• Anonym

Hur mycket får man i sjukpenning??

Jag har råkat ut för en olycka och är sjukskriven. Jag tjänar 19800/mån och försäkringskassan skulle betala pengar till mej från och med den 26 dec. Jag har fått två utbetalningar. En på 6000 någonting och så nu i dagarna en på 3400. Det blir ju alldeles för lite!!! Ska man inte få 80% av sin lön??? Åh vad allt ska krångla. Snälla ni som vet skriv något innan jag ringer och skäller på dem imorgon...

• Svar på tråden Hur mycket får man i sjukpenning??
  • Anonym

Men det har ju inte jag fått då?? 80% på min lön skulle ju bli något på 11500 ca efter skatt...

• Lejån

Har du inte fått något beslut vad de grundar din SGI på? Om inte så får du kontakta dem och höra.

• Anonym

Nej, fick bara någon lapp där dte stod att de betalat ut första summan. Jag förstår inte vad beslutet är? Kan det vara så att alla inte får 80%?? Åh vad jag blir trött på dem...

• Tiggr

Har du räknat med att du bara får utbetalt för 26 dagar? 26 dec-31 dec = 6 dagar, 1-20 januari = 20 dagar. Försäkringskassan betalar ut till och med den 20:e varje månad. Jag får det att stämma i alla fall.

19800x12x0.80=190 080 (80% av din årsinkomst)

190 080/365= ca 520 (din dagersättning före skatt)

520x26=13520 (din ersättning för perioden 26 dec-20 jan före skatt)

13520x0.7=9464 (din ersättning för perioden efter skatt, Försäkringskassan brukar dra ca 30 % om man inte angivit annat skatteavdrag)

Sedan kan det ju skilja lite beroende på hur mycket skatt som faktiskt dras och även några kronor för den koefficient som regeringen infört för uträknandet av sgi.

Världens vackraste Wilhelm!
  • Anonym

Tiggr ok tack för ditt tydliga svar! DÅ är jag lite klokare då...trodde man fick som en månadsutbetalning....men då verkar ju detta stämma då, tack

Svar på tråden Hur mycket får man i sjukpenning??