• Loppan79

ont vid magträning efter kejsarsnitt

Det är nu 4,5 månad sedan jag gjorde kejsarsnitt. Jag får fortfarande värk i snittet när jag tränar magen. Jag tränar med lätta vikter och med kroppsvikt. Vanliga situps brukar gå bra men när jag försöker träna nederdelen av magen så värker det.
    Hur är det för er andra som har gjort kejsarsnitt? Får ni också ont när ni tränar magen? Hur länge gjorde det ont för er att träna?

• Svar på tråden ont vid magträning efter kejsarsnitt
  • Linda Lo

Jag började träna 5 månader efter snittet. Jag tränar på Friskis&Svettis (gympa) och har kört magövningar hemma. Det har aldrig gjort ont i mitt snitt när jag tränat men det kan kännas lite om jag trycker på det.

• Loppan79

Är det ingen mer som har tränat efter sitt snitt?

• Naimiez

Snittades i mars förra året och då sa de magövningar i slutet av sommaren.....

• anza

T9ill mig sa de att jag skulle börja med magträning 6 veckor efter snittet. Då gjorde det fortfarande lite ont. Nu 8 veckor efter känns det bättre.

• ursul

Jag började inte förrens 7 månader senare och då gjorde det inte ont

• Frida77

Till mig sa de att jag skulle vänta åtminstone 2 månader innan jag gjorde situps. 6 månader innan jag börjar springa.

Det är nu 5 månader sen jag snittades och det gör inte ont när jag tränar magen. Gör det ont är det väl inte så bra att träna? Jag försöker lyssna på kroppen och ta det lugnt, det är ju trots allt en rätt stor bukoperation vi har gjort...

• anza

Frida77: 6 månader med att springa? Jag springer nu 8 veckor efter. Vad kan hända?

• Navet

Snittades i slutet av juli förra året. Till mig sa man att man kunde göra mkt lätta magövningar efter 12 veckor. Vänta med rejäla situps och andra övningar till efter 6 månader.
    Jag har hållt mig till det och nu när jag tränar på F&S så är det OK med snittet, är dock fortf. försiktig då jag är livrädd för att ngt ska hända.
    Har en kollega som två år efter snittet började spricka inifrån.... Hon är smal och i god kondition.

• Navet

Snittades i slutet av juli förra året. Till mig sa man att man kunde göra mkt lätta magövningar efter 12 veckor. Vänta med rejäla situps och andra övningar till efter 6 månader.
    Jag har hållt mig till det och nu när jag tränar på F&S så är det OK med snittet, är dock fortf. försiktig då jag är livrädd för att ngt ska hända.
    Har en kollega som två år efter snittet började spricka inifrån.... Hon är smal och i god kondition.

• Loppan79

Till mig sa de att det var ok att börja träna efter 8 veckor. Men hoppträning skulle jag vänta med, fick dock ingen tid när jag kunde börja med det.
    Jag får väl ta det lite lugnt med magträningen då till i alla fall sex månader efter snittet. Men det är ju bara så tråkigt att gå på pass och ligga och slöa när alla andra gör magövningar. Dessutom så vill man ju i form till sommaren
    Navet - det där med spricka inifrån lät läskigt. Jag tar det lugnt med magövningarna ett tag!

• Bruttan

tips om bra magövningar någon? någon bok om just detta? har inte hittat någon själv känner mig redo för att börja så smått med magövningar är lite trött på att magmusklerna buktar utåt... det är tre månader sedan min son föddes eller 14 veckorsedan... har småsprungit till bussen med vagnen kändes ok... men inget jag tänker börja med seriöst
    bruttan

• Mije

Jag började springa och styrketräna efter fem veckor (kollade med läkaren först) och har inte haft några bekymmer. Det man ska tänka på när man tränar magmusklerna är att börja med små rörelser eftersom de är så försvagade. Ex. ligga på rygg med fötterna på en stol och göra små crunches, både raka och sneda (tippa benen åt sidan när du gör de sneda) tänk på att pressa ner svanken i golvet och spänn bäckenbotten, gör även statisk magövning men börja på knäna (armågarna i golvet, ner med rumpan och spänn in magen).
    Lycka till!

Ps. om ni hade mycket problem med foglossning under graviditeten så är cykling helt klart att föredra framför löpning tills bäckenet stabliliserat sig.

Svar på tråden ont vid magträning efter kejsarsnitt