• StellaK

Flyga med bebis? För och emot! Vill ha argument/erfarenheter!

Vi har blivit bjudna på bröllop i Schweiz när lillan är 6 mån. Men min man vägrar låta vår dotter flyga pga att han menar att hon är för liten och att det kan vara förvirrande och obehagligt. Samtidigt verkar "alla" flyga med bebisar. Jag skulle vilja höra lite argument för och emot!

(Alternativet är färja + tåg och det tar tid -ett dygn- och kan också vara tröttande för en så kort bortavistelse menar jag...)

• Svar på tråden Flyga med bebis? För och emot! Vill ha argument/erfarenheter!
  • Sing Star

Vi flög till Kreta när vår dotter var 3,5 månader. Det gick jättebra! Har inget att säga emot.

ღ ♥ ღ JOHANNA i mitt hjärta ღ ♥ ღ
  • Magic Star

skulle hellre flyg än åka tåg, flygningen brukar inte vara några problem, men en lång resa med båt och tåg kan vara jobbigare

• K C J

Men det tar väl max 2,5 h att flyga dit...? Absolut inga problem. Människor flyger ju med barn både hit och dit.

Skulle däremot aldrig åka färja för då kan man ju bli sjösjuk och sen tar det mycket längre tid.

• Zorn

Vi flög inrikes med vår lilla tjej för första gången när hon var 3 veckor. Absolut inga problem. Nyligen flög vi till Sicilien och även det gick lika bra - Då var hon 3 månader. Fly på. Schweiz ligger ju dessutom ganska nära.

♥♥ M A H I ♥♥
  • Tuva 05

Min dotter är två år. Hon flög till Finland när hon var 7 veckor gammal, inga problem alls. Sedan har hon även flygit till både Thailand och Egypten, utan några som helst problem. Ammning eller välling vid lyft och landning hjälper om lillan har känsliga öron.
    Lycka till!

• Kimmie

Jag flög med sonen första gången när han var knappt 3 veckor gammal. Han sov nästan hela resan igenom och verkade inte alls bekymrad över ljud osv.
    Nästa gång vi flög med honom så var han 2,5 månader, det gick också jättebra!
    Och sista gången jag flög med honom så var han 3,5 månader och då gick det sådär. Han ville inte sova alls och grät mycket i slutet av resan när vi var påväg att landa. Jag misstänker att han fick ont i öronen eftersom hans mjölk tog slut under flygtiden så han hade inget att suga på/svälja.

Ett tips är att amma eller ge flaskan under lyft och landning, som ovanstående skrivit. Då sväljer hon och undviker att få lock/tryck för öronen.
    Sen låter det ju i allmänt en del i planet också som hon kanske kan bli störd av. (Motorer, flygvärdinnan/piloten som pratar). Kanske en mössa eller något att täcka öronen med?

• LeosMom

Vi flög m sonen som var 5 månaer till FLorida. Flyget blev även försenat så vi fick ett xtra stop och blev 10 timmar försenat! MEN sonen var nog den som var lugnast, han sov så gott som hela tiden och jag tror att det är mkt enklare att flyga meddom vid den åldern än när dom börjar springa och ha myror i brallorna. Vi fick tom beröm på den längsta sträckan av medpassagerare för han var så duktig och vi föräldrar tog hand om honom så bra.
    Åk och ha kul, det är en relativ kort flygresa och 9/10 barn sover hela vägen. Vi hade en bärsele som han även sov i....väldigt praktiskt när man vill ha båda händerna fria.

• StellaK

Tack för svaren Någon mer med erfarenhet?

• Laurentia

Vår dotter är två år och har flugit många gånger i och med att vi bor utomlands. Första gången var hon tre månader. Jag tycker att det är ett mycket bättre alternativ att tillbringa två timmar i ett flygplan än att resa i ett dygn. Det är nog minst lika förvirrande och otrevligt att frångå rutiner och vanor under ett helt dygn.

De första gångerna vi flög (upp till ett år ungefär) sov hon mest och märkte inte av resandet särskilt mycket. Jag kanske skall tillägga att vi även rest med tåg (sex timmar, då hon var 10 mån) och det funkade bra det också.

• StellaK

Tack för svaren!
    Kan någon hjälpa mig med argument för att övertyga min man om att flyg är bäst lösningen och inte farligt?

Svar på tråden Flyga med bebis? För och emot! Vill ha argument/erfarenheter!