• Zano

Tråd om tamråttor!

Jag saknade en tråd för oss som har/vill ha eller vill diskutera tamråttor.
    Själv har jag två hanar och är väldigt fascinerad av hur intelligenta, sociala och personliga djur de är.
    Som små hundar...

Trist bara med alla fördomar med råttor, och att så många tycker att det är äckligt med råttor, mycket för att de har kal svans tydligen ...jag menar vi människor är ju så gott som kala över hela kroppen (men å andra sidan, fulare djur än oss får man väl leta efter :)

• Svar på tråden Tråd om tamråttor!
  • Pikaur

Åh vad jag saknar min lilla Sebastian Han var sååå mysig! Rullade upp sig som en bollprecis under örat när jag satt och kollade på TV och han ville mysa. Eller så kröp han upp i håret i nacken och bäddade in sig Pussas skulle han jämt göra! Min lilla mysing... Finns få djur jag tycker så mycket om som råttor och hundar

• Millric

jag har inga råttor nu.. men har haft uppfödning o även i mindre skalor.. Min personliga favorit va en grå med vit rand på magen han hette chillevippen o kallades för "chille" (R.I.P) mina första kommer jag alltid minnas Simba o Nala... =) kommer nog i någon framtid skaffa råttor igen..

men just nu e det mina barn som tar all tid.. =D är er inne på akvarium just nu =P

• Perry the Platypus

Har ingen råtta, men vill fråga: går det att få råttor helt rumsrena?

Jag har bevisligen haft sex - är jag en sköka enligt FL-standard?
  • Pikaur

Hade sååååå gärna skaffat en enorm fågelbur (sån där man har till fåglar utomhus) och haft här hemma (inomhus såklart). Men jag utvecklade allergi medan Sebastian levde, så nu kan jag inte ha fler Samt att sambon är livrädd för råttor, haha!

• Millric
    Perry the Platypus skrev 2008-04-05 15:52:40 följande:
    Har ingen råtta, men vill fråga: går det att få råttor helt rumsrena?
    Det måste jag säga.. att det vet jag inte =) har inte provat.. sorry.. men det kan nog vara lite svårt..
  • Pikaur

Det går jättelätt. Oftast bajsar de bara på ett enda ställe, och det är en punkt i buren. De är väldigt renliga och städar hela tiden efter sig

• ANOF

Jag har haft två råttor. Men jag känner mig lite tveksam till råttor som husdjur. Frågan är också hur man vet att det inte är vild råtta man har, och därmed risk för sjukdomar och infektioner.

• Millric

Sjukdommar o infektioner.. är ju råttorna som får.. o har aldrig hört att det smittat en människa.. mina råttor sket i hela buren.. men de e renliga..

• Millric
    ANOF skrev 2008-04-05 20:08:35 följande:
    Jag har haft två råttor. Men jag känner mig lite tveksam till råttor som husdjur. Frågan är också hur man vet att det inte är vild råtta man har, och därmed risk för sjukdomar och infektioner.
    det finns ju zoo butiker som har garanti o det e ju ofta väldigt unga djur... köp i så fall en med fin teckning.. vilda råttor e ju ofta bara brun i färgen =)
Svar på tråden Tråd om tamråttor!