• Karin Hz

tips vid klåda?

Jag tror att jag blir galen snart. Det kliar så förbaskat på armar och ben hela tiden! Jag smörjer mig massor men det hjälper inget vidare. Kvällarna när jag ska sova är värst, igår fick maken komma och bädda rent i sängen sent på kvällen för att jag tyckte att lakanen stacks...

Någon som känner igen sig? Kanske sitter du och lurar på några bra anti-kli-tips?!

• Svar på tråden tips vid klåda?
  • Malinell

Har hört att det finns tabletter mot klåda! Kolla upp det!!

• Straw

Det finns tabletter mot grav.klåda. Annars sägs det att potatismjöl kan lindra.
    Jag själv hade extrem klåda och fick senare veta att jag hade förändrade levervärden.
    Hör med barnmorskan om det är något som ska kollas.

• Linda 23

Jag ycker du ska ta lever och gallsyre prover.

jag hökk på att klia ihjäl mig jag med. Det finns vanlig gravklåda och så finns det hepatos. Det låter som du inte har vanlig gravklåda.
    Vilken vecka är du i?

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • Mejas mamma

Om det är graviditetsklåda kan du be din BM skriva ut Tavegyl åt dig som är en tablett mot just klåda! Jag fick det vid min förra graviditet. Även barn som har vattkoppor kan få den!

• Linda 23

Kliar det i händer och fötter?

• Karin Hz

Jag är i vecka 22. Har läst om gravklåda, men det känns som att det borde komma senare? De enda ställena det inte kliar på är just händer och fötter, och det är väl et gott tecken?

Ska inte till bm förrän om 4 veckor, så jag får väl försöka härda ut... Ska försöka shoppa nån riktigt fet och lyxig kräm som kanske lindrar.

• Linda 23

prova aloe vera. det svalkar lite

• lelle1

Kan rekomendera antingen aloevera eller att smörja med mandelolja...

• Catwoman1

Kliar för mig med...har provat hydrokortisonsalva och det hjälper lite iaf...men ska nog fråga BM om tips.

• WickL

Låer som grav klåda. Antingen är det bara ren grav klåda & då behandlas den med Tavegyl  som är klådstillande. Den tabletten hjälper bra ett tag in i graviditeten men sen brukar klådan bli värre & värre så i mitt fall har det alltid blivit igångsättning runt V38.

I allvarligare fall med samma symtom kan det röra sig om dåliga levervärden som en följd av graviditeten sk Hepatos. Be BM ta gallsyreprover så fort som möjligt. När det gäller Hepatos finns det medicin mot det ochså & för att lindra klådan används även här Tavegyl.

Jag är gravid med vårat 5 barn & har som "vanligt" grav klåda. Jag äter Tavegyl 5 tabl om dagen. Och på ons blir jag igångsatt pgr av detta då klådan är fruktansvärd sedan 2 månader tillbaka.

Hursomhellst ring din BM i morrgon så hjälper hon dig.

Lycka till/Wictoria

• Gsson6

Handsprit fungerar jättebra...Jag jobbar inom vården och det händer att vi använder det på våra patienter oxå...Går att köpa på apoteket...

• tjorven80

weledas havande skaps olja funkadeför mig.. men gör testerna först.. så de inte e någonting som satt sig på levern eller liknade.. du har inte så prickar.. som små sår? skabb??

• Babe

Du tar inte ngr mediciner eller äter/dricker ngt du inte brukar? Kan vara en allergisk reaktion. När man blir gravid kan man antingen bli känsligare elle rmer tålig. Jag hade enorm klåda med små blåsor på armar och vrister några veckor i början av grav. det var inte hepatos, utan kroppen överreagerade helt enkelt på alla hormoner som frisätts i kroppen plötsligt, väntar tvillingar... Du kan få göra test för hepatos, men mest troligt är det inte det!! Vanligast är att man reagerar på en medicin eller annat man intar. Jag duschade kallt och smord ein mig med oparfymerad olja och emellanår baddade jag med alsollolösning för att jag rivit sönder huden... Hoppas det ger sig! Det finns salvor som din BM/apoteket/dr kan rekommendera som lindrar klådan, som är lämpliga för gravida.
    /Babe

Svar på tråden tips vid klåda?