• dotson

Sätta Marbodallucka på IKEA-stomme?

Ska bygga ut och köket och inser att det blir väldigt dyrt att bygga på vårt Marbodal-kök framförallt då färgen utgått. (ett underskåp, huggkubbe, två skafferier, två överskåp till kyl och frys=60 000 kr!).

Ska ha två skafferier som ínte står bredvid det gamla köket. Tänkte snåla och sätta IKEA-stommar och inredning och bara använda Marbodalluckan. Går de? Nån som provat?

• Svar på tråden Sätta Marbodallucka på IKEA-stomme?
  • Sömntutan

Vad jag har förstått så har IKEA sina egna mått på allt de säljer, de brukar aldri riktigt stämma med de vanliga måtten. Men hur det är just med kök vet jag inte säkert.

Hjärtat tar aldrig semester....
  • FamFredriksson

Min man är snickare och säger att det är samma grejer, samma stommar, bara det att Ikea är billigare...

• musli
    FamFredriksson skrev 2008-01-27 11:04:29 följande:
    Min man är snickare och säger att det är samma grejer, samma stommar, bara det att Ikea är billigare...
    Nja, inte samma, likadana! Har jobbat med tillverkning av ikea-stommarna.
  • Puma2
    musli skrev 2008-01-27 11:39:16 följande:
    Nja, inte samma, likadana! Har jobbat med tillverkning av ikea-stommarna.
    Är den någon skillnad mellan Marbodal och ikea stommarna? Jag har bara hört att de tillverkas i samma fabrik.
  • musli
    Puma2 skrev 2008-01-27 14:31:28 följande:
    Är den någon skillnad mellan Marbodal och ikea stommarna? Jag har bara hört att de tillverkas i samma fabrik.
    Alltså, de stommar som tillverkats i Sverige för IKEA är BARA till för IKEA. Vi har aldrig gjort stommar till Marbodal.

Det som kan tänkas är att Marbodal köper sina stommar från fabrik i typ Polen som också gör IKEA-stommar och DE kanske gör åt Marbodal också...
    Här i Sverige har vi aldrig sålt till annat än IKEA eftersom det är så IKEA skriver avtal, de har ensamrätt.
  • Squeezetoy

Marbodal vad jag förstår gör allt (eller i princip allt) i sin egen fabrik i Tidaholm. Jag tror inte de köper in stommar från annat håll. De har ju sina svanenmärkta kök där tydligen inte tillverkningen, eller framförallt målningen av köken sker annorlunda.

Men det ska tydligen skilja mycket lite på IKEAs och Marbodals stommar i måtten. Det finns ju i alla fall dom som köpt vissa finesser mm från Marbodal och satt i sina IKEA-kök
    .

Svar på tråden Sätta Marbodallucka på IKEA-stomme?