• JeCa

Ni som har Bugaboo - när bytte ni till sittdelen?

Sittdelen till Bugaboon är ju något annorlunda än vanliga sittdelar och jag undrar därför hur gamla era barn var när ni bytte. I bruksanvisningen står det att barn under 6 mån endast får sitta i sittdelen max 2 timmar.

Om man fäller den helt i horisontellt läge ligger ju barnet med benen som "på en stol" - är det bekvämt?

Sonen är snart 5 månader och börjar bli alldeles för nyfiken och med för att vilja ligga nere i liggbaljan . Men när vi provade att bygga om till sittdelen kändes han alldeles för liten för den. Fördelen med en vanlig kombivagn som en del mammor i mammagruppen har är att det går att ha liggmjukliften i och ändå fälla upp ryggstödet litegrand så att barnen får utsikt.

• Svar på tråden Ni som har Bugaboo - när bytte ni till sittdelen?
  • Helena75

Min plast syster har en Bygaboo och hon har sin dotter i liggdelen och bulal rupp med en kudde bakom ryggen då hon vill kika upp. Hennes dotter är 5 månader, jag tyckte att hon skulel byta till sittdelen men hon ville vänta lite till. Det där med att barn under 6 månader inte ska sitta upp mer än 2 timmar gäller ju oavsett vagn. Det där med att sittdelen inte är helt plan ör ju framvecklad med barnläkare och är det mest argonomiska för alla människor som är över 6 månader

• mrs preggo

Haha JeCa och Eli!
    Vi fick våra bebisar ungefär samtidigt och jag kom ihåg att vi snackade om Bugaboon här på Familjeliv för ett halvårsen!
    Nu loggade jag in för att kolla upp om det stod nåt om när man kan byta till sittvagn och ni undrar detsamma! Frans tycker det är skittrist i liggdelen... De senaste 3 promenaderna har jag fått bära omkring på honom för han har vägrat att ligga ned.
    Jag testade sittmojängen och jag tyckte inte den verkade för stor men däremot skulle jag önska att han kunde gilla liggdelen ett tag till...

• JeCa

Ja, och mera: Har ni köpt "footmuffen"/åkpåsen till sittdelen? Vi gjorde inte det, och nu börjar det ju bli varmt men en filt åker nästan av.

Funderar på att bygga om vagnen ändå - K gillar inte alls att ligga längre (om han inte sover). Hur gamla är era?

• Da Reb

Jag bytte när min son var fyra månader, både han och jag var helnöjda.

• mrs preggo

nu har jag bytt förgott till sittdelen! frasse njuter av utsikten och tycker det är hur mysigt som helst! (han är drygt 4½ månad)
    jag har footmuffen o den är toppen!!

• Lizza

hur ser en sån barnvagn ut som ni pratar om??

• vikki

Jag bytte till sittdelen nar Josefin var 5 manader. Da borjade det bli var och varmt har och hon var sa nyfiken och blev irriterad av att bara kolla pa himlen, sa det kanndes bekvamare att ha henne i sittdelen. Hon var tidigt valdigt stadig i ryggen och nacken sa jag tyckte inte att det var for tidigt.

Praktiskt ocksa nar man var ute och fikade och skulle ata smakisar, sa kan man falla satet till laget som gor att de sitter upp ganksa bra, sa slipper man ha barnstol (som ju ofta ar trevligt insmorda med gammal gegga) eller barnet i knat medans man fipplar med pureer och sa.

Byt nu om du kanner for det! (Sittdelen ar ju snyggare ocksa...!!)

• Gunhild

Ursäkta mig JeCa,

men jag ville fråga framför allt vikki, eller den som vet:

Det enda som hindrar mig att köpa en bugaboo just nu är den tveksamhet som verkar finnas om hur länge man kan använda den? Ni som har: verkar det rimligt att du kan ha den upp till 4 år som det står i produktbeskrivningen???

Undrar detta så mycket så jag nog blir tvungen att "terrorisera" era gästböcker oxå

• alliez

Gunhild:
    Jag har precis köpt en Bugaboo och min son som är 2,5 år och väger 14 kg får precis plats. Vänninans son som är lika gammal väger redan 17 kg och han får INTE plats, han är några cm längre än min son. Maxvikten på vagnen är 17 kg så jag förstår inte hur en 4-åring ska få plats....
    Dottern däremot sitter jättebra men jag får nog behålla Softyn så att barnen har en vagn när dom blir större.

• Helena75

Alliez:

Har du köpt en bugaboo till en 2,5 åring *avis* jag som helatiden kännt att 7500 är så mycket att lägga ut eftersom man måste köpa även liggdelen. Moa är ju snart 2 år.....men vi är ju sugna på syskon så det kanske inte är så dum idè ändå...... Hopaps på att bli gravid snart så då kan ju Moa ha den tills dess.

• alliez

Helena75:

Haha, nej... kanske uttryckte mig dumt, har en dotter på 17 månader oxå och det är hon som använder vagnen nu. Hoppas på ett syskon till så vagnen kommer användas till fler :)
    Usch ja, vagnen är jättedyr, hade jag inte fått en superdeal på den så hade jag aldrig köpt den....

• Helena75

Alliez: Oj vilken tur...jag kikar efter begnat hela tiden men det verkar inte finnas. 5500 känns som smärtgränsen för en begagnad men det finns inte en enda på Blocket...NÅNSIN....
    Men blir det ett syskon så blir det garanterat en Bugaboo.
    Min syster har en sån och det är den bästa/smidgaste vagnen jag kört
    Är så nyfiken på Cameleon modellen.

• JeCa

Har nu bytt till sittdelen och det funkar kanon!! Sonen är mycket gladare och nöjdare! Kan sova i fällt läge och titta i halvsittande läge. Har dock inte köpt footmuffen pga sommaren som kommer, använder liten filt och vindskyddet som var till liggdelen!

Är Bb:n verkligen dyrare än andra vagnar? Mina vänner som har vanliga slagskepp som Brio och Emmaljunga betalade ca samma och mer!

Svar på tråden Ni som har Bugaboo - när bytte ni till sittdelen?