• pump up the jam

Valsafari ....någon???

Jag bara måste. Jag MÅSTE åka på valsafari.
    Någon som har erfarenhet av detta?! Lofoten, yes??

I så fall vill jag veta:
    1. När åkte ni? (Kan man åka året om..? Skulle gärna åka till Lofoten på sommaren, går det bra om man vill se valarna också?)
    2. Hur tog ni er dit?
    3. Kostnader?
    4. Var det värt ansträngningarna?
    5. Tips?
    6. Bilder?

Please.. låt det vara någon där ute som kan berätta lite!

• Svar på tråden Valsafari ....någon???
  • Hellström

Man kan åka till Lofoten o Andenes på sommaren o titta på kaskelotter är osäker på precis datum späckhuggarna är på hösten
    Island har också bra valsafari på sommaren (vi såg alla sorters valar knölval , späckhuggare , blåval !! mm)

Resor är jag osäker på men man kan åka tåg till Narvik

• Bakeapple

Jag har varit på valsafari i Kanada sommartid. Då är det främst knölvalar man ser. Man åker ut i små gummibåtar och kommer så nära valarna att man kan klappa dem. Säsongen är typ lite senare än isbergen under juni-juli ca. Definitivt en himla cool upplevelse!

• Eisa

Va fan FINNS det så många valar att man kan göra safari av dem? Jag trodde alla var typ halvt utdöda och bara fanns i entstaka klungor i Stilla Havet.

• pump up the jam

Island eller Kanada känns lite over kill men å andra sidan så kostar det nästan lika mycket att ta sig till Island som till Narvik nu för tiden...

jossa78
    Har du varit i Andenes själv?
    Kaskelotter lutar det åt då för jag tycker att det verkar roligast att åka dit på sommaren! Naturen är så fin då plus att det inte är snorkallt så man knappt kan andas. Det tycker jag låter bra.

Fler med erfarenheter??

• Hellström

Nej jag har inte varit där själv men i Narvik o ut på lofoten har jag varit+ island , Dominica , Zanzibar där vi sett valar på alla ställen men flest valar var på island men jag tror att det är ganska dyrt med valsafari på island. I andenes inns visst ett fint valmuseeum också

• Cocarola

Ska man se valar på vintern så åker man till Narvik, som ligger i Ofoten (norr om Lofoten). Tåg eller flyg till Kiruna + hyrbil/tåg till Narvik alt. flyg via Oslo. Inrikes flyg i Norge är dock ganska dyrt. Då kan man se späckhuggare i Tysfjorden, bästa tiden för detta är i nov-jan. Kallt och korta dagar.

Vill man åka på sommaren så passar Andenes bra. Det ligger på Andöya i Vesterålen (norr om Lofoten). Då är det kaskelotter man får se. Man kan bo i "rorbu", ett litet hus precis vid havet, där man kan stå och se solen dippa ner mot vattenytan för att sedan börja stiga direkt igen! Andöya ligger längst mot havet i norr och det finns inga skyddande fjäll, så det kan vara mycket kallt och blåsigt. Vindtäta kläder, vantar och mössa rekommenderas för själva båtturen. Valmuseumet i Andenes kan rekommenderas. Även en valbiff på restaurang, om man inte har moraliska skrupler...

I själva Lofoten känner jag inte till någon valsafari, men det är väl värt ett besök ändå! Vackra fiskebyar, fantastiska fjäll, en otrolig seaside golfbana, fina sandstränder (fast kallt vatten!). En fin tur är att flyga till Kiruna, hyra bil och köra över fjället till Norge, och bila till Andenes. Efter valsafari där kan man fortsätta söderut och besöka Svolvaer och Lofoten - del av sträckan tar man bilen på Hurtigruten. Vill man göra mer av resan kan man ju alltid stanna till i Kiruna, gå ner i gruvan, åka till en sameby etc.

Vintern är inte så ruskigt kall. Golfströmmen går förbi Narvik och gör att det inte blir lika kallt som i inlandet. Och åker man på vintern kan man dubblera upplevelsen genom att stanna till i Kiruna ett par dagar och åka ut till Jukkasjärvi för att titta på ishotellet, kanske till och med sova över! Otroligt vackert!

www.andoyturist.no/

• pump up the jam

Messerschmit! Tusen tack för bra info!!
    Jag ska läsa det flera gånger, kolla länken och fundera lite så återkommer jag säkert till dig med fler frågor om det går bra!

• Cocarola

Går utmärkt, jag kan nog till och med skrapa fram några foton och maila till dig om du vill! Både från Lofoten, Andenes och Ishotellet i Jukkasjärvi.

• pump up the jam

Messerschmidt
    JAAA Vill du göra det?! Skulle vara jättekul att få se!

Svar på tråden Valsafari ....någon???