• Kange

Snabb pastasås?

Har du något väldigt svabbt och enkelt recept? Tänkte bjuda min man på god middag och samtidigt kolhydratladda. Men jag kan inte handla förrän sent och vill ha någon pastasås som går väldigt fort.

Han har haft så fullt upp på jobbet på sistone och nu tänkte vi äntligen försöka få en kväll tillsammans - tända ljus, efterrätt osv...

Tacksam för alla tips.

Kram Kange, v 39

• Svar på tråden Snabb pastasås?
  • ebben

Bara grädde ,skinka eller bacon,vitlök,svartpappar,salt,ev. tomater. Nåt sånt!

• lill linda 82

Jag brukar ta en cremefraiche o hälla i en kastrull, till sätta en buljongtärning och majskorn efter tycke. Steker medans knaperstekt bakon, hackat i småbitar. Sen ner i såsen med dom. Skiva minitomater i 2 delar, låt dom koka med såsen ett tag så dom bli mjuka. Lite svartpeppar om man vill "hotta" till det lite. Såå gott till pasta!

• HaJoMi

Gott med tärnad kassler och hackad rödlök som du fräser, pepprar och blandar i lättcreme fraiche i.
    Servera med färskpasta med spenatsmak.

Ingen direkt pastasås, men väldigt gott!

• fru januari

Här är min favorit som tar ungefär lika lång tid att laga som pastan att koka.

Skiva några olika kryddkorvar och eventuellt bacon. Stek.
    Skiva champinjoner och paprika och stek med en stund.
    Häll i creme fraiche och koka ihop. Krydda med chilisås och mejram. Stoppa i svarta oliver om du gillar det.

Faktiskt mycket gott och enkelt.

• snart tre

Jag har ett snabbt och kanongott recept - om man gillar skaldjur och saffran! Såsen består av:

Arlas Saffran Creme Fraiche
    Kräftstjärtar eller räkor (finns på burk i lag så man ej behöver tina)
    Hackade tomater

Koka snabbt upp såsbasen och rör sedan ned skaldjur och hackade tomater snabbt och blanda med nykokt pasta.

Jättegott!

• våsann

En till,

1 brk creme fraiche
    1 kruka basilika
    1/2 röd lök
    hackad rökt lax
    rivet citronskal
    salt
    peppar

Fräs lök en lite lätt, i med creme fraiche. Blanda i basilikan, citron och laxen, salta peppra och servera på direkten med massor av färsk pasta!

• fru januari

Hjälp vad hungrig jag blev!

• Pandy

eller köp en burk barillas pesto..den är jätte god.

• Party of five

Bidrar med en klassisk variant, men förenklad version. Min familjs favorit, enligt min man den godaste maten han någonsin ätit...

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Spaghetti med köttfärssås!

400 g köttfärs
    1 lök
    400 g krossade tomater
    peppar
    1 köttbuljongtärning
    vatten + matlagningsgrädde till lagom konsistens

Koka spaghettin. Bryn köttet och löken, tillsätt de krossade tomaterna, krydda och häll i vatten och matlagningsgrädde tills såsen har lagom konsistens (efter behov). Enkelt och supergott! Till förstås ketchup och riven ost och sallad.

• Lisa76

Keldas färdiga ost el ädelostsås på tetra (båda är supergoda) Koka broccoli någon minut & blanda i den i såsen och tillsätt skinka och majs. Blanda med massor av nykokt pasta. Smaskens & himla enkelt!

• Lisa76

Kom på två tilll: Bryn massor av lök & vitlök. Dela släng i lite coctailtomater. Rör i Philadelphiaost & krydda med salt, svartpeppar, lite socker och gärna färsk basilika. Plättlätt & snabbt!

Värm krossade tomater & söt/stark chilisås. Krydda med lite socker, salt, svartpeppar och ev chili beroende på hur stark chilisåsen är. Det ska vara lite "drag" i den här såsen. Häll i kräfstjärtar, räkor el en burk blandad skaldjursmix och rör runt bara så att det blir varm. Servera med pasta, mal över svarpeppar & lägg en kvist färsk basilika som garnering överst!

/ Lisa

• Ellisen

Nu vet jag inte om någon har sagt detta redan...
    De nya Creme Cousine, finns bland annat med vitlök/örter, scharlottenlök och ?? mm. De är jättegoda, blanda gärna i lite strimlad kyckling, paprika, ev lite vanlig cremefraiche för att späda ut. JÄTTEGOTT!!

• Krodan

Japp då blir det pastasås till middag då, jag blev så hungrig och sååå sugen Måste äta ordentligt nu när man är sjuk, så det passar perfa

• evaj

Min favorit:

Lök, färska tomater; majs, oliver och grädde. Smaka av med salt och peppar!

• Lisa76

Jag blev också superhungrig av att läsa era smarriga recept. Alltid välkommet med lite nya idéer & snabblagade rätter!

• Siena

ett paket bacon
    så mycket champinjoner så man tycker det blir gott
    1 gul lök
    1 burk cremefraiche med rosmarin (o vitlök?) smak
    salt o peppar efter smak

stek lök, bacon o champinjoner. blanda i cremefraichen i stekpannan. servera. detta recept räcker för två.

alt. 2

bacon
    champinjoner
    cremefraiche naturelle
    grönmögelost typ kvibille eller vad man gillar
    stek o blanda, funkar även om man är gravid om man låter osten koka ordentligt. detta recept går under benämningen kaloribomben hemma hos oss. ganska lämpligt om man samlar kalorier inför en förlossning!

bägge två tar inte längre tid än pastan o bägge är supergoda!

• annca

Krossade tomater, buljong, cayennepeppar, pressad vitlök och olivolja kokas ihop. Färdigt!
    Servera med färsk pasta och nyriven parmesan.

• Kange

Wow - vilken respons. Tackar, tackar för alla underbara recept. Perfekt att ha många varianter nu när jag försöker äta pasta ofta.

Tack!

• Lisa76

Krange, LYCKA TILL vilken dag som helst och ladda järnet Vad blev det för middag?

Kram Lisa

Svar på tråden Snabb pastasås?