Vad gör man åt växtvärk?
Vår son på sbart fyra vaknar på nätterna och är jätteledsen över att det värker i smalbenen. Jag tror att det är växtvärk, vad kan jag göra för att underlätta för honom när han vaknat?
Brukar massera en stund.
Vår son på sbart fyra vaknar på nätterna och är jätteledsen över att det värker i smalbenen. Jag tror att det är växtvärk, vad kan jag göra för att underlätta för honom när han vaknat?
Brukar massera en stund.
Min dotter (3½) klagar också över växtverk i omgångar. Vi lindar fetvadd runt benen, håller på plats med ett bandage. Det ger värme och hjälper! Min mamma brukade göra likadnat på mig när jag var liten och jag komemr ihåg att det hjälpte och jag kunde sova vidare!
Gör det jätteont så hjälper ju alvedon...fast det är ju inte så bra att äta varje natt precis!
Min dotter har alltid fått alvedon.....
Vår son på 5 år har benvärk rätt ofta på nätterna, o har haft det sen han var ca 1 år. Jag har aldrig gett honom alvedon eller annat smärstillande mot benvärken.. försöker så gott det går att hålla mina barn borta från både antibiotika, penicillin o alla de olika former av smärtstillande.
För att lindra tycker han om när jag stryker lätt längs benen, ibland lägger han sina ben mot min varma mage medans jag stryker på dem. När de har ont så spänner de lätt benen o smärtan blir bara mer påtaglig, så de gäller att försöka få dem till att slappna av. Så jag har lärt honom att ta djupa långa andetag för att lättare slappna av, o vi andas så tillsammans.
Vissa gånger när han har riktigt ont får han sitta insvept i ett badlakan i duschen på en liten pall o så duschar jag benen med lagomt varmt vatten. Det tar inte alls lång stund, kanske 3-5 minuter så har värken släppt. Sen brukar jag lägga på en extra filt på benen så de håller sig varma, då sover han oftast gott sen. Men det händer även att man suttit i duschen inte bara en utan kanske tre gånger på en natt, men det kan det vara värt.
vi åkte två gånger i veckan till badhuset där hon fick "simma" runt nån timma och sen sita lite i bubbelbad för att ge värme åt musklerna.
Min mamma lindade halsdukar runt benen så det skulle vara varmt och skönt. Vetekudde kanske?
När våran son har växtvärk så värmer vi upp vetekudden och lägger på benet. Är det riktigt illa så får han alvedon också.
Vetekudde fungerar bra
Jag brukar massera hennes ben för det mesta och ibland kan jag ge alvedon men det brukar räcka med massage av benen. Ska testa vetekudde nästa gång med.. lät ju skönt.
Min dotter kan få oerhört ont där ibland. Jag masserar mjukt, lögger på en varm/ljummen vetekudde & virar hennes snuttefilt runt, ibland får hon Panodil.
När våran ena son får växtverk så värmer vi en vetekudde samt ger panodil det brukar hjälpa.
Vi ger Brufen till natten eftersom dottern har svår värk. Sen försöker vi se till att hon alltid är varm om benen o fötterna. Massage lättar oxå på smärtorna.