• Liselurvan

Snabbt svar ang nässpray till 1 åring

Sonen ska snart lägga sig. Han är jätte täppt i näsan och han blir hysterisk så fort jag närmar mig näsan. Det är så svårt att hålla fast honom samtidigt som sprayen ska komma rätt! Jag är ensam hemma så jag kan inte få hjälp.
    Har ni ngt bra tips hur jag ska få in sprayen utan att behöva höra hans gallskrik alltför länge...
    När han äter välling tänker jag förstås men jag vill inte att han ska vägra äta sen...

• Svar på tråden Snabbt svar ang nässpray till 1 åring
  • Ossians mamma

Jag brukar låta min son leka lite med nässprayen innan och bekanta sig lite med den, då blir han inte lika rädd om den kommer helt plötsligt. Men annars har jag faktiskt inget tips, det är oftast helt omöjligt att få det rätt..! Lycka till!

• Spindelskratt

Menar du nässpray som är från 2 år eller menar du näsdroppar i pipett?!

När vi ger näsdroppar (pipett) till sonen på 16 mån så sitter jag på sängen med benen på golvet. Lägger gossen på rygg bredvid mig, hans huvud mot mitt ben, min ena hand mot hans huvud som håller mot mitt ben o den andra droppar jag med.
    Går snabbt är över på ett kick!

Nässpray har jag ingen erfarenhet av då gossen inte får det.

Lycka till!

• Liselurvan

Jo, det kommer alltid bredvid tyvärr och jag lider med honom när han blir så lessen

• Liselurvan

Charro: Ja så kan jag ju hålla, jag tror jag förstår! Jag har nässpray fast för mindre barn än 2år. Men det är ju ung samma moment som att ge pipett... Tack för tipset.

• champion

Eftersom att nässpray är svårt att ge när barnet ligger så sätter jag dottern i knä. Hon sitter på mitt vänstra knä, hennes högra arm klämmer jag fast mot min kropp, har min vänstra arm runt hennes rygg å håller hennes högra arm med min vänstra hand. Brukar gosas å pussas lite först å sen håller jag helt sonika i henne å sprayar. Om hon slingrar väldigt så kan man tackvare greppet oxå hålla fast huvudet lite mot sin egen kropp.
    Usch, låter som om jag blåhåller henne å är elak... inte alls så, men ibland måste de hållas ordentligt bara... Hon brukar slingra lite men bara man sprayat en gång så sitter hon still prevcis som hon blev förundrad.
    Inte alls nå skrik å gråt. Ibland går det att bara spraya när hon sitter rakt upp å ned men ibland får man så lov att hålla henne lite hårdare.

• champion

(har gett nässpray sen hon va 7 mån vid förkyln så jag gissar att vi har samma slags nässpray)

Svar på tråden Snabbt svar ang nässpray till 1 åring