Men vad glag jag blev att upptäcka att det finns fler som startat trådar om avnavling. Jag har själv några trådar på gång om detta mycket viktiga ämna, som de flesta barnmorskor och förlossningsläkare är skrämmande dåligt insatta i.
Mina trådar heter Riskerna med för tidig avnavling Hur gör de med avnavlingen på ert sjukhus?
När jag var med under mitt barnbarns födelse för ett år sen, och då med nöd och näppe lyckades få barnmorskan att låta bli navelsträngen innan den pulserat färdigt, bestämde jag mig för att göra allt som står i min makt för att får ett stopp för denna vansinniga och farliga förlossningsrutin som av någon underlig anledning hängt sig kvar under flera hundra år. Och jag har nu faktiskt kommit en bra bit på väg. Egentligen började jag mitt korståg mot tidig avnavling redan för 20 år sen, då jag själv jobbade inom förlossningsvården, och kom en bra bit på väg då också. Men sen har utveckligne gått åt andra hållet igen, och mycket tyder på att det är stamcellsforskningen på navelsträngsblod som styrt den här utvecklingen. En förutsättning för insamling av navelsträngsblod är nämligen tidig avnavling, och helst bör det då navlas av redan innan barnet tagit sitt första adnetag. Med lite sunt förnuft förstår man att detta strider mot naturen, och att det rent av är farligt.