• Bei Bei

Någon som har testat luftfuktare mot "torrhosta"? Snälla hjälp!

Min stackars 2,5 åring hostar i flera timmar i sträck varje natt. Hon har perioder som kommer & går, ibland är hon helt hostfri i månader, ibland hostar hon varje natt flera månader i sträck. Har varit hos flertalet läkare som alla konstaterat att det inte finns någon orsak till hennes hosta. Känner mig helt hjälplös och är beredd att prova det mesta.

Funderar på om en luftfuktare skulle kunna hjälpa? Är det någon som provat?
    Är det någon som har en luftfuktare och vet om den låter något? Den får ju inte surra för mkt, vill att hon ska kunna få lugn och ro på natten.

Nu har hon hostat konstant i 4 veckor och både hon, jag och hennes pappa är förtvivlade. Gråter

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Någon som har testat luftfuktare mot "torrhosta"? Snälla hjälp!
  • Max mamma

Har ni provat astmamediciner(bricanyl,pulmicort)?
    Att hosta just på natten är ju ett ganska vanligt symptom för just astma.
    Har ni provat hostmedciner?
    Vilka isf?Slemlösande?Hostdämpande?

Har åxå en hostig son...han har hosat hela sitt liv tror jag-vi har provat ALLT under dessa år,men han har jämt hostat på dagen men oftast inte på natten...han har förkylningsastma å har självklart behandlats för detta i perioder..men annars har han "bara" känsliga luftrör.

Kram.

• Bei Bei

Max mamma: Ja, vi har testat mollipect (hostmedicin), bricanyl (har vi hemma och använder när hon är slemmig pga förkylningar/feber) och lepheton (starkare hostmedicin med bla morfin i) Inget fungerar och tar bort hostan helt, tyvärr.
    Läkarna säger att det inte är astma, för isåfall skulle hon hosta på dagen med (det gör hon inte, bara när hon är sjuk och har annan typ av hosta)
    Hon skulle isåfall hosta när hon blir varm och när hon leker/springer mkt, men det gör hon inte, utan bara när hon sover.
    Läkarna hittar heller inga missljud på lungorna som tyder på något, typ astma.

♥ Ronja ♥
  • Themis

Jag har haft långvariga irritationer i bronkerna efter virusinfektioner de senaste två vintrarna, som bara märkts nattetid i form av extrem hosta.

Och då har jag fått ta först Bricanyl, sedan Pulmicort och till sist Symbicort för att bli av med det, plus Mollipect dagtid och Cocillana Etyfin på natten i olika omgångar.

Det är inte astma men en ospecifik reaktion i luftvägarna som gör att det blir så, säger min läkare, och kroppen går liksom i baklås och kan inte bryta det hela utan läkemedel.

Om inget hände på annat vis så hade jag nog krävt att få testa Pulmicort eller Symbicort till mitt barn om läget var som du beskriver, och bytt läkare om inget hände.

• Bei Bei

Bimsan: Jag vet inte hur jag ska göra för att gå vidare, känner mig helt maktlös. Vi flyttade precis innan jul från Göteborg till Kalmar och jag tänkte att kanske kanske de kunde göra en större undersökning på henne än vad de velat göra i Göteborg. Men nej, möttes av "barn HAR hosta" och en läkare som trodde att JAG var livrädd för att det ska vara något stort fel (cancer eller så) "Du behöver inte vara orolig" ... Är inte orolig, men jag vill att hon ska slippa hosta sönder sig på nätterna. Hennes nattsömn blir ju störd varje natt.
    Just det där "barn HAR hosta" har flera läkare sagt till oss, men är det verkligen så himla normalt att behöva ge sin dotter medicin 2 ggr per natt med morfin i? När hon inte är sjuk?

Blir så ledsen och frustrerad.

