• Anonym (dotter)

Hur göra för att få mamma att inse att hon är alkoholist?

Min mamma har varit smygalkoholist i vad jag vet minst 8 år. Flera gånger har vi (jag, min syster och vår pappa) konfronterat henne, vilket bara har lett till att hon förnekar att hon är sjuk alt blir tyst som en mussla och fullständigt likgiltig. Och när man träffar henne nästa gång så låtsas hon som ingenting har hänt.
    Min pappa tycks mer och mer ha accepterat tillvaron som medberoende och försöker intala sig själv att så länge hon sköter jobb och hem och inte gör bort sig/honom i sociala sammanhang så får han väl vara tacksam...

Det är så svårt att veta vad som rör sig i hennes huvud.. VET hon att hon är alkoholist eller tror hon på fullaste allvar att hon INTE är det?! Kan en alkoholist verkligen sörpla vin från ett gömt tetrapack klockan 9 på morgonen och sedan intala sig själv att han/hon inte har problem?!

Vad ska man säga för att nå in? För att i alla fall få igång en dialog? Har ni några tips...?

• Svar på tråden Hur göra för att få mamma att inse att hon är alkoholist?
  • Anonym

Tyvärr så är det så att personen som dricker mycket och är en alkoholist måste inse detta själva.
    Och mycket hamnar de i förnekelse.
    Omgivningen, vänner, bekanta ser att personen i fråga har problem, men personen själv ser inte att h*n har problem.

Och för att hjälpa en sådan person så måste personen själv inse att h*n har problem, annars kommer det inte kunna lösas.
    Så även om ni talar om för henne att hon är alkoholist så ser hon nog inte sej själv som det.

Hoppas det löser sej!
    Men som jag skrev... För att få hjälp med problemet måste de först inse att de har problem

• Pyris

Jag har nog inga direkta tips att komma med, eftersom jag själv "misslyckades" att få min mamma på bättre tankar.

Men jag tror hon vet. Jag tror min mamma visste också. Fast till mig lät det alltid "Jag är ingen alkholist för jag sitter inte ute på bänkarna". Men det var ändå alkoholen som tog hennes liv .

Jag tror det enda är att DOM måste erkänna för sig själva att dom har ett problem. Det hjälper inte så mycket att vi gaggar i öronen på dom. Det går rätt igenom. Fastän dom innerst inne vet, så är det att faktiskt erkänna för sig själv som är det absolut jobbigast o svåratste för dom.

Finns det fler i närhet som vet om??
    Be fler människor prata med henne då kanske.

• Dino78

Förnekelsen är en alkoholist största fiende. Hon tror att hon klarar av sitt drickande, att hon inte har problem. Innerst ine vet hon säkert om det men hon förnekar det och går på som om inget är fel.
    Eftersom konfrontation är det bästa och det inte hjälpt i ert fall blir det ju svårare...
    Man kan göra så att man ringer till AA på eran ort och berättar hur det ligger till och denna person kan komma hem till er och "hjälpa till" med konfrontationen. En person som jobbar för AA är själv alkoholist, nykter sådan.
    Detta kanske kan få upp ögonen på din mamma.
    Att vara alkoholist är ju att vara sjuk, och att klara av att bli frisk (ja, leva nyktert) behöver hon hjälp md sitt kämpande. Att veta att ni är där för henne.

DIF i själ och hjärta
  • Anonym (<3)

en vän till mig skrev ett brev till sin pappa och förklarade hur orolig hon var och hur mycket hon älskade honom och att hon önskade så högt att han skulle sluta dricka för att det var så farligt för kroppen att hålla på så.
    Tyvärr hann han aldrig ta tag i sitt missbruk eftersom han körde ihjäl sig. Men jag tror att han var på god väg att inse allvaret.

Men det jag egentligen vill säga är att jag tror man behöver skrämmas lite. Påpeka farorna med att dricka, så att de får nåt att tänka på som de kan kämpa för. De måste komma på att de vill sluta för sin egen skull, inte för att andra ber de.

Säg att man får benskörhet, diabetes, blodpropp, leverskador samt att man skadar centrala nervsystemet och minnet. Det kan få henne att börja tänka mer på vad hon faktiskt håller på med, istället för att bara fokusera på att hon ska dölja det för alla och även lura sig själv.

• Anonym

"Kan en alkoholist verkligen sörpla vin från ett gömt tetrapack klockan 9 på morgonen och sedan intala sig själv att han/hon inte har problem?!"

Ja, det kan man. Jag har själv gjort så och jag tyckte absolut inte att jag hade några problem. Har ifs insett det senare........ men just då såg jag inga problem med det.
    Konstigt det där....

• Anonym

Jag tror många alkoholister "vet" att det de gör är fel. Problemet ligger ofta i att de tycker att andra tycker att det de gör är fel, men inte de själva och därför smyger dem med det.

Tyckte de på fullaste allvar att det inte var ngt fel med drickandet så skulle de många gånger dricka öppet och inte bry sig. Men de vet att det inte är socialt accepterat.

Har en alkoholist i min närhet. Eller hade. Vi fick tillslut ställa ultimatum och han finns inte längre i vårat liv efter flera års missbruk. I början skötte han det också "snyggt" och hade arbete osv. Men tillslut höll det inte längre och han började ligga som ett kolli hemma utan att tvätta sig eller någonting.

Sorgligt hur det kan bli. Han var en jättebra hantverkare och nu ingenting. Både barn och släkt försökte hjälpa och han påbörjade ngn behandling men hoppade av.

Svar på tråden Hur göra för att få mamma att inse att hon är alkoholist?