luckysun skrev 2008-01-28 08:10:46 följande:
Lola Jämtland, men dör salmonella bakterier vid 150 grader tro?mycket viktigt för mig att veta...
Jag tror inte att risken är överhängande precis att salmonella ens finns i kyckling här i Sverige....
Jag tror vi är snabba på att stoppa såna smittor.
Från smittskyddsinsitutet:
"Infektion med salmonellabakterier (salmonellos) är vanligt över hela världen. Sjukdomen är en zoonos, d.v.s. en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa. I Sverige är färre än 1% av alla djur och livsmedel smittade med Salmonella, till skillnad från flertalet andra länder i Europa, där det är vanligt att t.ex. (rå) kyckling och ägg är förorenade med Salmonella. I flertalet europeiska länder (dock ej Norge, Finland och Sverige) är Salmonella Enteritidis från ägg och kyckling ett särskilt stort problem.
I Sverige rapporteras c:a 4000 fall per år, varav c:a 85% är utlandssmittade. Normalt rapporteras 4 till 8 utbrott per år. Av de utlandssmittade fallen kommer många från Medelhavsområdet, speciellt S. Enteritidis som ökat påtagligt i stora delar av Europa sedan 1985. Därefter har antalet smittade minskat något i många länder, framför allt har en förändring av fagtyperna observerats."
En länk till att läsa:
www.vardguiden.se/Article.asp
Där står det bla:
"Bakterierna dör vid kokning eller genomstekning."