• Anonym

Hur länge måste man vänta?

Om en person försvinner bara sådär, en vuxen då, troligtvis frivilligt. måste man vänta en viss tid innan man kan polisanmäla han/hon försvunnen?

Och om man anmäler? Vad gör polisen åt det isåfall?

• Svar på tråden Hur länge måste man vänta?
  • giz

24 timmar. men är det frivilligt försvinnande så tror jag inte polisen ens höjer på ögonbrynet.

• Nyfiken gul

när man inget hört efter ett par dygn skulle i alla fall JAG anmäla personen som försvunnen.... o då skulle jag anmäla först o fräsmt efter att själv försökt hitta vederbörande. Ringa runt o kolla bland folk, kolla bankgirot osv för att se om någon hört något eller om pengar är plockade.

Det polisen gör är vad jag vet att kolla såna saker man själv har gjort till att börja med... att kolla om personen rört sina tillgångar, varit på jobbet, i kontakt med anhöriga (man ringer tex föräldrar, syskon , vänner ), kolla när mobilen senast användes (sms eller samtal).....

men efter hur lång tid de gör något åt anmälan, det vet jag inte..... kan nog variera beroende på vart man bor i landet....

• Anonym

Okej. Personen ifråga är en kompis till mig. Ingen har sett eller hört nånting sen igår eftermiddags.. (har verkligen ringt runt ALLA och frågat)har varken plånbok eller mobil med sig, bara kontokortet.

Ska gå till banken och kolla imorgon..tänkte inte på att man kunde göra det idag

tack så jättemycket för svaren.

• ming

Vad konstigt. Jag hade definitivt ringt polisen. Man är ni säkra på att han/hon verkligen är försvunnen. Kanske ville haon bara vara för sig själv och inte bli störd och därför inte har tagit med sig telefonen.

• Anonym

Mm, jag är iaf ganska säker på att han/hon är borta. (vill inte lämna ut för mycket info)....gick hemifrån igår under tiden då sambon sov..ställde ett par timmar innnan in en träff med en kompis utan att säga varför..

Visserligen har haon haft det ganska jobbigt ett tag nu, men man blir ju ändå orolig, även om det är friviligt..

• ming

Ja, om det nu är någon som har haft det jobbigt och svårt är ju risken att han/hon har gjort nåt själv.
    Kanske bäst att ringa polisen, så kan de ju åtminstone kolla om de har fått in nån på sjukhusen eller nåt.

• Anonym

Mm..ska faktiskt gå till polisen med en kompis alldeles strax, ska bara vänta på att han kommer hit.

Misstänkte att man var tvungen att vänta 24 h och det har ju gått så lång tid nu..

Svar på tråden Hur länge måste man vänta?