• magnolia1972

Beläggning efter vattenkok

Hej, vi (sambon och jag) kokar nappflaskorna en gång per dag efter handdisk. Jag undrar vad det är för beläggning som sätter sig som en hinna på flaskorna och tillbehören? Det ser ut som kalkavlagringar och det blir så även i kastrullen som vi kokar i, har annars inga problem med kalkavlagringar när vi kokar tevatten mm. Har ni samma problem? Diskar man bort ?hinnan? efter vattenkoket är ju flaskorna inte sterila? Hur gör jag? Mvh Johanna

• Svar på tråden Beläggning efter vattenkok
  • Cecci78

så får vi också och vi har nog trott att det är kalk, det blir så i kastrullen också, har tyvärr ingen lösning på det hela, grytan brukar jag diska ur dock

• louiselangberg blogg se

man ska efter matning skölja av flaskan i kallt vatten o sedan diska flaskan i varmt. behöver endsat koka flasken en gång i veckan ungefär.

• Cecci78
    LouiseL82 skrev 2008-01-27 20:59:12 följande:
    man ska efter matning skölja av flaskan i kallt vatten o sedan diska flaskan i varmt. behöver endsat koka flasken en gång i veckan ungefär.
    ja det är något ämne i bröstmjölk bla som försvinner lättare i kallt vatten, mina flaskor blir bra när vi kokar dem det är mest grytan som får avlagringar. Att bara koka flaskan en gång i veckan skulle jag inte hålla med om. Tillverkare av flaskor skriver naturligtvis i instruktionerna att de ska kokas innan varje användning men personal på BB rekommenderar att man kokar i alla fall en gång per dygn.
  • Little Ms Chatterbox

Om det är kalk är det lättare att få rent grytan med ättika, funkar bäst med varmt vatten till, sköj rent efteråt med vatten.

Om hinnan kommer från ersättning/bröstmjölk är det animaliskt fett som fastnar på plastprodukter om det blir varmare än ca 35°c, så för att slippa det sköljer man först i kallt vatten och sen diskar i varmt med milt diskmedel.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
Svar på tråden Beläggning efter vattenkok