Spenat är jättegott i paj! Med t.ex lax eller svamp! Förväll den färska först så du får bort det "beska", jag brukar lägga den i en sil och doppa den i kokande vatten i 20 sekunder, det räcker.
En god sås till t.ex rotfrukter får du om du värmer på lite creme fraiche med hackad spenat (förvälld om den är färsk) och kryddar med salt och peppar. Jag brukar ta ungefär 50/50 spenat och CF.
Italiensk risotto blir jättegod med färsk spenat i, följ grundreceptet på avoriorispåsen och släng i vad du har hemma, favorit hos oss är bacon och kantareller och spenat.
Hemmagjord pizza: Topping av Parmaskinka, spenat (förvälld), färsk mozarella, pinjenötter och tomatsås - MUMS!
Färsk "spinachi" eller "baby spinach" använder jag gärna i grönsallader, "stor spenat" tycker jag kan bli för trådig där...
Grönt potatismos: lägg i hackad (förvälld) spenat bland den kokta potatisen när du gör potatismos! Supergott!
Som du märker är jag en spenatälskare, jag har alltid ett paket fryst hackad spenat hemma (köp en sort där spenaten är frusen i "kulor") och använder det jättemycket. Spenat förekommer mycket i Italiensk matlagning så köp en sådan kokbok så får du mycket inspiration!
/my