• morsa83

Ang. dödsannons

Nu är det så här att min mormor dog i lördags, vilket känns väldigt tungt, så jag ville uppmärksamma i tidningen där hon bodde och min släkt bor att jag saknar henne. Men kan inte fatta att det kostar så hutlöst mycket med pengar. Kanske närmare 2000:- för att skirva en liten annons.
    Kostar det verkligen så mycket.....vad kan man annars gör, finns det billigare alternativ i tidningarna, inte dom med ram alltså, tydligen dom som kostar.

Saknad och Älskad min kära mormor....:(

• Svar på tråden Ang. dödsannons
  • Miss Q

Jag vet intemn jag håller med dig om att det är egendomligt att "sånt" kostar så himla mkt pengar...

• morsa83

Miss Q skrev 2008-01-28 11:45:20 följande:

Jag vet intemn jag håller med dig om att det är egendomligt att "sånt" kostar så himla mkt pengar...
    Ja, jag tycker det är hemskt, men dom vet att folk verkligen vill sätta in sånt för att at ett sista farväl. Hemskt.....
  • Fru Indosaurie

jag tycker att det är för jävligt, man kan skicka in födelse och grattisannonser helt gratis och dödsannonser kostar flera tusen kr..

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Runguska

När min mormor dog för några månader sedan skulle vi ha dödsannons i två tidningar. 6000-7000 hamnade notan på. Dessutom skickade vi en tackannons efter begravningen till de som skänkt pengar till diabetesfonden och den kostade 700 per tidning.

Beklagar din mormors bortgång - det är trist att man ska behöva tänka på pengar när man vill sörja!

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Winnertaco

Ja, det är förskräckligt! Begravning och dödsanons och allt för min svärfar gick på nästan 20 000 kr och det var INGA stora grejer vi gjorde!

• Miss Q

Ja, de tjänar pengar på folks sorg. Det är tragiskt...

• mammutten81

Jag vet skitdyrt, verkligen fult att ta betalt så mycket.
    Vi fick punga ut så mycket när min bror dog, han hade ngen försäkring heller!

Kista typ för 9000, om jag minns rätt, och då tog vi ändå en rätt enkel men med fina kanter.
    Natursten, liggandes, flera tusen.
    Skriften kostade det extra för, färg på skriften, begravningsplats, klädsel i kistan- fånigt.

• Pyris

Jag reagerade också på det när jag skulle sätta in en dödsannons när min mamma dog. Ingen annons var ens i närheten så dyr, som dödsannonserna var.
    Allt kostar så mycket, när någon dör. Jag blev till och med så chockad, när vi hade Familjens jurist, att dom tog 380 kr för att öppna ett mail och 180 kr/20 min i telefon.
    Vi hade även visning. Det kostade 500 kr. Liksom.. 500 kr för att jag skulle få titta på min mamma en sista gång.

• abnocto

När jag var på begravning nyligen så hade ett barnbarn köpt egna blommor med ett brev till. Det lästes upp i kyrkan när de nämnde vilka blommorna var från. Ett tips som är mycket billigare beroende vad du väljer för blomma

• morsa83

Det är hemskt att dom utnyttjar oss sörjande, men alltså stämmer summan....fy vad hemskt. Tack så mycket för era svar.

• morsa83
    abnocto skrev 2008-01-28 12:00:27 följande:
    När jag var på begravning nyligen så hade ett barnbarn köpt egna blommor med ett brev till. Det lästes upp i kyrkan när de nämnde vilka blommorna var från. Ett tips som är mycket billigare beroende vad du väljer för blomma
    Jag gjorde så till min farmor kom jag på nu, men hade varit fint att sätta i tidningen också, men det blir nog en dikt till min mormor också.
  • Redbit

Tråkigt med din mormor. Ett alternativ till en vanlig dödsannons kan vara att skriva en runa, dvs en text (ofta med foto) om henne. Vem var hon, vad gjorde hon i livet? Ge andra chansen att få veta vem hon var!
    Dessutom... runor publiceras gratis i de flesta tidningar.

• Sallisen

Vi skippade dödsannons när svärfar dog, faktiskt. Känns inte alls motiverat med såna pengar. Den tråkiga nyheten spreds ju ändå så att folk fick veta!

• penapöna

Annonser kostar tyvärr, men håll den så kort som möjligt så blir det billigare. Ex behöver man inte ha symbol och inte en massa namn på sörjande. På fonusnet.se kan man lätt utforma en annons själv och se priset i aktuell tidning. Tidningsvalet betyder mycket för priset. Små lokala tidningar är billigare än ex DN och SVD.

• penapöna

Glömde...
    Vi utformade annonsen hos fonus, så den kostnaden kommer på samma räkning som begravningen och betalas alltså av dödsboet.

Svar på tråden Ang. dödsannons