• Smaragd

Finns denna kokbok i verkligheten?

Undrar om det finns en bok av denna typ:
    Kokbok med vardagsrecept som passar en barnfamilj. Med recept som inte lämnar en massa disk, som är snabba att laga, goda, hälsosamma...
    Som inte orsakar att man har en massa ingredienser kvar i kylskåpet efteråt som aldrig används mer...
    Alltså en kokbok som erbjuder t.ex. färdiga veckomenyer som minimerar både disk och onödiga inköp av ingredienser.
    Har "Mat för barn och deras föräldrar" som är helt bra, men saknar veckomeny-aspekten.
    Är ingen hejare på att laga mat och är hemma med en 2,5-åring och tre månaders baby så tid finns det knappt av.

Finns min drömkokbok eller ej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 18:19
    Nån som har denna boken:
    Matdax : kokbok för jäktade småbarnsföräldrar

"Alla recept går snabbt att laga och ingredienserna är få, vilket i sin tur innebär att även den jäktade föräldern nu kan laga god och nyttig mat till barnen utan besvär." adlibris.com

Låter lite som vad jag är ute efter!

• Svar på tråden Finns denna kokbok i verkligheten?
  • tre3barnochstoltmamma

nja, jag gör som så att jag skriver upp alla maträtter vi äter och som kan ätas mikrad och lite mer helgmat. Mannen jobbar 3-skift och då är det svårt med maten och få det att gå ihopa.
    Sen tittar jag i mina kokböcker.   
    Sen skriver jag på ett vanligt a4 månadens dagar ochvad som händer. så gör jag/vi.

klöddigt i början

• Smaragd

Jo, så kan man ju göra! Fast hade hoppats det fanns nån bok som gav en lite inspiration att komma i gång...

• vica

hej hopp. har själv en 2 åring och en 6 månaders, så jag förstår precis vad du menar med lite tid. jag har gjort såhär: jag skrev upp alla mat rätter i en lång lista sen så sätter jag mig varannan vecka och gör schema för 2 veckors middagar, alternativt kan man göra vecko schema eller månads schema, upp till var familj. sen så har jag alltid 2-4 rätter i frysen som man kan ta upp om man bara inte orkar nån dag eller om något barn är sjukt och bara vill vara i famnen.lycka till!

• Smaragd

vica: jo, precis så! Rätter i frysen är ju bra att ha. Sen borde det vara maträtter som man kan äta nylagade till middag o värma upp till lunch följande dag, precis som tre3... skriver!
    Ska gå igenom lite recept nu o planera. En dag fick, en dag maletkött, en dag kyckling...

• fairyfloss

Vet inte om det finns en sån, men jag ska definitivt tänka på att skriva en .

• LeWi

Vi gör våra egna listor - så som vica beskriver ungefär.
    Skriver ner middagar för en vecka eller så på vår whiteboard och så köper vi hem det som behövs till dem. Olika grader av komplexitet brukar det ju bli.
    Så kollar man på listan och väljer det man är sugen på just den dagen.

Backupsaker som alltid finns hemma är hel/halvfabrikat som pyttipanna, köttbullar, lasagnette... De tar man till de dagar man bara inte ids hacka lök och sånt

Men jag tror nog att den kokboken skulle bli en storsäljare

I reject you reality and substitute my own.
  • SVejsan

Provat och söka efter något virtuellt..

www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+%26+mer

www.ica.se/FrontServlet&state=sok_recept_ava

www.arla.se/Default____15931.aspx

www.tasteline.com/default.ns

www.sth.vi-butikerna.se/frameset.asp

www.hemkop.se/showdoc.asp

Vet dock inte hur denna funkar men den kunde generera veckomenyer:www.menymaskinen.se/webrecipe/login/index

Veckomenyer:
    godmat.webblogg.se/veckomenyer.html

• Empan81

DEN FINNS!!!!!! Ha ha. Jag lovar! Jag har den.

Den heter (tror jag) Vardagsmat för fattig gourmet (eller nåt liknande) Med roliga illustrationer av en serietecknare som man känner igen men som jag inte kommer på namnet på. (Oj vad luddigt detta blev men ska försöka beskriva den) den har ingen hård pärm utan är mer som en större pocket fast lite tunnare.

I den finns recept med ingridienser som de flesta barnfamiljer har hemma. Recept som man kan slänga ihop på några minuter. "Fuskrecept" om hur man gör de svåra recepten enkla (typ FuskCarbonara)Vad man kan göra av resterna. Recept på enkla o billiga storkok. Den är helt perfekt! Den tipsar också om hur man kan göra vanliga rätter som ex. fiskpinnar med potatismos lite roligare.

Kan kolla efter hemma vad den egentligen heter o vem som skrivit den om du vill.

• Smaragd

Empan81: Toppen! Kolla gärna upp namnet på boken!

SVejsan: Ska kolla länkarna, skulel dock vara läge för en bärbar dator så kunde man ha den tillhands när man lagar mat. Men en sån har vi inte än...

Så här ser vår mat ut de närmaste dagarna (fixade en lista igår o handlade idag). Lagar maten till middag o värmer följande dag. Så visst GÅR det uitan min drömbok också.

Måndag: Ugnstekt kycklinglår med frukt

Tisdag: Fyllda crepes

Onsdag: Fisksoppa med tomat

• Smaragd

Lifeline: Jo, precis den! Men har bara sett den på nätet. Nån som har den o kan säga om den e bra?

• Smaragd

Citerar Empans tips här ifall nån annan är intresserad:'Det finns tydligen 2 Jag har "Snabbt o Enkelt för fattig gourmet" Sen fanns det även "Matbok för fattig gourmet" Författaren heter Lotten Thörngren.'

Tack Empan! Såg att det fanns några liknande böcker av samma författare på adlibris! Ska satsa på någon av dem tror jag. Och kanske även Matdax...
    Är lite kokboksberoende tror jag!

Svar på tråden Finns denna kokbok i verkligheten?