• efemeryda

duo eller kombivagn?

vad är det för skillnad o vad är bäst?

vilket varumärke föredrar ni?

• Svar på tråden duo eller kombivagn?
  • Spiken

Liggdelen i Duo-vagnen är större, så vi valde en sån eftersom min dotter föddes på sommaren och jag tänkte att det kunde bli lite trångt framåt vintern när både overol och åkpåse skulle användas.
    Men jag tror att Duo-vagnen är större än kombin.
    Jag har bara provat Brio och Emmaljunga, vi har en Brio för jag tyckte den var lite "skumpigare" än Emmaljungan och vår dotter slocknar så fort vi lägger henne i den.

• Minika

Det här hittade jag på en site, tycker det är informativt och bra..:D

Att välja vagn - duo eller kombi?

Duovagn - dvs. en ren liggvagn under barnets första tid (5-10 mån) då barnet inte kan sitta upp. Därefter lyfts denna insats ur och ersätts med en sittinsats - dvs. du får en ren sittvagn.

- Fördel: Liggvagnen är bredare och lättare vilket ger mer utrymme för bebisen och en mer lättmanövrerad vagn för de nyblivna föräldrarna.

- Nackdel: Kan vara svår att få in i bilen om man inte har en kombi samt att den är något dyrare i pris.

Kombivagn - dvs en ren sittvagn som kompletteras med mjuk- eller hårdlift som barnet ligger i under första tiden.

- Fördel: Man kan snabbt och smidigt bära med sig babyn i liften utan att behöva ta med vagnen hela tiden. Något billigare.

- Nackdel: Tyngre och trängre under "liggtiden".

Vilken vagn man väljer är en smaksak. Överlag säljs det fler kombivagnar än duovagnar i Sverige. Bor man i lägenhet eller har en mindre bil är kombivagn vanligast. Bor man i hus och har en större bil är duovagn ett hett alternativ.

• Moparwoman

Vi hade en Emmaljunda Duo Edge och fördelen med den liggdelen är att man kan vinkla upp botten så att barnet kan halvsitta. Detta gjorde vi efter några månader då han blev mer nyfiken!

Liggdelen är stor och rymlig men det är också vagnen. Kanske lite försent köpte jag en mjuklift och hade i på vinter. För då kunde man ju bära med sig om man visste att man hade det behovet (tex. på tåget).

Men jag älskar den vagnen och tycker den var super!

• Hallonbusken

Efter mycket funderande väljer vi en duo. Kombivagnarna nuförtiden ser alldeles för klumpiga ut i mina ögon och som nämnts innan så känns ofta insatsen liten, speciellt om man får en lite större bebis.
    För vår del blir det en Bugaboo Cameleon, jag vet - dyr, men den har allt vi värdesätter i form av låg vikt, lättkördhet, bra hjul, lätt att hantera och en ren design!

Svar på tråden duo eller kombivagn?