• Bettangarbo

Göra sovrum av stor klädkammare?

Ja, kan man det? Får man det?

Det finns ju inget fönster i klädkammaren. Men ventilation.. som jag tror är tillräcklig?

Tänkte ta bort dörren, då ser jag fönster från sängen iaf.. :) (i intilliggande rum).

Det får plats en dubbelsäng, kan tänka mig att det blir lite svårstädat/bäddat kanske (fast å andra sidan är sängbenen höga och jag har drapålakan).

Nå, bu eller bä? Vore kul att ge sonen ett eget stort rum att leka i, för det egentliga sovrummet.. tja.. det sover jag ju bara i..?! :)

Bu eller bä? (funderar själv på om jag är spritt språngande galen eller smart.. )

• Svar på tråden Göra sovrum av stor klädkammare?
  • Pettsson82

Vi har gjort samma sak! Vi bor i en 1:a men hade ett förråd i lägenheten som var 1,59 brett... Surt när vi hade en säng som var 1,60... Vi köpte iaf en 1, 40 säng, tog bort dörren och satte upp ett valv så det inte känns instängt. Blev riktigt bra! Så himla skönt att slippa ha sängen i vardagsrummet :) Så kör på du bara! Det är en smart idé :)

• thatgirl

Tror du att det blir bra så kör på. Det är ju ett smart sätt att få extra utrymme.

Som du sa så sover du ju bara där så då kvittar det väl. Vi hade kört på!

• WimsA

Jag har gjort så. Först var det lillemans sovrum, men sen tog han över mitt sovrum med alla sina leksaker istället, och jag måla och köpte en mindre säng och har numer ett litet mysigt krypin!

Perfekt
  • Butterscotch

När man bygger nytt får inte rum utan fönster (eller annan nödutgång) räknas som boyta, men jag vet inte vad reglerna säger om befintliga byggnader. Det är ju säkerhetsaspekten du bör tänka på i första hand.

• Bettangarbo

Ska se om det går faktiskt! :)

Tror inte det är några säkerhetsproblem alls, eftersom jag inte kommer ha någon dörr.. det jag tänkte mest på var ventialtionen, men eftersom det är öppet ut så borde det inte vara något problem.

Får uppdatera sen med bilder, men det dröjer kanske ett litet tag. :)

• Butterscotch
    Bettangarbo skrev 2008-01-27 20:55:49 följande:
    Ska se om det går faktiskt! :) Tror inte det är några säkerhetsproblem alls, eftersom jag inte kommer ha någon dörr.. det jag tänkte mest på var ventialtionen, men eftersom det är öppet ut så borde det inte vara något problem. Får uppdatera sen med bilder, men det dröjer kanske ett litet tag. :)
    Säkerhetsaspekten är väl mer ifall det brinner i rummet utanför så måste du kunna ta dig ut ändå. Men om det är mer som en alkov borde det inte vara några problem, så ser det ju ut i många lägenheter.
  • Bettangarbo
    Butterscotch skrev 2008-01-27 20:58:49 följande:
    Säkerhetsaspekten är väl mer ifall det brinner i rummet utanför så måste du kunna ta dig ut ändå. Men om det är mer som en alkov borde det inte vara några problem, så ser det ju ut i många lägenheter.
    Ok, du menar så.. jo, men den är inte så lång (typ 220 cm) så jag har i princip fötterna ute nästan.. :D Dessutom är entrén direkt till höger, jag kommer se rakt in i köket där det finns fönster ut.. Tanken med utrymmet är kanske mer som ett kapprum.

Det är en lgt, jag har inte flyttat dig än så jag får kolla måtten igen senare. Men bra att du tog upp brandsäkerheten, jag har faktiskt inte kollat alternativ utrymningsväg istället för entrén om det skulle börja brinna. Tack för tipset! :)
  • Bettangarbo
    Butterscotch skrev 2008-01-27 20:58:49 följande:
    Ok, du menar så.. jo, men den är inte så lång (typ 220 cm) så jag har i princip fötterna ute nästan.. :D Dessutom är entrén direkt till höger, jag kommer se rakt in i köket där det finns fönster ut.. Tanken med utrymmet är kanske mer som ett kapprum.

Det är en lgt, jag har inte flyttat dig än så jag får kolla måtten igen senare. Men bra att du tog upp brandsäkerheten, jag har faktiskt inte kollat alternativ utrymningsväg istället för entrén om det skulle börja brinna. Tack för tipset! :)
  • Bettangarbo

Åå, va kul med bild! Ja, det såg mysigt ut! Nu känner jag mig peppad. Blir nog kanon!

Hade ni något draperi el så för om man får vara nyfiken?

• Cornellia

Hmmm....jo det hade vi, iaf i dörren som gick ut i hallen (det var två dörrar in i klädkammaren.)

• Katja77

Jag hade min säng i klädkammaren när jag bodde i en etta. Det var en liten klädkammare med skjutdörr men min 90-säng fick lagom plats! När jag sov hade jag dörren öppen. Det var jätteskönt att kunna stänga om sängen och att slippa att gäster använde den som sittplats osv.

Svar på tråden Göra sovrum av stor klädkammare?