• prussiluskan

Halsbränna, ont i magmunnen

Jag vet ju att man kan få halsbränna och sura uppstötningar när man är gravid, men hur vanligt är det att man har ont i magmunnen, nästan som magsår(fast det inte är det)
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Halsbränna, ont i magmunnen
  • tigger

magmunnen?? tror aldrig jag har hört talas om det innan?? var finns den??

• prussiluskan

Den finns uppe vid magsäcken, under brösten

• HönanAgda

Har själv fått halsbränna senaste veckorna. Den sitter dock inte i halsen som namet lyder utan mera som du beskriver ovan maggropen. Det är en stark smärta och beror på att övre magmunnen (i övre delen av magsäcken, gör att maten inte rinner tillbaka i strupen) som är hormonkänslig förmodligen "slappar" till lite under graviditet varpå magsafter läcker uppåt i matstrupen. Ibland kan en lite inflammation uppstå på plats. HAr aldrig haft magsår så jag vet inte hur det känns. För mig har det fungerat med att äta lite yogurth i samband med halsbrännan, jag har oxå undvikit fet mat just då (heheh, vräker i mig annars!) och druckit hemmagjord Samarin - bikarbonat + vatten. Det har funkat. En gravid väninna säger att flytande Gaviscon från Apoteket fungerar trots den äckliga smaken! Har läst någonstans att man kan dricka potatisvatten (där råa skivade potatisar har stått) men har inte testat själv!
    Lycka till!

• prussiluskan

OK, då förstår jag. tack för tipset om bikarbonat, det ska jag prova!

• elma

Om man får kraftiga smärtor i övre delen av magen/buken, som känns magkatarrliknande kan det vara en indikation på havandeskapsförgiftning. Men jag såg inder ditt krypin att du är i v. 22. Havandeskapsförgiftning yttrar sig oftast senare i graviditeten + högt blodtryck och svullnad.
    Jag vill inte oro men ha koll på symtomen.
    Lycka till!
    Linda

• ElinÖland

Havregryn, rå potatis, novalucol eller gaviscon (Äckligt) hjälper...
    Inte alls kul när det smakar skit i munnen jämt! :)

• Vanna

Jag har alltid haft problem med irriterad magmun, och det har blivit sämre nu när magsäcken trycks uppåt (och visst gör det ont!!!). Försök att äta små mängder i flera mål. Undvik fet och starkt kryddad mat. Potatisvatten hjälper på så sätt att det är basiskt och sänker syranivån litegrann. Försök att dricka mycket vatten.

Lycka till!

• Fru Stjärna

Jag har samma sak. Så fort jag äter det minsta får jag ont i magmunnen och måste hjälpa till att trycka en stund så att maten hinner smälta. På kvällarna när jag lägger mig blir det mer regelrätt halsbränna av det. Det hjälper lite att stå upp och gå runt lite. Så fort jag sätter mig ner får jag ont. Kanske blir det för trångt då?

• Cilla71a

Jag har bråck på min magmun har tidigare haft magsår från & till. Är insatt på medicin som jag ätit i flera år för att minska magsaftsproduktionen. Men den hjälper inte mycket nu när jag är gravid. Har ofta halsbränna, inget vidare alls. Brukar lindra lite med filmjölk eller vanlig mjölk. Mycket man får stå ut med för den lilla guldklimpen men det är det ju värt så klart
    Lycka till allesammans!

• prussiluskan

Tack för alla svar!

Svar på tråden Halsbränna, ont i magmunnen