• Anonym

Snälla hjälp, att väcka barn, är det skadligt........

Hej

Jag undrar är det okey att väcka ett barn, jag har en dotter på 6 månader och jag vill inte att hon sover för länge på dagen för att då kanske hon sover sämre på natten (har varit med om ett par gånger nu att hon vaknar på natten och är pigg)
    Men jag är rädd för att väcka henne då någon sade till mig att hon hört att man ska inte väcka barn Ledsen
    Jag vill få in att hon sover lagom på dagen och som mest på natten, hon kan sova 2-2,5 timmar första passet på dagen, kanske vore lagom med 1 timma??

Är det farligt om jag väcker henne nu efter en timma....om hon fortsätter sova, behöver hon det då....det är ju bättre hon sover på natten

• Svar på tråden Snälla hjälp, att väcka barn, är det skadligt........
  • Humörmamman

Förök framförallt att göra det riktigt tråkigt för henne på natten. Tänd ingen lampa, trösta klart om hon är ledsen, men prata inte med henne för övrigt.

• Hannah76

Nej det är inte farligt att väcka barn. Väck henne försiktigt, och låt henne vakna i lugn takt.

• Anonym

det är inte farligt att väcka ett barn.. jag tycker dock att en timma på dagen verkar ganska lite för ett barn på 6 mån. Du vet bäst vad ditt barn behöver!!

• Anonym
    Humörmamman skrev 2008-01-28 12:21:11 följande:
    Förök framförallt att göra det riktigt tråkigt för henne på natten. Tänd ingen lampa, trösta klart om hon är ledsen, men prata inte med henne för övrigt.
    Så gör vi...hon fårligga i sin säng och det kan hon göra länge till hon är riktigt uttråkad och blir mer och mer högljud, irriterad och arg, tillslut ledsen..brukar sluta med att jag får mata henne....
  • Anonym
    Hannah76 skrev 2008-01-28 12:23:03 följande:
    Nej det är inte farligt att väcka barn. Väck henne försiktigt, och låt henne vakna i lugn takt.
    Okey tack.....puhh
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-28 12:23:20 följande:
    det är inte farligt att väcka ett barn.. jag tycker dock att en timma på dagen verkar ganska lite för ett barn på 6 mån. Du vet bäst vad ditt barn behöver!!

nej alltså inte en timma på hela dagen utan åt gången....hon kan nu om jag inte väcker henne sova 2-2.5 timmar i ett streck..

det är väl bättre kortare med fler sovpass eller??? eller en timme nu på förmiddagen och en timme på eftermiddagen så kanske hon sover bättre på natten?

• Anonym (Sofia)

Med all respekt för dem som svarat att det inte är farligt att väcka barn, så vill jag bara nämna att jag nyligen läste en artikel som handlade om bebisar och sömn. (Tyvärr har jag inte kvar den). Där stod iaf att man INTE ska väcka sovande spädbarn, att det utlöser stresshormoner hos barnet och kan skada hjärnans utveckling eftersom hjärnan utvecklas under sömnen. Artikelförfattaren är professor (eller docent eller något - forskare iaf) vid Karolinska, vill jag minnas, och forskar på bebisar och sömn. Han tyckte inte att man skulle väcka bebisar ens tillfälligt om det gick att undvika. Så han verkarde mena det han sa.

Jag vet naturligtvis inte hur allvarligt det är, men eftersom du frågat ville du skulle ha denna bit 'fakta' på hand också då du gör ditt val ang väcka eller ej. Kanske bäst tala med BVC? De borde veta...? Vad jag förstår från litteratur om bebisar jag läst så ska man låta dem hitta sin egna rytm. Din dotter är 6 månader... det kanske inte dröjer så länge tills hon sover längre på nätterna? Ha det så fint med din bebi och hps ni hittar en bra rytm, förr eller senare!

• Anonym

Personligen skulle jag använda mig av en annan metod: Se till att natten är mörk och tyst och tråkig och att dagen är fylld av ljus och ljud och aktiviteter. Då brukar de fatta galoppen rätt snabbt!

• Anonym

Det låter bra, du känner ju ditt barn bäst. Du och din familj mår ju bäst om hon sover på natten och då ska ni ju absolut försöka med det. Hoppas att det går bra, det är väldigt jobbigt när dom vaknar jättepigga på natten man mår ju själv inte så bra då.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-28 12:33:03 följande:
    Personligen skulle jag använda mig av en annan metod: Se till att natten är mörk och tyst och tråkig och att dagen är fylld av ljus och ljud och aktiviteter. Då brukar de fatta galoppen rätt snabbt!
    Men så har vi det som jag svarade ovan.....hon vaknar ju ändå.....och logiskt sätt borde det ju vara så att sover hon mycket på dagen kan hon ju inte vara lika trött på natten då man ska sova...
Svar på tråden Snälla hjälp, att väcka barn, är det skadligt........