddarcheesedip och salsa och om jag är på hett humör jalapenos sedan varva det och hälla på lite mjölk eller grädde en skvätt för att det ska bli saftigt MUMMA

Svar på tråden Söker Era smarriga recept på tacolåda/tacogratäng/tacopaj!!?