• Blåväder

Bregott eller Lätta till barnen?

Kostchefen för vår skola/ barnomsorg har gått på livsmedelsverkets linje om att byta ut bregott till lätta.
    Jag ifrågasatte detta och fick till svar att det är för att undvika mättade fetter. Jag håller nu på att sammanställa alla fakta jag kan hitta om lätta och all skit det innehåller för att kunna strida emot detta beslut.
    Jag har 2 barn på förskolan, och 1 i skolan och vill inte att de ska äta kemikalier på mackorna. Skulle vara intressant att höra andra föräldrars åsikter, och om fler skolmatsalar hakat på det här.
    För er som inte vet vad lätta innehåller rekommenderar jag att ni kikar in på utbildningscenter.se och läser nyhetsbrevet om margariner.

• Svar på tråden Bregott eller Lätta till barnen?
  • Loris

De har ju drivit igenom lättmjölk istället för mellanmjölk på många gymnasieskolor (vet inte hur det ser ut i lägre årskurser) det för att de tror att delvis mjölken är anledning till övervikt hos många ungdomar. Snart serveras det väl bara sallad och lättdressing.. Absurt

Hoppas de löser sig för er..

• ommseif

Tror som du att det är bättre, speciellt för barn, att äta tex Bregott som innehåller -smör- och inte en massa andra konstigheter.
    Hemma köper jag alltid bregott, men använder tex vegitabilisk olja när jag steker och sånt, så tror att det jämnar ut sig.

• Blåväder
    Loris skrev 2008-01-27 13:24:17 följande:
    De har ju drivit igenom lättmjölk istället för mellanmjölk på många gymnasieskolor (vet inte hur det ser ut i lägre årskurser) det för att de tror att delvis mjölken är anledning till övervikt hos många ungdomar. Snart serveras det väl bara sallad och lättdressing.. AbsurtHoppas de löser sig för er..
    Ja lättmjölk blev det här oxå istället för mellanmjölk. Gillar inte det heller, men har mest hakat upp mej på lättan eftersom det är kemiskt framställt.
  • Marlene B

Hellre äkta produkter än modifierade.

Ju mer man behandlar en råvara desto sämre blir den så jag tycker absolut att Bregott är det bästa man kan ge i "smörväg" till alla.

• DaJoDe

Ja hejja bregott och riktigt smör, inget kemikelaiskit till mina barn!

• Fusion3

jag äter ju inte själv nått sånt på mina smörgåsar , men skulle jag välja blir det ju helt klart bregott fast det sämsta med det är ju att det är så hårt så att det är svårt att bre det på en färsk fralla ..

• fruis

Bregott är ju mycket bättre än Lätta. Det är ju gjort på raps och raps är väldigt Omega3-rikt vilket hjälper till att stimulera byggandet av nervbanor i hjärnan. Det var ett puckat beslut tycker jag. Är man orolig för halten av mättade fetter (där Bregott ändå inte har särskilt mycket) är det bättre att man begränsar mängden man tillåter barnen att stoppa i sig istället för att byta ut det mot kemikalier.

• Blåväder
    fruis skrev 2008-01-27 13:32:29 följande:
    Bregott är ju mycket bättre än Lätta. Det är ju gjort på raps och raps är väldigt Omega3-rikt vilket hjälper till att stimulera byggandet av nervbanor i hjärnan. Det var ett puckat beslut tycker jag. Är man orolig för halten av mättade fetter (där Bregott ändå inte har särskilt mycket) är det bättre att man begränsar mängden man tillåter barnen att stoppa i sig istället för att byta ut det mot kemikalier.
    Det är ju tydligen inte så farligt med mättade fetter som det först troddes, känner en som nyligen gjort nån slags hjärtoperation och undrat hur han skulle äta. Han fick svaret att inte bry sig om skrämselpropagandan utan äta som vanligt. Sen ska man ju såklart äta allt med måtta, men det vet vi ju redan.
  • singgoalla25

För att jämföra är Lätta kemiskt framställt...

• Blåväder
    DaJoDe skrev 2008-01-27 13:31:14 följande:
    Ja hejja bregott och riktigt smör, inget kemikelaiskit till mina barn!
    Nä jag håller med, det är så j***a frustrerande när s¨na här beslut tas och ingen förälder får veta eller säga sin åsikt. Har sagt till min 6-åring att hon inte behöver äta nån macka på matan utan ta det hemma sen istället. Eller äta mackor utan nåt på.
Svar på tråden Bregott eller Lätta till barnen?