• PerG

"Köpt" buljong utan glutamat?

Jag är lite lat av mig, så jag brukar inte koka ben och göra egen buljong.. ;).. Men.. jag har upptäckt att Knorrs buljonger, Bongs fonder m.m. innehåller glutamat och det är ju en omtvistad tillsats som kan vara skadlig.

Vilka alternativ har jag? Finns det märken som inte använder glutamat?

• Svar på tråden "Köpt" buljong utan glutamat?
  • Sencha

Vi har buljongtärningar från "Natur Compagnie" (grönsaks- resp höns-) som det åtminstone inte står något om glutamat på ingredienserna. De är dessutom ekologiska.
    Vi köper dem på vår Ica nära, så de kan inte vara så väldigt "udda".

Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Lolagumman

Jag använder herbamares ekologiska buljong utan salt och natriumglutamat (E621) Den tycker jag är riktigt god! Annars tror jag att de flesta buljonger innehåller natriumglutamat eftersom det är en smakförstärkare

• Lilla Ego

Läste precis att Coops egna märke inte innehåller glutamat, åtminstone fonden..vet inte hur det är med buljongtärningar. Har inte testat än men ska göra det, hoppas den är bra.

• MossaQ

Köper buljongtärningar på hälsokosten. De är utan natriumglutamat och härdade fetter/transfetter.
    Coops egna är utan NG men innehåller 'fel'fett.

• juzze

Biofood har en grönsaksbuljong som är ekologisk och utan konstiga tillsatser. Den säljs på hälsokosten och i välsorterade matbutiker. Svårare med köttbuljonger verkar det som..

• Lilla Ego

MossaQ (eller någon annan): Vet du om de har fonder också på hälsokosten? Letar efter lite kraftigare vilt/kött/vin-fonder (flytande) och blev så glad när jag såg att Coop åtminstone skippat NG i sina...

• vincent

jag har en knorrbuljong på burk (pulverform)som inte innehåller E621....köpt på ica.

• johannaringer

Knorrs buljongtärningar med olivolja och havssalt innehåller inte glutamat. Riktigt goda faktiskt.

• ThisIsMe

Jag har hittat en ekologisk grönsaksbuljong på Coop som inte innehåller glutamat eller något annat konstigt. Riktigt god är den! Tyvärr innehåller den palmolja men det är nästan omöjligt att komma ifrån. Hellre palmolja än glutamat.

• PerG

Jag frågade knorr och det ska finnas en serie utan glutamat som jag inte sett. Buillion eller något ska den heta..

Är du säker på att det är utan glutamat förresten? Knorr skriver inte E621 utan "smakförstärkare (mononatriumglutamat)" eller något liknande..

vincent skrev 2008-01-28 18:09:36 följande:
    jag har en knorrbuljong på burk (pulverform)som inte innehåller E621....köpt på ica.
  • johannaringer

Det är den jag har. Paketet är grönt, och det är bilder på grönsaker och en flaska olivolja på.

PerG skrev 2008-01-28 19:35:39 följande:
    Jag frågade knorr och det ska finnas en serie utan glutamat som jag inte sett. Buillion eller något ska den heta.. Är du säker på att det är utan glutamat förresten? Knorr skriver inte E621 utan "smakförstärkare (mononatriumglutamat)" eller något liknande..
  • Lilla Ego

MossaQ: Vet inte om du är kvar i den här tråden men blev lite nyfiken på det där med fel fetter, kan inte se på innehållsförteckningen att Coop-fonden skulle innehålla transfetter - måste dom inte skriva ut det eller står det som något annat? Du verkar vara insatt:)
    Fonden innehåller 1% fett står det men det står inte vilken typ av fett.

• PerG

Nu har jag också köpt såna (kött och grönsak än så länge)!... Gäller bara att göra slut på de gamla... ;)

johannaringer skrev 2008-01-28 20:17:14 följande:
    Det är den jag har. Paketet är grönt, och det är bilder på grönsaker och en flaska olivolja på.
  • Linda1976

Har köpt en i metallburk med röd cirkel på. "SpiZe" heter den. Fanns på Maxi brevid alla andra buljonger, www.zelectedfoods.dk har dem.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
Svar på tråden "Köpt" buljong utan glutamat?