• luckysun

Vad tror ni? Vill ej få någon bakterie i mig.

Åh, nej nu blir jag orolig.

Min man är mycket duktig på att laga mat men för n vecka dsedan gjorde han kyckling som blev för torr/seg. den hade stått för länge i ugnen.

Ikväll gjorde han kyckling igen men jag blir orolig för att den kanske var rå.
    Den hade stått i ca 150 grader i ugnen i ca 2 timmar.

Kycklingen var fin men lätt rosa. Jag åt lite av den. Är rädd nu.

vad tror ni? Min man sade att den blev jättebra då den var så mör så han åt mycket av den.

Vad tror ni? Vill ej få någon bakterie i mig. Vilken temperatur hettas kycklingens bakterier upp ordentligt?

• Svar på tråden Vad tror ni? Vill ej få någon bakterie i mig.
  • Themis

De flesta bakterier lägger av vid så där 80 grader men salmonellan som är huvudorsaken till att vara skeptisk mot kyckling är en tuff rackare, och därför ska man genomsteka kyckling.

Men det är ju inte alla kycklingar som innehåller salmonella så det är inget gjutet att man måste bli sjuk på en gång, ta det lugnt och se hur det går.

Ska ni spara nåt av det där köttet så rekommenderar jag dock att mikra eller steka det klart nu innan ni ev. förvarar och äter det igen, för man ska inte uppmuntra tillväxten av bakterier.

• Ise 27

Har han tillagat den i två timmar så lär det inte vara nån fara! Var det filé eller med ben?? Är det med ben så blir kycklingen alltid lite rosa och är helt ofarligt. Ta det lugnt!!

• luckysun

Det var kycklingklubbor.

• Lola Jämtland

Efter 2 tim i en ugn borde den vara klar........

//Blir det nånsin våran tur.....
  • luckysun

Jag har funderat mycket på just temperaturen. Räcker 150 grader tro för att dem elaka bakterierna ska dö?

Det kanske är viktigare med hög temperatur än lång tid i ugnen?

• Lola Jämtland
    luckysun skrev 2008-01-28 08:04:50 följande:
    Jag har funderat mycket på just temperaturen. Räcker 150 grader tro för att dem elaka bakterierna ska dö? Det kanske är viktigare med hög temperatur än lång tid i ugnen?
    De bakterier man kan oroa sig för dör vid 70 grader.

Salmonella kan finnas i kyckling men är inte fosterskadande.
  • Zekå

Köp en ungns termometer så kan ni kolla tempen inne vid benet eller mitt i den tjockaste delen nästa gång.
    Men 2 h lär nog räcka.

• luckysun

Lola Jämtland, men dör salmonella bakterier vid 150 grader tro?

mycket viktigt för mig att veta...

• Lola Jämtland
    luckysun skrev 2008-01-28 08:10:46 följande:
    Lola Jämtland, men dör salmonella bakterier vid 150 grader tro?mycket viktigt för mig att veta...
    Jag tror inte att risken är överhängande precis att salmonella ens finns i kyckling här i Sverige....
    Jag tror vi är snabba på att stoppa såna smittor.

Från smittskyddsinsitutet:
    "Infektion med salmonellabakterier (salmonellos) är vanligt över hela världen. Sjukdomen är en zoonos, d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa. I Sverige är färre än 1% av alla djur och livsmedel smittade med Salmonella, till skillnad från flertalet andra länder i Europa, där det är vanligt att t.ex. (rå) kyckling och ägg är förorenade med Salmonella. I flertalet europeiska länder (dock ej Norge, Finland och Sverige) är Salmonella Enteritidis från ägg och kyckling ett särskilt stort problem.

I Sverige rapporteras c:a 4000 fall per år, varav c:a 85% är utlandssmittade. Normalt rapporteras 4 till 8 utbrott per år. Av de utlandssmittade fallen kommer många från Medelhavsområdet, speciellt S. Enteritidis som ökat påtagligt i stora delar av Europa sedan 1985. Därefter har antalet smittade minskat något i många länder, framför allt har en förändring av fagtyperna observerats."

En länk till att läsa:

www.vardguiden.se/Article.asp

Där står det bla:
    "Bakterierna dör vid kokning eller genomstekning."

• luckysun

Ok, Lola Jämtland, du verkar vara kunnig på det här. Skull DU vara orolig om du hade varit lika dum som mig, dvs. lagade kycklingen i 150 grader i 2 timmar?

• Flickis71

luckysun skrev 2008-01-28 08:10:46 följande:

Lola Jämtland, men dör salmonella bakterier vid 150 grader tro?mycket viktigt för mig att veta...
    Salmonella dör också vid 70 grader, så din kyckling ska vara OK. Se länk nedan...

www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp
  • Lola Jämtland
    luckysun skrev 2008-01-28 08:25:18 följande:
    Ok, Lola Jämtland, du verkar vara kunnig på det här. Skull DU vara orolig om du hade varit lika dum som mig, dvs. lagade kycklingen i 150 grader i 2 timmar?
    Kunnig vet jag inte. Jag letar bara fakta som finns.

Jag skulle inte ha varit orolig.

O dum vill jag inte kalla dig.
  • luckysun

Vad snäll du är. Jag har iallafall mått bra över natten och klämt i mig frukost. Hoppas bebis inte dör i magen eller att ngt annat händer..

• Babe

Tips: köp en kött-termometer och se till att tillaga all kött till alltid över 70 grader, se vad som gäller för olika kött/kyckling/fisk, men alltid över 70, då dör de felsta bakterierna!

• luckysun

Så Babe, du tror inte heller att det var farligt av mig att äta kycklingen?

• Bella8

Jag tror att du kan vara helt säker på att detta inte var farligt! Har din man haft kycklingklubborna i ugnen i 150 grader i 2 timmar så tvivlar jag faktiskt på att de ännu var möra, snarare lite åt det torra hållet skulle jag tro och dvs VÄL GENOMSTEKTA!

Man brukar rekommendera drygt 1 timme i ugnen vid 150 grader eller cirka 45-50 min vid 175 grader, då brukar de vara genomstekta men möra. Din man har säkerligen tänkt på din oro och tagit den på allvar ifall han hade de små klubborna inne i ugnen i två hela timmar.

Här kommer ett recept där du kan se rekommenderad tid i ugn:

http://recept.nu/1.37214/gi_viktkoll/ugnsstekta_kycklingklubbor

Bella

~~*~~Charlie050412~~***~~Lillasyster i MagenBF080410~~*~~
  • listo
    luckysun skrev 2008-01-27 21:24:38 följande:
    Den hade stått i ca 150 grader i ugnen i ca 2 timmar.
    HELT riskfritt, jag lovar.
    Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
Svar på tråden Vad tror ni? Vill ej få någon bakterie i mig.