• Envis

skriv inte våran/vårat/eran

Jag vet att jag är lite gnällig nu, men korrekt svenska är faktiskt VÅR -inte våran. VÅRT -inte vårat. ER -inte eran.

• Svar på tråden skriv inte våran/vårat/eran
  • Butterscotch

Jag håller med, det ser vansinnigt fult ut. Lika fult som att skriva "Jag gav den till han" - det heter honom!

• Eisa

Det ser för jävligt ut att skriva "våran" men det LÅTER för jävligt när folk säger "vår", typ "Var är vår bil?"
    I talspråk låter det bättre med våran.

• Envis
    Eisa skrev 2008-01-28 08:03:03 följande:
    Det ser för jävligt ut att skriva "våran" men det LÅTER för jävligt när folk säger "vår", typ "Var är vår bil?"I talspråk låter det bättre med våran.
    Jo, många säger nog "våran". Men de borde lära sig att skilja på tal- och skrivspråk
  • Envis
    MammaEmelie91 skrev 2008-01-28 08:03:15 följande:
    :| då har jag lärt mig något nytt idag oxå
    Ja, men det var väl bra
  • Dramaonline

Jag håller inte med.
    Särskrivningar och han/honom-fel är otydliga, förvirrande, fula fel, som i längden utarmar språket.

När det gäller våran, erat... det finns en språklig logik i det, som jag gärna accepterar i ett sånt här sammanhang. Jag tycker det ger färg åt inläggen.

Jag skulle stryka den formen om det var en text som till exempel var officiell, som representerar ett företag eller institution, är av påtaglig skriftspråkskaraktär eller av bestående natur.

Men bland alla fel man kan göra tycker jag detta är ett av de allra mest oförargliga. Nästan charmiga.

• Envis

Ja, alla tycker vi olika. Jag som är van att korra texter tycker dock det är oerhört störande, oavsett var jag ser dem.

• Dramaonline

*Skrattar*

Jag korrar också, och gör ändå syftasanalys.
    Vet inte vem av oss som är mest yrkesskadad....

Svar på tråden skriv inte våran/vårat/eran