♥ Ronja ♥
  • Gates

Vi har en! Dottern hostade pa natterna i tre manader innan hon fick sina horntander forra aret. Luftfuktaren tog inte bort hostan, men gjorde det lattare for henne att hosta dvs. hostan lat "trevligare" (om man kan saga sa...) Vi bor inte i Sverige, men var luftfuktare ar nastan som en jattestor kaffekokare som star och puffar ut anga, den later inte alls. Forsta gangen vi anvande den, missforstog vi instuktionerna och fick igang den pa nagot vi kallar "vaxthusinstallning" -jag trodde malarfargen pa vaggarna skulle trilla av!

En kompis till mig tipsade om "Vicks Vaporub", det var mer effektivt for oss! Gjorde en google-search pa namnet+ Sverige, det verkar finnas dar med. Det ar en starkt mintdoftande salva och man smorjer den pa brostet, ryggen och under fotterna. Vi anvande den i kanske en vecka och sen kom tanderna, men under den veckan hostade hon nastan inte alls. Kanske vart att prova innan ni investerar i en luftfuktare?

Min dagmamma har tvillingar som latt far luftvagsinflammationer, hon kor med Vicks Vaporub i kokande vatten och sa far de sitta och andas in angan under en handduk om hon marker att de borjar blir sjuka. De ar dock 5 ar gamla, kanske inte lika lyckat med en 2.5-aring.

Sjalv ar jag kanslig for forandringar i lufttryck och far garna lite smaont i halsen vid vaderforandringar, flygresor, luftkonditionering och vistelser i andra klimat. Alla fyra i kombination garanterar en jatteforkylning- sa fort vi reser nagonstans blir jag sjuk. Din dotter kanske har liknande luftror?

Hoppas att det ordnar sig! Vi provade ocksa precis ALLT och sprang hos familjedoktorn och lag vakna om natterna innan vi hittade svaret- och vi slosade pengar pa en luftfuktare som inte hjalpte!

• Bei Bei

Gates: Vicks finns här i Sverige med, men tack för tipset! Vi brukar smörja lite lätt på bröstkorgen på henne. Den hjälper bra när det är snorigt värre.
    Tack för ditt långa svar. Ska inte springa och köpa en luftfuktare, har tur att mina föräldrar har en tydligen som bara står i förrådet & samlar damm, så vi ska prova den.

I natt har dottern hostat jättemkt och vid 01-tiden testade hennes pappa att ge henne tavegyl (flytande) eftersom hon kliade sig extremt mkt över hela kroppen. Vi fick det utskrivet eftersom hon ibland får klåda/utslag när hon har hostperioder, men vi har aldrig provat det. (Eftersom klådan gick ned av sig självt) och nu har hon inte hostat sen 02 i natt och sover ännu! Kanske bara är en slump, men vi ska prova i natt igen får vi se.
    Vad tusan kan det vara då om allergimedicin hjälper men hon inte har allergi? (vi har kollat henne nyligen)

Är glad att både hon & jag fick sova ut till slut. Våra dagar har börjat 4-5 numera när hon vaknar av hostan och inte kan somna om...

Tack för alla era tips & era svar. Ni som har svarat har verkligen lagt ned tid på långa svar. Jättegulligt!

♥ Ronja ♥
  • Jasmin

Av det bildas det mycket kvalster :S

• drakis

Har funderat på en luftfuktare,
    Bildas det mycket kvalster av dem?

• akhil00

Hej!

Vi köpte en luftfuktare till.sovrummet och den använder vi vid varje hosta. Den gör verkligen skillnad. Man får bevaka med en hygrometer så luftfuktigheten inte blir för hög, då växer mögel och kvalster istället. Men för oss är luftfuktaren en räddare i nöden och dottern sover alltid bättre när luftfuktaren väl fått stå och gå.

www.clasohlson.com/se/Wilfa-luftfuktare-HU2W-300,-40m2/p/36-8436

M

Svar på tråden Någon som har testat luftfuktare mot "torrhosta"? Snälla hjälp!