• sötasofie

Spenat - vad göra?

Jag har slutligen fallit till föga och köpt en massa färsk spenat. Min sambo pratar glatt om hur gott det är, men allt som spökar i hjärnan på mig är den vidriga stuvade spenaten som serverades i skolbespisningen. Nu söker jag tips på vad man kan göra med färsk spenat.

Någon som har bra recept?

• Svar på tråden Spenat - vad göra?
  • Jindra

Jag har inte använt mig utav färsk spenat...men fryst spenat pytsar jag i vad som helst...exempelvis i köttfärssås...ingen direkt smak, snarare mer saftigare och jag tror att det blir nyttigare

• annca

Äta den rå i sallad. Med lite vinägrett på olivolja och balsamvinäger, och färsk tomatoch lite riven parmesan.

Hemstuvad spenat blir faktiskt jättegott - milsvitt från matis slemröra!
    Nu evt jag inte hur man gör med färsk spenat, men med fryst brukar jag helt enkelt tina den i kastrull men lite smör i botten och sedan strö över lite idealmjöl och hälla på grädde tills jag tycker det ser lagom ut. Och så krydda med muskot salt och peppar.

• Peki

Pastasås med spenat.

Fräst lök, spenat, grädde, lite buljongtärning, salt och peppar.
    Ta i en äggula precis innan servering (får ej koka sedan). Servera med riven ost. Jätteenkelt, jättegott. Stekt bacon eller tärnad rökt skinka är gott i om man vill ha något kött också. Kan även varieras med lite gorgonzola i.

• sötasofie

Tack! Vilka gullhönor ni är! Skall pröva... till och med den stuvade. Kan ju inte vara värre än det läskiga gröna blasket, och det överlevde man ju

• Bupa

Här är en fin spenat;

smält smör och olivolja, fräs vitlök och chili.
    Sen kastar du i färska spenaten (mycket, för dom krymper i värmen) och rör om ett par gånger, skvätt på lite citron. Voila!
    Vill man vara riktigt depraverad, lägger man i ett par nävar riven parmesan!

Detta är superduper till tex lax och potatis!

• JsN

Stek den i smör och olivolja salta och svartpeppra. Ät och njut!

• MuminMy
    Spenat är jättegott i paj! Med t.ex lax eller svamp! Förväll den färska först så du får bort det "beska", jag brukar lägga den i en sil och doppa den i kokande vatten i 20 sekunder, det räcker.

En god sås till t.ex rotfrukter får du om du värmer på lite creme fraiche med hackad spenat (förvälld om den är färsk) och kryddar med salt och peppar. Jag brukar ta ungefär 50/50 spenat och CF.

Italiensk risotto blir jättegod med färsk spenat i, följ grundreceptet på avoriorispåsen och släng i vad du har hemma, favorit hos oss är bacon och kantareller och spenat.

Hemmagjord pizza: Topping av Parmaskinka, spenat (förvälld), färsk mozarella, pinjenötter och tomatsås - MUMS!

Färsk "spinachi" eller "baby spinach" använder jag gärna i grönsallader, "stor spenat" tycker jag kan bli för trådig där...

Grönt potatismos: lägg i hackad (förvälld) spenat bland den kokta potatisen när du gör potatismos! Supergott!

Som du märker är jag en spenatälskare, jag har alltid ett paket fryst hackad spenat hemma (köp en sort där spenaten är frusen i "kulor") och använder det jättemycket. Spenat förekommer mycket i Italiensk matlagning så köp en sådan kokbok så får du mycket inspiration!

/my
  • Peki

Om du ska dricka vin till så tänk på att ha i lök på något sätt. Spenat är vinfientlig men lök gör att det fungerar ändå ("Brygga" kallar de det för.)

Detsamma gäller för övrigt för svamp och tomat...

• MuminMy
    Peki - det har du ju så rätt i..  glömde skriva "lök" ovan för det har jag ju alltid i... så det glömmer jag ofta bort.. men lägg till "lök" överallt ovan (utom i potatismoset )
  • Nirnaeth

Enkel spenatsoppa med kokta ägg till är också hemskt gott!

• Peki

MuminMy: jag älskar också spenat. Har du sett den nya med fryst hel spenat i bitar. (Lite OT. Jag ber hemskt mycket om ursäkt TS men det passar liiiite i alla fall)

• MuminMy

åhhh, måste kolla! Vilket märke?

• bambigirl

Just färsk spenat är jättegott i sallad, typ vanlig grönsallad med tomat och gurka...

• Peki

Findus är det som har börjat med den. Det blir lite fler "trasiga" hela blad men det är jättebra att man kan ta så mycket man behöver.

Jag är tyvärr för snål för att köpa den färska fast den är jättegod...

• SVejsan

Fukar bra i botten på gratänger tex. Experimentera!!!!
    Har kommer en annorlunda höjdare!
    Smörj en ugnsform. Lägg i färsk spenat i botten. Lägg på laxfileer täck med gorgonzola (!!). tillaga i Ugn. Lägg på några spenatblad som garnering. Servera med tex ris och en sås gjord på creme fraiche och sambal Oelek!

• Peki

Kom på en som kokboken kallar "Kassler florentin"
    (allt som helter florentin innehåller spenat...)

Lägg spenat i botten på en form, skivad kassler ovanpå och sedan beachamelsås med en massa ost i. Gratiner i ugn 225 grader i ca 20 min. Servera med ris.

God vardagsmat

• Hokii

Blanda färsk eller frusen spenat med couscous och finhackade soltorkade tomater samt lite olja. Smarrigt framför allt till grillat kött! Allt i ett dessutom!

• Antigone

jag brukar blanda färsk spenat i sallad, som sallads blad med lite olivolja, basilika, massor av tomater och lite fetaost. *mumsigt* till fisk, kycklin eller kött......

Svar på tråden Spenat - vad göra?