• vadskajaghetadå

är det vanligast att cancer finns i ett bröst + armhåla istället för bägge armhålorna?

jag har pratat med en här på FL som också hade som ärtor i armhålorna, som kollade upp det och att det inte var nåt konstigt.
    har även pratat med en sköterska på telefon som sa att det nog har med graviditeten att göra.

brösten är svullna och även armhålorna, och i armhålorna har jag som små ärtor, kanske 2-3 st i vardera.

om jag hade cancer, t. ex bröstcancer har jag läst kan te sig på detta vis.
    så kanske det först skulle börjat i bara ett bröst + armhåla först?

är det vanligt att det kommer på en gång i bägge?

har inte kännt nåt i brösten, har inte känns efter så noga heller, men jag tror inte det.

• Svar på tråden är det vanligast att cancer finns i ett bröst + armhåla istället för bägge armhålorna?
  • msuse

det sprids från bröstet till armhålan på samma sida.

• vadskajaghetadå
    msuse skrev 2008-01-27 01:01:04 följande:
    det sprids från bröstet till armhålan på samma sida.
    altså att det är vanligast att det börjar på en sida?

inte kommer samtidigt, för dessa knölar har kommit samtidigt.

de säger att man har mjölkkörtlar i armhålorna med, men det känns läskigt att ha knölar där bara...
  • Mamisita

Är ingen expert men om man har bröstcancer och då i ett bröst så är det vanligast att de sprider sig till lymfkörtlarna i närmaste armhåla (lyfkörtlarna närmast tumören).

Det är nog vanligast att de börjar i ett bröst och inte båda samtidigt.

Om du har förstorade lymfkörtlar i båda armhålorna och de dök upp nyligen så kan de ju vara tecken på en infektion. Håll utkik efter ev förändringar i storlek och undersök brösten.

Tycker du ska kontakta vårdcentralen om de inte går bort på några dagar, alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

• vadskajaghetadå

har man många lymfkörtlar där?
    jag känner flera stycken.

när jag ammade sonen för ett par år sen hade jag 3 sycken i en armhåla som försvann.

ska till MVC på onsdag där jag ska träffa en överläkare, jag kan nog fråga henne!

• Mamisita

Ja du har ett antal lyfkörtlar i armhålan. Tror inte det är någon större fara när de dyker upp plötsligt och på båda sidorna samtidigt men om ändå ska träffa en överläkare så tycker jag det låter bra att passa på och fråga henne. Det brukar kännas bättre då när man oroar sig. Lycka till!

• msuse
    sannispannisen skrev 2008-01-27 01:05:08 följande:
    altså att det är vanligast att det börjar på en sida?inte kommer samtidigt, för dessa knölar har kommit samtidigt.de säger att man har mjölkkörtlar i armhålorna med, men det känns läskigt att ha knölar där bara...
    jag vill inte spekulera i vad det kan vara..bra att du ska träffa en läkare! men som jag skrev så sprids det från det ena bröstet till armhålan på samma sida (via lymfsystemet till lymfkörtlarna i armhålan), alltså inte till armhålan på andra sidan.
  • vadskajaghetadå
    msuse skrev 2008-01-27 01:32:07 följande:
    jag vill inte spekulera i vad det kan vara..bra att du ska träffa en läkare! men som jag skrev så sprids det från det ena bröstet till armhålan på samma sida (via lymfsystemet till lymfkörtlarna i armhålan), alltså inte till armhålan på andra sidan.
    ok.

ja det vore ju otur OM det nu är cancer och att den inträffar samtidigt i bägge armhålor.

men å andra sidan har saker som inte borde inträffa enligt sannolikheten att inget förvånar mig...
Svar på tråden är det vanligast att cancer finns i ett bröst + armhåla istället för bägge armhålorna?