• Drutten83

HUR skaffar jag CPR (danskt personnummer)?

Måste ha ett cpr-nummer då jag ska jobba i danmark, men HUR skaffar jag det och vad behöver jag ha med då jag ansöker om det? Jag bor i Göteborg men ska jobba i Köpenhamn och har hört att det ska ansökas om i den region där man ska arbeta, kan ju googla den informationen, men vilka ska jag uppsöka?

SNÄLLA, NÅGON SOM VET MINSTA LILLA, HJÄLP MIG, DETTA ÄR VIKTIGT!

Mvh/
    Drutten

• Svar på tråden HUR skaffar jag CPR (danskt personnummer)?
  • Bicky

Jag bodde och arbetade i Kph. Jag gick till Folkeregistret och anmälde mig och fick ett personnummer, CPR. Man får ett sygesäkringskort som kan användas till allt möjligt från läkare till biblioteket.

www3.kk.dk/Service/BoligOgByggeri/Folkeregistret.aspx

Det danska nummret är baklänges, alltså dag, månad, år och fyra kontrollsiffror.

• Bicky

Och en annan sak, på anmälningsblanketten finns frågan Tillhör du den lutterska tron, eller någon liknande formulering. Om du kryssar där kommer du med i den danska folkekirken och betala skatt där. Om du inte klickar behöver du inte betala skatt till den danska kyrkan.

• Drutten83

Ok. Måste jag pka heeela vägen dit för det då?

• Bicky

Du kan väl gå dit när du ändå är i Kph? Fråga din danska arbetsgivare vad som är bäst.

• Drutten83

Ska inte dit och jobba än, men de vill att jag har allt klart när jag väl komer. Känns lite drygt att åka dit och betala broar och bensin för en dag bara sådär.

• Bicky

Ska du flytta till Kph också eller veckopendla?

Svar på tråden HUR skaffar jag CPR (danskt personnummer)?