• Pojkmamma x3

Tips önskas! Charter med 1 åring.

Hej!

Vi ska åka till Kreta i Maj. Vi kommer att åka hela familjen. Barnen är 7, 4 och 1 år.
    Då vi inte rest med barnen förut behöver vi lite praktiska tips. Framförallt är det 1 åringen jag tänker på.

Tex.
     *Tips på bra vagn att ha med? Funderar på att köpa en beg eller ny billigare modell. Vi har en stor och klumpig Emmaljunga EdgeLedsen.

* Hur funkar det med vagnen på flygplatsen / incheckning?
    * Kan man ha med resesäng?
    *Får barnen också ha med bagage på 20kg? Hittar ingen info nån stans? Ska maila Novair och fråga, men nån kanske vet?
    * + andra tips som ni upptäckt när ni varit ute och rest.

Tack!

• Svar på tråden Tips önskas! Charter med 1 åring.
  • Panna82

Jag skulle köpt en smidigare vagn typ på Blocket.

Ang. incheckning av vagn så skiljer det sig mellan flygbolag. När vi åkte med NovAir (Apollo) fick vi inte ta med vagnen till gaten utan fick checka in den på specialbagage.
    Nu senast åkte vi med PrimeraAir (Solresor) och fick ha vagnen ända fram till gaten.

Jag tycker det är onödigt att släpa på resesängen, hotellet ordnar väl med säng till minstingen.

• sandbacken

Vi var på Kreta förra året då vår son var drygt 1år, vi hade med en sulkyvagn och det fungerade perfekt. Vi åkte med Apollo flygbolag var Novair. Vi fick checka in väskor först och sen gå till ett annat ställe med vagnen. När vi kom fram på Kreta fick vi vänta flera timmar på vagnen och fler med oss, dom hittade igen dom. Men efter lång väntan så kom vagnarna, hade säkert legat ute vid något av flygplanen. Vi var i Rethymnon helt underbara människor, dom avgudade vår son. Ni kan troligtvis hyra säng på hotellet. Såvitt jag vet så får barnen ha 20kg från det att dom fyllt 2år, när man får betala för dom?. Ha en trevlig resa.

• Karro K

Hej,

Stora och klumpiga barnvagnar är inget att ta med sig. Försök hitta en mindre och billigare variant. Jag flög själv i söndags från Chanias flygplats och jag fick ha min son i paraplyvagnen upp till gaten och i bussen till flygplanet. Sen fällde jag ihop den och lämnade den på marken innan vi gick upp i flygplanet. Funkar perfekt.
    Oftast kan man önska "babycot" alltså spjälsäng på hotellet. Se till att det står på era bokning. De flesta hotellen har babycots som dom ställer in i lägneheten. OBS! Detta brukar vara något som man får betala för. Så var beredd på en liten summa pengar för babycoten.
    Vilket bolag reser ni med och vilket hotell ska ni bo på?

För barn som är under 2 år och som bara betalar infant avgift får inte ha eget bagage. Alltså får din 1 åring INTE ha egna kilon.

Välkomna till Kreta!!!!

Karro K

Svar på tråden Tips önskas! Charter med 1 åring.