• Lolagumman

Krabi eller Koh Samui med 2 åring?

Funderar på att åka till Krabi (ao Nang) eller Koh Samui (Lamai) nästa vinter, då är vår son 2 år. Vilket ställe är lämpligst att åka till med en 2 åring? Ifall man bor i Ao Nang, är man då tvungen att ta longtail till alla fina stränder och hur fungerar det med små barn? Kan tillägga att resan till Koh Samui skulle bli några timmar längre med både buss och båttransfer.

• Svar på tråden Krabi eller Koh Samui med 2 åring?
  • Lolagumman

Ingen som har några rekommendationer???

• sunbeem

ko samui är bättre för barn,ja man får ta båt ut till de olika stränderna på krabi

• Lolagumman

Sunbeem: Är det pga att man måste ta båt till de olika ständerna i Krabi som du anser att det är mindre barnvänligt eller är det även andra orsaker? Skulle gärna åka till Krabi eftersom resan dit blir flera timmar kortare än till Koh Samui...

• Kaffekopp

Koh Samui är mysigt på många sätt och lätt att transportera sig runt. Man kan ju då även åka färja till Koh Pha Ngan och Koh Tao och stanna ett par nätter där :)

• Lolagumman

Kaffekopp: Hur lång tid tar det att åka ut till Koh Phangan? Kan man åka bara över dagen?

• Jag11

Hej! Jag skulle rekomendera Lamai på Koh Samui eller varför inte Koh Lanta. Dessa ställen har barnvänliga stränder. Aonang på Krabi saknar barnvänliga stränder och där åker man ut med longtailbåt till mindre öar. Dessa öar är fina men blir VÄLDIGT överbefolkade och saknar fräscha toaletter osv. Aonang är ett väldigt hektiskt ställe med högt tempo. Jag tycker att de lugnare ställena passar barn bättre.

• Tigerwoman

Jag skulle välja Koh Samui. Där kan du snabbt och lätt flytta dig till en mindre strand om du inte är nöjd med den du bor på. Kan varmt rekommendera Maeman Beach, lugnt och barnvänligt. Koh Phangan är jättefint, om du åker till Haad Salad-stranden i nord-väst kan det inte gärna bli lugnare. Att åka över dagen är meningslöst, då hinner du bara till Full Moon Party-stället på södra delen, och det är inget att se. Vi hade tänkt stanna på Haad Salad i tre nätter, det blev tre veckor.....

• Jonnys tjej
    Jag11 skrev 2008-01-30 15:39:03 följande:
    Hej! Jag skulle rekomendera Lamai på Koh Samui eller varför inte Koh Lanta. Dessa ställen har barnvänliga stränder. Aonang på Krabi saknar barnvänliga stränder och där åker man ut med longtailbåt till mindre öar. Dessa öar är fina men blir VÄLDIGT överbefolkade och saknar fräscha toaletter osv. Aonang är ett väldigt hektiskt ställe med högt tempo. Jag tycker att de lugnare ställena passar barn bättre.
    Håller med dig.. speciellt Koh Lanta.. mycket barnvänligare än Krabi området!!
  • Pajsarn

I somras var vi på Koh Samui med våran son som då var 1½ år och det funkade alldeles utmärkt trots att resan blev lång. Vi bodde först 2 nätter på Meanam Beach men det föll oss inte riktigt i smaken, vårat hotell var sisådär och stranden var smutsig och vattnet tvärdjupt. Vi förflyttade oss därför till Choengmon (bodde på White House, ett kanonställe med småbarn!!!)- en strand att rekomendera! Lungt, långgrunt och nära till t e x Chaweng där utbudet på restauranger och affärer är betydligt större. Vi åkte också båt till Koh Phangan där vi bodde några dagar. Jag skulle välja Koh Samui framför Ao Nang med småbarn. Lycka till!

Svar på tråden Krabi eller Koh Samui med 2 åring?